تهران - ایرنا - کارشناس مسائل منطقه با اشاره به ناکارآمدی آمریکا در منطقه، گفت: دولت‌های منطقه‌ تدریجا امنیت و ثبات منطقه‌ای خود را در تجدید روابط با دولت های شرق خصوصاً چین، روسیه و همینطور بهبود روابط با ایران تعریف کردند.

اصغر زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا درخصوص دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان پس از ۷ سال و دستاوردهای مثبت سیاسی و اقتصادی آن، اظهارکرد: پس از میانجیگری دولت چین و بعد از چند دور مذاکره که با میانجیگری دولت عراق و برخی از کشورهای منطقه انجام شد زمینه هایی برای بهبود روابط بین ایران و عربستان فراهم شد.

وی ادامه داد: اما با توجه به فرآیندی که در منطقه حاکم بود این مسئله با مشکل مواجه می شد تا اینکه در سال اخیر و اتفاقاتی که واقع شد دولت عربستان به این واقعیت رسید که منافع ملی و امنیت با ثبات و پایدار در منطقه در گرو همکاری های منطقه ای است و اتکا بیش از حد به آمریکا و غرب نمی‌تواند برای آنها تضمین کننده امنیت و ثبات باشد.

دست برتر ایران در منطقه، مقامات سعودی را به تغییر نگرش رهنمون کرد

این کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد: شکست‌هایی که دولت عربستان در جنگ‌های نیابتی منطقه متحمل شد خصوصاً در سوریه، لبنان، عراق و جنگ هشت ساله یمن و از دست رفتن بخش قابل توجهی از سرمایه‌های مادی و معنوی دولت های یمن و عربستان در این جنگ و بی ثمر بودن آنها، باعث شد که تدریجا رویکرد مثبتی در نگاه دولتمردان سعودی نسبت به کشورهای منطقه خصوصاً جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد.

زارعی با بیان اینکه قدرت و دست برتر ایران در تحولات منطقه‌ای، آنها را به یک واقع بینی و نگرش جدید رهنمون کرد، افزود: با توجه به مسائل و تحولات اخیر منطقه، ناکارآمدی و بی عملی دولت آمریکا در موضوعات منطقه‌ای و ضعفی که از دولت آمریکا، متحدانش و برخی از کشورهای دیگر شاهد بودیم، دولت‌های منطقه‌ تدریجا امنیت و ثبات منطقه‌ای خود را در تجدید روابط با دولت‌های شرق خصوصاً چین، روسیه و همینطور بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران تعریف کردند.

وی مطرح کرد: ما شاهد بودیم در یکی دو سال اخیر، عربستان سعی کرد روابط خود را با روسیه و چین را هم بهبود ببخشد و در همین راستا، دولت چین در یک «نقش آفرینی موثر» موفق شد با دیداری که با مقامات ارشد دولت سعودی و ایران داشت، زمینه بهبود و آغاز روابط جدیدی را میان دو کشور رقم بزند.

بسترهای جدیدی را در منطقه شاهد خواهیم بود

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به دیدار دریابان شمخانی با مقامات سعودی در پکن، گفت: پس از این دیدار آقای امیر عبداللهیان با بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیداری داشتند که پیرو مذاکره قبلی آقای شمخانی بود که زمینه برای برقراری روابط سیاسی و استقرار هیئت های دیپلماتیک در مراکز سیاسی دو کشور و توسعه روابط تجاری، فرهنگی و سیاسی به عنوان یک اقدام راهبردی مورد توافق قرار گرفت.

زارعی ادامه داد: به زودی هیات‌های دیپلماتیک در سفارتخانه های دو کشور مستقر می‌شوند و کنسولگری های دو کشور در جده و مشهد راه‌اندازی خواهد شد، پروازهای دو کشور به مقصد ایران و عربستان فعال خواهد شد و البته همکاری های تجاری و اقتصادی در این توافقات دیده شده است.

به گفته وی، همه این تحولات و رویدادهای اخیر نشان می‌دهد که بسترهای جدیدی را در منطقه شاهد خواهیم بود.

رژیم صهیونیستی با مشکلات جدی مواجه شده است

این کارشناس مسائل منطقه گفت: حمایت کشورهای عربی از جمهوری اسلامی ایران و همچنین توصیه عربستان برای حضور ایران در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و همچنین اتحادیه عرب، بهبود روابط کشورهای عربی با سوریه و استقرار هیات های دیپلماتیک این کشورها پس از ۱۲ سال در سوریه و همینطور به تیرگی کشیده شدن روابط دولت هایی چون امارات و عربستان طی چند هفته اخیر با با رژیم صهیونیستی همگی نشان از ایجاد بسترهای جدید در منطقه دارد.

زارعی با بیان اینکه چرخش و رویکرد جدیدی در روابط منطقه‌ای کشورهای عضو حوزه خلیج فارس در حال اتفاق است، ادامه داد: همچنین، دولت هایی چون امارات، بحرین و کویت نیز نسبت به تجدید روابط سیاسی در سطح عالی‌تر با ایران ابراز علاقه کرده اند.

وی تصریح کرد: این موارد نشان می دهد در آینده ای نزدیک موضوعات منطقه‌ای در حال تغییر است و بر همین اساس میتوان گفت که رژیم صهیونیستی با مشکلات جدی مواجه شده است. اقدامات تجاوزکارانه‌ای که این رژیم در سرزمین های اشغالی و همینطور برخی از کشورهای منطقه‌ای چون سوریه و لبنان انجام می دهد خشم ملت‌های منطقه را به همراه داشته است.

عرصه برای حضور نیروهای آمریکایی در منطقه تنگ شده است

این کارشناس مسائل منطقه در مورد تاثیر توافق تهران و ریاض در کمرنگ شدن نقش آمریکا در منطقه نیز، گفت: باتوجه به نوع نگاه و رویکردی که در عربستان و برخی از کشورهای منطقه صورت گرفت، جنگ های نیابتی که قبلاً به منطقه تحمیل شده بود تقریباً در حال منتفی شدن است.

وی افزود: حضور نیروهای آمریکایی در برخی از کشورهای منطقه مانند عراق و سوریه با مخالفت‌های جدی مواجه شده و گروه های مقاومت کماکان به شدت با این حضور و اقدامات متجاوزانه آنها مقابله می‌کنند و عرصه را برای آنها تنگ کرده‌اند.

زارعی خاطرنشان کرد: این مسائل به نوعی نشان می‌دهد که دیگر از آن حضور سنتی آمریکایی‌ها در منطقه خبری نیست و کشورهای منطقه نیز، راضی به حضور آنها در منطقه غرب آسیا نیستند.