تهران - ایرنا - رییس انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران از آغاز فعالیت این انجمن به عنوان نخستین تشکل فراگیر در صنعت برنج کشور خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی برای هویت‌بخشی و برندسازی برنج ایرانی و گذر از توزیع سنتی و منطقه‌ای به توزیع زنجیره‌ای و سراسری، از اهداف انجمن است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران، «محمد مختاریانی» ضمن اعلام خبر تأسیس و آغاز به کار این انجمن با محوریت شرکت‌های معظم فعال در بخش‌های مختلف صنعت برنج کشور، افزود: این انجمن با هدف ایجاد وفاق و وحدت نظر و عمل میان نقش‌آفرینان عرصه تولید، تجارت و بازار برنج و همچنین رفع تعارض منافع میان تولید و واردات ایجاد شده است.

رییس انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران اظهار داشت: پیش از این نیز در کشور تشکل‌هایی در حوزه برنج فعال بودند که یا از نظر حوزه فعالیت اعضا و یا فراگیری جغرافیایی محدود بودند و انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران، نخستین تشکلی است که در سطح ملی ایجاد شده و تمامی فعالیت‌های مرتبط در این صنعت اعم از تولید، تجارت، فرآوری، بسته‌بندی و توزیع پوشش می‌دهد.

وی در توضیح حوزه فعالیت اعضای انجمن، گفت: تولیدکنندگان عضو انجمن شامل شالیکاران و کارخانه‌های شالیکوبی صنعتی، فرآوری و بسته‌بندی هستند و در حوزه تجارت واردکنندگان و همچنین صادرکنندگان و در بخش توزیع و بازار شرکت‌های پخش سراسری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای عضو انجمن هستند.

کشت و فرآوری سنتی گریبانگیر تولید برنج ایرانی است

مختاریانی در خصوص اهداف و برنامه‌های انجمن اظهار داشت: به‌رغم اینکه برنج ایرانی محصولی مرغوب و ارزشمند است، اما کشت و فرآوری سنتی گریبانگیر تولید برنج ایرانی است و مشکلاتی چون شالیزارهای کوچک و عدم کشت صنعتی، استفاده از بذرهای اصلاح نشده و کارخانه‌های شالیکوبی و فرآوری قدیمی با درصد بالای ضایعات را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برای کشت و فرآوری صنعتی برنج یکی از اهداف اصلی انجمن است، تصریح کرد: در حوزه توزیع نیز با بهره‌‎گیری از شبکه‌های پخش سراسری که اعضای انجمن در اختیار دارند و همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای عضو انجمن، نقش پررنگی در تنظیم بازار بر عهده خواهیم گرفت.

رییس انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران با یادآوری تعارض منافعی که سال‌ها است میان تولید داخل و واردات برنج وجود دارد، افزود: عضویت واردکنندگان بزرگ برنج کشور در انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران که بیش از نیمی از واردات سالانه برنج را در اختیار دارند در کنار تولیدکنندگان داخلی، تعارض منافع را از بین برده و انجمن با اتکا به این دو گروه از تأمین‌کنندگان برنج در مسیر تأمین نیاز برنج کشور و تنظیم بازار آن قدم برمی‌دارد.

وی با تأکید بر اینکه ورود گروهی از واردکنندگان عضو انجمن به عرصه تولید، خود گام بلند دیگری در رفع تعارض منافع و ایجاد یکپارچگی است، ادامه داد: یکی دیگر از اهداف عالی انجمن رسیدن تولید برنج ایرانی به مرحله خودکفایی و فراهم شدن فرصت استفاده از برنج ایرانی برای همه هموطنان است که از مسیر جذب سرمایه، توسعه کشت و صنعتی شدن فرآوری تحقق خواهد یافت.

وی با بیان اینکه هدف غایی و متعالی انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران رسیدن به مرحله‌ای است که برنج ایرانی بتواند در سبد محصولات صادراتی قرار گیرد، توضیح داد: در حال حاضر نیز اعضای انجمن با بهره‌گیری از ظرفیت پایانه‌های صادراتی کشور، اقدام به صادرات برنج کرده‌اند و کشورهای منطقه و برخی کشورهای اروپایی هدف صادرات برنج ایرانی هستند.

برنامه‌ریزی برای هویت‌بخشی و برندسازی برنج ایرانی

مختاریانی به ایجاد بازوی علمی و پژوهشی در انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز انجمن تلاش می‌کند با استفاده از طرفیت علمی اعضاء و آزمایشگاه‌های مدرنی که در اختیار دارند در حوزه سلامت موارد غذایی و جلوگیری از تقلبات و همچنین اصلاح بذر، ارتفاع کیفیت خاک و بهبود عملکرد دیگر عوامل تولید، با بهره‌مندی از تجارب علمی دنیا، میزان برداشت در سطح را افزایش دهد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای هویت‌بخشی و برندسازی برنج ایرانی و گذر از توزیع سنتی و منطقه‌ای به توزیع زنجیره‌ای و سراسری، از دیگر اهداف انجمن در حوزه توسعه و تنظیم بازار است.

رییس انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران به اولین مصوبه کمیته علمی و پژوهشی انجمن اشاره کرد و توضیح داد: این کمیته با هدف پایش وضعیت برنج در حوزه‌های مختلف طراحی و راه‌اندازی سامانه هوشمند رصد، پایش و تحلیل "تولید، واردات، بازار و قیمت برنج در کشور" را مصوب کرده است که به عنوان یکی از اولویت‌های عملیاتی در دستور کار قرار خواهد گرفت.