تهران- ایرنا- وزیر ورزش و جوانان ایران درباره ارزش و اهمیت حضور معلولین و جانبازان در ورزش گفت: امکان ندارد که معلولین و جانبازان از خاطر ما بروند و کاری برای آن‌ها نکنیم زیرا افرادی مثل ناشنوایان بسیار احساسی هستند و تلاش ما را می‌بینند. 

به گزارش ایرنا حمید سجادی درخصوص جایگاه معلولین در ورزش کشور و رسیدگی به آن‌ها اظهار داشت: هر کسی که در راس وزارت ورزش باشد، وزیر تمام ورزش و جوانان جمهوری اسلامی است و تفاوتی بین بخش خصوصی و دولتی وجود ندارد. در این راستا که بنده بر خودم وظیفه می‌دانم که خادم ورزش و جوانان تمام کشور باشم و در این فکر هستیم که بتوانیم از تمام امکانات کشور به نحوی استفاده کنیم که همه به این امر ورزش در کشور کمک کنند. ما در حال بررسی وضعیت و وظایف و منابع موجود هستیم تا برای ورزش جانبازان و معلولین به نحو احسن استفاده کنیم که نابینایان و ناشنوایان هم شامل این گروه می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق کنوانسیون جهانی ما وظیفه داریم به نیازهای معلولین رسیدگی کینم؛ آموزش و زندگی و حتی تردد در پیاده‌رو که برای او راحت باشد و مشکلی برایش پیش نیاید. زیرا ما در قبال این افراد مسئول هستیم تا زندگی راحتی برای آنها بسازیم. در ورزش نیز طبق همین کنوانسیون جهانی، رشته‌ها و فدراسیون‌ها را تشکیل دادیم. ما وظیفه مدیریت دارایی داریم و باید طبق برنامه‌ریزی مشخصی برای همه افراد جامعه از این امکانات استفاده کنیم. سفرهای زیادی رفتم و در همه آن‌ها تجربیاتی را کسب کردم و با استفاده از همه این‌ها درحال یک برنامه‌ریزی مشخص هستیم تا مدیریت دارایی به صورت قانون از ما به یادگار بماند. امکان ندارد که معلولین و جانبازان از خاطر ما بروند و کاری برای آن‌ها نکنیم زیرا افرادی مثل ناشنوایان بسیار احساسی هستند و تلاش ما را می‌بینند.

وزیر ورزش و جوانان درخصوص  بازدیدش از تمرین تیم ملی فوتسال ناشنوایان عنوان کرد: من هم زمانی که ورزش می‌کردم دوست داشتم که مسئولان در اردوهای ما حضور داشته باشند و از مکان و وضعیت تمرین‌های ما باخبر باشند و برای همین امر، به سختی از پزشکان عزیز اجازه می‌گیرم و در اجتماع و مکان‌های شلوغ حضور پیدا می‌کنم. دیده شدن از طرف مسئولان و درک چهره‌های پر از رنج‌مان در اردوها یکی از آرزوهای ما بود تا وقتی که دست پر از مسابقات بر می‌گردیم بدانند این نتیجه همه سختی‌های ماست و به راحتی به دست نیامده. یک ورزشکار از خانواده، خوشی و خیلی چیزهای دیگر باید بگذرد و شبانه روز در اردو باشد تا بتواند نتیجه لازم را کسب کند.

سجادی درباره فدراسیون ناشنوایان گفت: تیشه‌گران خودش یکی از ورزشکاران و دوندگان خوب قدیمی است و زندگی قهرمانی را به خوبی درک می‌کند و در دوره‌های قبل نیز زحمات بسیاری کشیده است. این فدراسیون بسیار بزرگ است و ورزشکاران بسیار محبوب و عزیزی دارد. باید این افراد به سمت ورزش بیایند و مشارکت‌های اجتماعی را درک کنند. یکی از سخت‌ترین معلولیت‌ها، معلولیت حسی است و نباید این موضوع باعث شود که این افراد از جامعه دور شوند و حضور آن‌ها عادی‌سازی شود در اجتماع. هیچ کجای دنیا معلولیت، محدودیت نیست و باید به وسیله ورزش این عزیزان را به جامعه برگردانیم تا مسئولیت بپذیرند و کم‌کم در حوزه‌های مثل کار و زندگی هم مثل باقی افراد به صورت عادی زندگی کنند.

وزیر ورزش و جوانان در پایان گفت: در تلاشیم برای بازی‌های آسیایی ۲۰۲۴ میزبانی را کسب کنیم. یکی از مکان‌هایی که توانایی میزبانی را از نظر امکانات، تردد و دیگر نیازها دارد منطقه آزاد کیش است و تا به حال نیز نوسط مسئولان بازدید شده و پسندیده نیز شده است. امیدوارم افتتاحیه و اختتامیه بسیار خوبی داشته باشیم و در میزبانی سربلند باشیم تا یک یادگاری بسیار خوب از ایران به جای بگذاریم.