تهران-ایرنا- نشریه اقتصادی «فوربس» با اشاره به چرخش عربستان در روابط خود با شرق و غرب، نوشت: با وجود تهدیدها و فشارهای آمریکا، امارات متحده عربی و همسایگانش در خلیج فارس با این واقعیت روبرو هستند که نمی‌توانند چشمان خود را به روی جهان چند قطبی ببندند و این کشور در مسیر عربستان گام خواهد گذاشت.

به گزارش ایرنا به نقل از این نشریه آمریکایی، وقتی جو بایدن سال گذشته در جریان سفرش به ریاض با برخورد سرد و بی‌تفاوت روبرو شد، انتخاب چین به عنوان میانجیگر احیای روابط بین ایران و عربستان از سوی سعودی‌ها محتمل بود. به نظر می‌رسد نفر بعدی در صف احیای روابط، امارات متحده عربی باشد که در رابطه با آمریکا در بسیاری از زمینه‌ها تابع عربستان بود.

این گزارش می افزاید: کاخ سفید تابستان سال گذشته از محمد بن زاید حاکم امارات برای سفر به آمریکا دعوت کرد ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است که به طور حتم نشان دهنده مشکلات عدیده بین آمریکا و امارات است.

تئودور کاراسیک مشاور ارشد اندیشکده گولف آنالیتیک واقع در واشنگتن می‌گوید: سفر بن زاید به آمریکا بعید است؛ چراکه تنش‌های سیاسی بین دو کشور با روابط رو به فزونی با پکن و مسکو همراه شده است.

این تحلیلگر می افزاید: به نظر می‌رسد امارات سیاست انتظار را در پیش گرفته و منتظر است ببیند چه اتفاقی بین عربستان، ایران و روسیه می‌افتد ولی این مسئله واضح است که دیگر غرب انتخاب انحصاری شیخ‌نشین‌ها نیست.

بر اساس این گزارش، فشار آمریکا و متحدانش روی امارات برای قطع ارتباط با روسیه روی این انتخاب تاثیر ویژه‌ای گذاشته است. طی چند ماه گذشته، آمریکا، انگلیس و مقام های اروپایی بارها به ابوظبی سفر کرده‌اند تا جلوی صادرات رو به افزایش این کشور به روسیه را بگیرند. صادرات قطعات الکترونیکی از امارات به روسیه در سال گذشته هفت برابر شده است.

در همین پیوند متیو اکسلرود مشاور وزیر بازرگانی آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: کسانی که برای دور زدن تحریم‌های روسیه تلاش می‌کنند باید پاسخگو باشند.

کریستین کوتس اولریشسن محقق خاورمیانه در موسسه بیکر دانشگاه رایس نیز اعتقاد دارد: امارات در مقابل این تهدیدها و فشارهای آمریکا و متحدانش عقب‌نشینی نخواهد کرد و نه اماراتی‌ها و نه سعودی‌ها قصد ندارند سیاست احیای روابط‌شان با شرق را کنار گذارند. طی ۶ ماه گذشته، دولت ایالات متحده حداقل سه نهاد اماراتی را به دلیل تجارت غیرقانونی با روسیه تحریم کرده است.

متیو لویت مدیر برنامه ضد تروریسم و اطلاعات راینهارد در موسسه واشنگتن در امور خاور نزدیک نیز می‌گوید: امارات متحده عربی از خطر دور زدن تحریم‌ها آگاه و نسبت به آن حساس است ولی این کشور و سایر همسایگانش در خلیج فارس نمی‌توانند چشمان خود را به روی واقعیتی ببندند که اکنون به‌عنوان جهانی چند قطبی معرفی شده است.

این تحلیلگر اضافه می کند: آنها آمریکا را به عنوان شریک امنیتی همیشگی خود می‌دانند ولی خواهان روابط نزدیک با چین و روسیه هستند.