بوشهر – ایرنا – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: صنایع فرهنگی با توجه به قابلیت و توانایی، امکان و قابلیت جهانی کردن ارزش‌های انقلاب اسلامی را دارند.

به گزارش ایرنا، عبدالرحیم افروغ روز یکشنبه در نشست هم‌اندیشی و برنامه ریزی با هدف هم‌فکری وهم‌افزایی در راستای اعلام اولویت‌های فرهنگی استان بوشهر اظهار کرد: امروز بسیاری از کشورهای دنیا از طریق تولید فیلم ارزآوری می‌کنند و کشوری مانند ایران که سال‌ها به دنبال رهایی از اتکا به صادرات نفت خام است می‌تواند از ارزآوری حاصل از صادرات صنایع فرهنگی استفاده کند.

وی با اشاره به برندهایی که به لحاظ فرهنگی امروز در زندگی ما صاحب جایگاه شده‌اند، افزود: با توجه به ارزآوری صنایع فرهنگی در دنیا باید ذهن‌ها را به سمت سمت سرمایه‌گذاری در شکل‌های مختلف صنایع فرهنگی سوق داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تصریح کرد: امروز ارزش‌های انقلاب اسلامی با این محصولات فرهنگی است که می‌تواند به دنیا صادر شود.

وی با تاکید بر بحث خانواده بعنوان دومین اولویت فرهنگی گفت: با توجه به اهمیت بحث جوانی جمعیت باید به این مساله با حساسیت بیشتری ورود کرد.

افروغ ادامه داد: امروز با کم رونق‌شدن ازدواج و به طبع آن فرزندآوری نیز کاهش یافته به همین دلیل باید در زمینه ترویج ازدواج و احیاء بسیاری از آئین‌ها از جمله خواستگاری که ۲ طایفه را به هم نزدیک می‌کند و الان رخت بربسته گام برداشت.

وی روایت در فضای مجازی را بعنوان یک چالش اساسی در جامعه معرفی کرد و گفت: باید مشخص شود در این بخش چه شیوه، مدل و الگویی را باید ارائه کرد و وظیفه ما در این خصوص چیست.

افروغ چهارمین اولویت فرهنگی را در حوزه هویت اعلام کرد و افزود: با توجه به اهمیت بحث هویت باید کلان برنامه‌های هویتی تنظیم شود.

وی اظهار کرد: خلیج فارس، ۲قرن مقاومت، بافت سنتی، نخلستان‌ها، کوه‌ها، آداب و سنن استان بعنوان اِلمان‌های هویتی استان بوشهر برای مقابله با آسیب‌های استان باید برجسته‌سازی شوند.

افروغ با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه فرهنگی منسجم برای استان بوشهر گفت: مجموعه‌ها و نهادهای فرهنگی در بخش دولتی، خصوصی و مردم متعدد هستند اما در بخش برنامه‌ریزی دچار تشتت است که باید با شناسایی و معرفی اولویت‌ها هر یک از دستگاه‌ها به صورت مستقل اما در مسیری مشخص گام بردارند.

وی اظهار کرد: نخستین مبنای این حوزه برنامه‌ریزی این است که ما در یک نظام ولایی قرار داریم و ولی فقیه بعنوان بزرگ دیدبان راهبری حرکت کلی فکری و فرهنگی جهان اسلام را طراحی و به جلومی‌برند.

افروغ افزود: برهمین اساس ضرورت اول و انکارناپذیر ما در این راستا بیانات و فرامین ولی امر جامعه است که باید با نگاه کارشناسی رصد دقیق شود.

وی تاکید کرد: همچنین باید بوم منطقه و پایش مخاطبان در این زیست بوم شناسایی و انجام شود.

افروغ اضافه کرد: با مشخص شدن این مسیر در آغازین روزهای سال، هم‌قسم‌شدن همه نهادهای فرهنگی برای رسیدن به این برنامه فرهنگی مهم است.