تربت‌حیدریه - ایرنا - "جام رمضان" با اخلاق‌ترین جام ورزشی ایران است که ورزشکاران، متاثر از حال و هوای معنوی حاکم بر ماه خدا، در کنار فعالیت ورزشی، رفتاری اخلاق‌مدارانه را نیز در پیش می‌گیرند و این امر در همه حرکات و سکنات آنان بروز و نمود دارد.

به گزارش ایرنا، برپایی جام ورزشی رمضان از ابتکارات نظام جمهوری اسلامی در حوزه ورزش است که سالها است با استقبال ورزشکاران و فعالان این حوزه برگزار می شود و علاوه بر روشن نگاه داشتن چراغ رقابت های ورزشی، موجب می شود آمادگی بدنی ورزشکاران نیز حفظ شده و در ماه رمضان تحلیل نرود.

زمان آغاز برگزاری جام های رمضان در شهرستان تربت‌حیدریه چندان مشخص نیست اما آنچه مسلم است آن است که همه دست‌اندرکاران حوزه ورزش بر این باورند که رمضان تنها جامی است که در آن حاشیه‌های غیراخلاقی کمتر دیده می شود و آن نیز به برکت فضای معنوی و اخلاقی خاصی است که در ماه مبارک رمضان بر این حوزه حاکم می‌شود.

رییس اداره ورزش و جوانان تربت حیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: امسال جام رمضان در رشته‌های فوتبال، فوتسال، والیبال و بسکتبال در حال برگزاری است.

مجید رضایی افزود: هر شب بعد از افطار، علاوه بر ورزشکاران، شاهد حضور خیل زیادی از جوانان و مشتاقان ورزش حرفه‌ای در سالن نهم دی این شهر برای تماشای فوتسال و نیز در سالن شهید جلیلی برای دیدن رقابت‌های والیبال و بسکتبال هستیم.

وی هدف از برپایی رقابت‌های جام رمضان را، ایجاد و تقویت روحیه شور و نشاط اجتماعی و نیز انجام یک برنامه تفریحی سالم عنوان و اظهار کرد: به طور غالب هر شب بیش از ۲ هزار نفر برای تماشای این رقابت ها وارد سالن‌های ورزشی تربت‌حیدریه می‌شوند.

به گفته رضایی، شرایط و فضای معنوی حاکم بر ماه رمضان موجب شده تاکنون در هیچ یک از رقابت‌های جام رمضان، شاهد بروز حاشیه‌های به دور از اخلاق نباشیم.

وی در معرفی امکانات و همچنین بنیه ورزشی شهرستان تربت‌حیدریه نیز گفت: اکنون در تربت‌حیدریه از مجموع ۵۹ باشگاه دارای مجوز در رشته‌های مختلف، ۲۰ مورد مربوط به بانوان است.

رییس اداره ورزش و جوانان تربت‌حیدریه با بیان اینکه سرانه اماکن ورزشی روستایی شهرستان کمتر از نیم مترمربع است، افزود: سرانه اماکن ورزشی شهرستان اعم روباز و سرپوشیده نیز ۷۶ صدم درصد است.

رضایی تصریح کرد: دست کم ۴۵ درصد ورزشکاران شهرستان بانوان هستند و اکنون در تربت‌حیدریه ۴۵ هیات ورزشی وجود دارد که از این تعداد ۳۵ هیات فعال است.

وی همچنین گفت: از مجموع بیش از ۱۰ هزار ورزشکار این خطه، شمار ورزشکاران بیمه شده هشت هزار و ۶۳۰ نفر است که از این تعداد ۵۷۲ ورزشکار در مناطق روستایی فعالیت دارند.

رییس هیات والیبال خراسان رضوی در خصوص ویژگی‌ رقابت‌های جام رمضان به خبرنگار ایرنا گفت: هر چند در برخی هیات‌های ورزشی مسابقات محدود به آقایان شده است، اما در عین حال نباید تصور شود این جام محدود به آقایان است و گواه آن برپایی مسابقات والیبال جام رمضان خراسان رضوی در بخش بانوان است.

جبار قوچان‌نژاد افزود: اما از آنجا که زمان بازی‌ها بعد افطار آغاز شده و تا نیمه‌های شب ادامه می‌یابد و بانوان عمدتا درگیر مسایل زندگی هستند و تردد برایشان مشکل است، می توان گفت که حضورشان در این رقابت‌ها کمرنگ‌تر از مردان است.

وی با تایید اخلاقی بودن جام رمضان، اظهار داشت: غالبا در این ایام معنوی، مردم فرصت بیشتری برای تامل و تدبر در قرآن یافته و رشد فضایل اخلاقی و معنوی برایشان بیشتر فراهم است، لذا شاهد انجام رقابت‌هایی به دور از حاشیه‌های منفی اخلاقی هستیم.

رییس هیات والیبال خراسان رضوی تصریح کرد: البته شایسته است که ما به عنوان مسلمان باید در بسیاری رویه‌ها، اخلاق و منش ائمه و به خصوص امام علی(ع) را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

قوچان‌نژاد با بیان اینکه بر روی مسایل فرهنگی و معنوی ورزش، زیاد کار نشده‌ است، افزود: با وجود اینکه باشگاه‌ها عنوان "فرهنگی ورزشی" را برای خود برگزیده‌اند، اما در عمل مناسبات اخلاقی و فرهنگی در آنها ضعیف است.

وی تصریح کرد: انتصاب‌ها مسوولان باشگاه‌ها نیز نباید صوری باشد و زمانی که فردی را به عنوان "معاونت فرهنگی" منصوب می کنند، فرد مسوول باید تخصص این کار را داشته باشد و مسایل فرهنگی و روانشناسی بازیکنان با دقت دنبال شود.

نایب رییس هیات فوتبال تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون در رده بزرگسالان ۱۴۴ نفر و در رده خردسالان، نونهالان، نوجوانان و جوانان نیز ۳۰۰ نفر در این شهر در رشته فوتسال فعال هستند.

علیرضا وفاخواه، جام رمضان را یک جام بااخلاق خواند و افزود: ۲ ویژگی مهم این جام را باید دوری از بداخلاقی‌ها و در مرحله دوم استعدادیابی عنوان کرد.وی گفت: در شب های ماه مبارک رمضان جمعیت انبوهی از جوانان و علاقه مندان به ورزشفضای اخلاقی حاکم بر آن به دیگر جامها و رقابت های ورزشی

تا نزدیک‌های سحر مشغول انجام یا تماشای رقابت های ورزشی هستند و این موجب می شود تا آنان از بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی به دور بمانند.

وفاخواه افزود: در عین حال جام رمضان سکوی پرتاب بسیاری از قهرمانان ورزشی به سوی لیگ حرفه‌ای است.

رییس هیات والیبال شهرستان تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مسابقات این رشته با شرکت پنج تیم بزرگسال و چهار تیم در رده جوانان و نوجوانان در سالن شهید جلیلی در حال برگزاری است.

احمد رضوی، میزان جایزه سه تیم برتر را، ۱۷ میلیون تومان اعلام و اظهار کرد: این جایزه نقدی را که از محل ثبت نام تیم‌ها تهیه شده به تیم‌های اول تا سوم اعطا می کنیم تا بخشی از هزینه‌های آن‌ها جبران شود.

وی در خصوص کمرنگی حضور بانوان در جام رمضان گفت: بخش اعظمی از این خلاء به فقدان زیرساخت‌های لازم بازمی‌گردد که موجب شده جام رمضان تقریبا شکل مردانه به خود بگیرد.

رضوی تصریح کرد: با این حال امسال برای نخستین بار جام رمضان والیبال شهرستان را با حضور هفت تیم در بخش بانوان برگزار کردیم.

مدیر باشگاه مقاومت سپاه تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه زمین چمن مصنوعی شهید محمد بایزیدی، بهمن پارسال افتتاح شد، امسال برای نخستین بار مسابقات فوتبال جام رمضان در این مجموعه ورزشی در حال برگزاری است.

مجتبی یوسفی افزود: بر این اساس فوتبال هفت نفره در رده نونهالان، خردسالان و نوجوانان در قالب ۲۶ تیم و با حضور ۱۵ نفر در هر تیم در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، البته نقطه مطلوب تر آن خواهد بود که جام رمضان خود را به عنوان یک الگوی رفتاری برای دیگر جام‌های حرفه‌ای ورزشی مطرح کرده و چنین فضای معنوی و سالمی بر دیگر رقابت های ورزشی کشور نیز سایه گستر شود.

۵۴ هزار و ۱۹۴ نفر از جمعیت شهرستان تربت‌حیدریه را جوانان تشکیل می دهند که معادل سه درصد جمعیت جوانان استان خراسان رضوی و از این حیث پنجمین شهرستان استان است.

شهرستان تربت‌حیدریه ۳۳ شهید از جامعه ورزشی دارد.

مرکز این شهرستان با افزون بر ۲۲۵ هزار نفر جمعیت، در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد مقدس قرار دارد.