همدان- ایرنا- مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان (شب قدر) بامداد دوشنبه همزمان با ضربت خوردن مولای متقیان حضرت علی ابن ابیطالب(ع) با حضور پرشور اقشار مختلف مردم در هزار و ۵۰۰ نقطه استان شامل امامزادگان، مساجد و حسینیه‌ها برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مردم دارالمومنین و دارالمجاهدین استان همدان با حضور در بقاع متبرکه شاخص استان همدان از جمله آستان مبارک شاهزاده حسین(ع) و امامزاده عبدالله(ع)، حسینیه امام خمینی(ره) و مساجد سراسر استان آیین احیای اولین شب قدر را برگزار کردند.

این مراسم با قرائت دعای پرفیض جوشن کبیر آغاز شد و شرکت کنندگان با زمزمه اسما ذات اقدس الهی از پیشگاه خالق بی‌همتا خواستند تا به برکت این شب مبارک، قلم عفو بر گناهان آنان بکشد و تا پاسی از شب ندای الغوث الغوث الغوث و الهی العفو سردادند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان بامداد دوشنبه در حسینیه امام خمینی(ره) در جمع مردم با اشاره به اینکه بشر به صورت ذاتی به دنبال سعادت است، یکی از فلسفه‌های اصلی احیا و حضور در مراسم شب قدر را رسیدن به بهشت دانست.

آیت الله «حبیب الله شعبانی موثقی» با بیان اینکه بارها خداوند در قرآن انسان را دعوت به بهشت کرده است گفت: این موضوع هدف اصلی بشر در زندگی و هم هدف بعثت پیامبران است.

وی ادامه داد: طبق روایات راه رسیدن به کمال مطلق نیازمند داشتن سه ویژگی است که اگر این سه مورد رعایت نشود درجات معنوی طی نخواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، میزان ثواب عبادت را در گرو فهم عمیق و با بصیرت در دین برشمرد و افزود: کسی که فهم در دین ندارد در جا می‌زند و با فقه در دین و عقلانیت رتبه معنوی انسان ارتقا می یابد.

آیت الله شعبانی موثقی تقدیر در معیشت و قناعت را از دیگر اصول برای رشد درجات معنوی دانست و اظهار داشت: نیازمندی های خود را از طریق حلال به دست آورید و کمال مومن در این است که آشنایی کامل با مدیریت اقتصادی خانواده داشته باشد.

وی با ابراز گلایه از اینکه متاسفانه بیشتر افراد جامعه تصور می کنند که معیشت خود را باید با کارمندی و پشت میز نشینی پیش ببرد افزود: تک تک ما باید راه تولید ثروت حلال را بیاموزیم مانند امیرالمومنین (ع) که خانه و نخلستان می‌ساخت و وقف می‌کرد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر هماهنگ بودن درآمد و مخارج زندگی گفت: در زندگی نه اسراف کنید و نه بخیل باشید.

آیت الله شعبانی موثقی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به مسئولان بر رفع مشکلات مادی مردم گفت: گرانی و تورم در جامعه موجب قساوت قلب می شود.

وی از صبر و حوصله در مشکلات و سختی ها به عنوان راهی برای بیدار شدن فطرت انسان ها و توجه به خدا یاد کرد و گفت: نتیجه این سختی ها تضرع است و به واسطه این سختی ها توجه بیشتری به خدا می کنند.

بر اساس روایت‌ها و احادیث ائمه اطهار(ع) شب نوزدهم ماه مبارک رمضان همزمان با شب ضربت خوردن حضرت علی (ع) اولین شب قدر است و اقامه نماز قضا، قرائت دعای جوشن کبیر مهمترین اعمال این شب است.