قشم - ایرنا - فرماندار قشم از صادرات بیش از ۱۴۵ هزار تُن کالا به خارج از کشور و افزایش ۱۵۹ درصدی واردات کالا به داخل کشور از طریق اداره کل گمرک این شهرستان مرزی تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد.

محمد محمدحسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ارایه خلاصه آمار عملکرد اداره کل گمرک قشم در ۱۲ ماهه ۱۴۰۱، افزود: در مدت یادشده یک میلیون و ۹۲۹ هزار و ۸۶۴ تُن کالا از طریق گمرک این شهرستان مرزی کاپوتاژ (حمل و نقل ساحلی) شده که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰، هفده درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در آمد این گمرک در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰، افزایش ۸۱۷ درصدی داشته است.

فرماندار قشم توضیح داد: در مدت یادشده ورود خودروهای سواری به این جزیره رشد ۵۵ درصدی و ورود خودروهای باری (کامیون، اتوبوس و وانت) افزایش ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ را نشان می دهد.

محمد حسینی اضافه کرد: از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ۱۴۰۱ تعداد ترانزیت خارجی وارده به این جزیره ۷۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ و تعداد ترانزیت خارجی صادره از این جزیره ۴۷۹ درصد افزایش نسبت به مشابه در سال ۱۴۰۰ ثبت و گزارش شده است.

گمرک جمهوری اسلامی این شهرستان مرزی قشم در بندر مسافری شهید ذاکری، بندر بهمن، اسکله بنادر لافت و پُل و فرودگاه بین المللی قشم مستقر است و به مسافران ورودی و خروجی به سرزمین آب و آفتاب خدمات گمرگی ارایه می کند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.