قزوین - ایرنا - مدیر اداره امور عشایر استان قزوین گفت: سه هزار و ۷۰۰ نفر از عشایر استان سال گذشته با حمایت های دولت از بیمه درمان بهره مند شدند.

به گزارش ایرنا، عشایر به عنوان مردمانی سختکوش، دلیر،کم توقع و میهمان نواز شناخته می شوند که با کم ترین امکانات ممکن سهم قابل توجهی در کمک به تامین امنیت غذایی جامعه دارند به طوری که یک چهارم گوشت قرمز کشور از سوی این قشر تولید می شود.

در دنیای امروز تداوم زندگی عشایری و حفظ تولیدات این قشر در گرو خدمات رسانی و تامین حداقل هایی از امکانات مورد نیاز خانوارهای عشایری است که این مهم در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گرفته است.

استان قزوین دارای ۲ هزار و ۳۰۰ خانوار عشایری است که عمدتا در جنوب شرق، شمال، شمال غرب و شمال شرق این استان سکونت دارند.

از جمله مهم ترین ایلات عشایری استان قزوین می توان به طایفه شاهسوند، غیاثوند، درویشوند، مافی و مالمیر، بغدادی،چگینی، چموش گزک و کلکوهی اشاره کرد.

گفت و گوی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با سعید ابیت مدیر اداره امور عشایر استان قزوین را در رابطه با اقدامات و عملکرد این دستگاه در زیر می خوانید.

ایرنا: از طرح های آبرسانی که برای عشایر استان قزوین در سال گذشته اجرا شد، بگویید.

طی سالیان اخیر گام های جهادی برای آبرسانی به عشایر استان قزوین برداشته شده است.

در راستای آبرسانی به مناطق عشایر نشین ییلاقی و قشلاقی ۴۱ پروژه شامل بهسازی چشمه ها و خط انتقال آب به طول ۲۷ کیلومتر اجرا شد که ۲۸ پروژه به همراه ۱۰ کیلومتر خط انتقال مربوط به عملکرد سال گذشته می شود.

در این مدت همچنین ۵۰ مخزن ذخیره و نگهداری آب آشامیدنی برای عشایر استان قزوین ساخته و نصب شد.

باید یادآور شد تنها در دهه مبارک فجر پارسال شاهد افتتاح ۱۴ طرح در حوزه آبرسانی پایدار و تامین آب شرب سالم و بهداشتی و بهسازی راه های مورد استفاده عشایر با صرف ۲۵ میلیارد ریال بودیم.

ایرنا: در حوزه بهسازی راه های مورد استفاده عشایر استان قزوین چه اقداماتی انجام شده است؟

ایجاد حداقل امکانات و زیرساخت ها به منظور پایداری زیستی عشایر در نقاط قشلاقی و ییلاقی مورد توجه اداره امور عشایر قرار دارد و در همین رابطه سال گذشته هشت کیلومتر راه مورد استفاده عشایر استان قزوین بهسازی شد.

در مجموع تاکنون ۱۱۲ کیلومتر از راه های مورد استفاده عشایر استان قزوین اصلاح و بهسازی شده است.

ایرنا: در زمینه تامین انرژی مورد نیاز عشایر قزوین چه کاری صورت گرفته است؟

تامین انرژی مورد نیاز عشایر بدون شک به ماندگاری این افراد در محل زندگی آبا و اجدادی خود و زندگی بهتر و راحت تر آنها کمک می کند و موجب می شود تا این قشر به مهاجرت به روستاها و شهرها فکر نکنند.

در این زمینه اداره امور عشایر تاکنون مبادرت به توزیع ۲۷۴ پنل خورشیدی کرده است که اهدای ۱۱۵ پنل توزیعی مربوط به سال قبل بود.

توزیع پنل ها به عشایری که هنوز از این امکانات بهره مند نیستند همچنان در دستور کار اداره امور عشایر استان قزوین قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

ایرنا: در خصوص اردوهای جهادی برگزار شده در مناطق عشایرنشین قزوین توضیح بفرماید.

در سال قبل برای نخستین بار با همکاری اداره کل دامپزشکی و سازمان بسیج سازندگی شاهد برگزاری اردوهای جهادی در مناطق عشایرنشین استان واقع در شهرستان بویین زهرا بودیم، در این اردوها بیش از ۱۳ هزار راس دام سبک متعلق به عشایر واکسینه شدند.

در این اردوها ضمن واکسیناسیون و درمان رایگان دام های عشایر نکات آموزشی لازم برای نگهداری بهتر و پیشگیری از ابتلای دام ها به بیماری ها ارایه شد که می تواند به بهبود وضع معیشت این قشر کمک کند.

ایرنا: یکی از نیازهای مهم عشایر پوشش بیمه ای برای دریافت خدمات درمانی است، در این رابطه چه خدمتی به جامعه عشایری استان قزوین شده است؟

در حال حاضر شاهد پوشش کامل و صد در صدی بیمه درمان عشایر استان با هماهنگی به عمل آمده هستیم و در این قالب سه هزار و ۷۰۰ نفر از عشایر استان که فاقد بیمه معتبر بوده و استحقاق دریافت بیمه درمان روستایی و عشایری را داشتند پارسال از سوی بیمه سلامت تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و با پوشش بیمه افراد مذکور کلیه عشایر استان تحت پوشش یکی از بیمه های درمان تامین اجتماعی یا بیمه سلامت هستند.

همچنین با هماهنگی های به عمل آمده یا صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر کار تحت پوشش عشایر استان جهت بیمه مستمری سالمندی، از کارافتادگی و فوت نیز آغاز شده است.

ایرنا: برگزاری نمایشگاه ها نقش مهمی در معرفی و فروش ظرفیت ها و محصولات شامل سوغات و صنایع دستی عشایر و تقویت درآمد و معیشت این قشر دارد، در این خصوص چه اقداماتی انجام شده است؟

سال گذشته در حوزه معرفی ظرفیت ها و برگزاری رخدادهای نمایشگاهی ویژه عشایر قزوین پرکارترین سال بود.

نمایشگاه عرضه محصولات عشایری استان قزوین با هدف آشنایی عموم مردم با فرهنگ و پوشش و سوغات عشایر در کنار نمایشگاه سوغات عشایر در دولتخانه صفوی از جمله رخدادهای نمایشگاهی ما در سال گذشته بود که به معرفی آداب و رسوم و فرهنگ و توانمندی های این قشر و دسترسی شهروندان به بازار محصولات ارگانیک تولید شده از سوی عشایر زحمت کش کمک کرد.

در ایام نوروز ۱۴۰۲ همچنین اولین نوروزگاه عشایری قزوین با در قالب یک سیاه چادر بزرگ با هدف معرفی ظرفیت ها و سوغات عشایر استان در یکی از مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی برپا شد.

براساس آمار دریافتی، بیش از پانزده هزار نفر در ایام نوروز ۱۴۰۲ از نمایشگاه عرضه محصولات عشایری و نوروزگاه عشایر قزوین بازدید کردند.

در راستای کمک به تقویت معیشت عشایر در سال گذشته همچنین طرح احیای صنایع دستی مناطق عشایری قزوین را کلید زدیم تا ظرفیت جدیدی را برای درآمدزایی این قشر فراهم کنیم.

در قالب این طرح صنایع و هنرهای دستی هر منطقه شناسایی و اقدامات لازم در راستای توسعه آن از جمله آموزش و ایجاد بازارهای فروش و تعیین مسیرهای گردشگری برنامه ریزی شد.