تهران - ایرنا - معاون امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به آمادگی همکاری روسیه و افغانستان برای مقابله با قاچاق و تولید موادمخدر، گفت: تقویت بخش مبارزه در افغانستان بسیار حیاتی است و کشورهای منطقه با اولویت و کشورهای فرامنطقه‌ای باید در این مسیر گام بردارند.

محمدمسعود زاهدیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با توجه به اینکه افغانستان بزرگترین تولیدکننده موادمخدر در جهان است، تقویت بخش مبارزه در این کشور از طرف هر کشوری می تواند در مسیر مقابله و مبارزه با تولید و قاچاق بسیار موثر باشد.
همکاری ها هرچقدر به سمت اقدامات و کمک های عملی رفته و از سطح تفاهمنامه‌های کاغذی فاصله داشته باشد به مراتب اثرات آن در میدان عمل بیشتر خواهد بود.

به گفته وی، منتها باید دید همکاری ها با این کشور در چه سطحی قرار دارد. به عبارت دیگر همکاری ها هرچقدر به سمت اقدامات و کمک های عملی رفته و از سطح تفاهمنامه‌های کاغذی فاصله داشته باشد به مراتب اثرات آن در میدان عمل بیشتر خواهد بود.

معاون امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر همکاری های بین المللی را نیز منوط به ایجاد بسترهای لازم در داخل افغانستان برای همکاری های بین المللی دانست و افزود: با وجود اینکه از گذشته در این کشور مواد مخدر سنتی تولید می شد، اما از اوایل قرن ۲۱ با لشکرکشی قدرتهای نظامی با رشد بیش از ۵۰ برابری تولید مواد مخدر مواجه بودیم که نشان از عدم انجام مسئولیت این کشورها است.

زاهدیان این مسئله را در حالی توصیف کرد که به گفته او یکی از بهانه های این لشکرکشی از سوی متجاوزین مبارزه با مواد مخدر بود، اما در عمل خود این جنگ، زمینه را برای تولید و قاچاق بیشتر مواد مخدر فراهم کرد.


همگرایی منطقه ای و جهانی برای مقابله با مواد مخدر

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ، همچنین در پاسخ به بی تفاوتی کشورهای منطقه به مسئله قاچاق مواد مخدر گفت: البته حمایت از مبارزه با تولید موادمخدر در افغانستان نباید در سطح منطقه ای محدود شود زیرا دغدغه ای فرامنطقه ای و جهانی است.

جمهوری اسلامی سعی کرده در کنار مقابله و مبارزه با قاچاق مواد مخدر که زمینه ساز امنیت در کشورهای دیگر شده، مسئولیت آگاه سازی را در مجامع مختلف بین المللی برعهده بگیرد.

وی با اشاره به وجود ظرفیت های منطقه ای و همچنین لزوم هوشیاری کشورها به خصوص اروپایی ها افزود: بهره مندی از تشکل هایی همچون اکو( سازمان همکاری اقتصادی) که دارای پلیس بین المللی است، شانگهای،و...... می تواند اثرات ارزشمندی در حوزه مقابله با ترانزیت و قاچاق مواد مخدر داشته باشد.


تجربه و نگرش جمهوری اسلامی در حوزه مبارزه با مواد مخدر الگوساز است

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به جایگاه ایران به عنوان بزرگ ترین کاشف و مبارز مواد مخدر در تاریخ تاکید کرد: جایگاه، نقطه نظرات و تجربیات ایران برای کشورهای جهان الگوساز و دیکته کننده است.

بیش از سه هزار و هشتصد شهید سرافراز و ۱۲ هزار جانباز سلحشور در راه مبارزه با مواد مخدر از ابتدای انقلاب فداکاری کردند

زاهدیان به کارنامه جمهوری اسلامی با فداکاری بیش از سه هزار و هشتصد شهید سرافراز و ۱۲ هزار جانباز سلحشور در راه مبارزه با مواد مخدر از ابتدای انقلاب اشاره کرد و گفت: همواره در مجامع بین المللی نظرات و دیدگاه کارشناسان جمهوری اسلامی تعیین کننده است و حتی کشورهایی اروپایی و آمریکایی نیز آن را برای خود الگو می دانند.

وی راهبرد جمهوری اسلامی را مقابله همه جانبه از تولید تا منابع مالی سوداگران توصیف کرد و گفت: اولویت کنونی ما زمین‌گیر کردن منابع و توان مالی قاچاقچیان است.