تهران - ایرنا - معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تعداد پرشمار پژوهشگران ایرانی مقیم خارج از کشور، گفت: ضمن رعایت اصل حفظ منافع کشور در عرصه سلامت، می‌توان با شناسایی ایرانیان مقیم خارج از کشور و دعوت از آنها برای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی بهره‌برداری کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وبدا، یونس پناهی با بیان اینکه دیپلماسی سلامت یکی از ارکان دستیابی به مرجعیت علمی به شمار می‌رود، افزود: از مهم‌ترین حوزه‌های دیپلماسی در دنیا، دیپلماسی سلامت است زیرا سلامت مقوله‌ای همگانی است و هیچ کشوری بدون تضمین سلامت در سایر کشورها نمی‌تواند سلامت کشور خود را تضمین کند.

وی اظهار داشت: در حوزه توسعه دیپلماسی علمی سلامت رویکردهای مختلفی وجود دارد اما بی‌تردید گسترش تعاملات در قالب چهارچوب‌های کارآمد از همه موارد مهم‌تر است.

پناهی اضافه کرد: تدوین الگویی کارآمد برای حضور فعال و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود دیپلماسی سلامت با هدف جذب بیشترین منافع برای صیانت از سلامت جامعه در شرایط بحران و غیر بحران ضروری است.

وی، راه‌اندازی و توسعه شبکه تعاملات بین ‌المللی سلامت در سطح افراد، مراکز و دانشگاه‌ ها را موثر دانست و افزود: همکاری موسسات داخلی با سازمان‌های بین‌ المللی مانند WHO و تبدیل شدن به موسسات همکار این سازمان‌ ها، حمایت از جذب دانشجویان با کیفیت و توانمند بین ‌المللی، تعاملات و تبادلات اعضای هیات علمی و دانشجویان با دانشگاه‌های بین ‌المللی معتبر در قالب فرصت مطالعاتی باید مورد حمایت قرار گیرد.

به گفته پناهی، در ابتدا باید ملزومات اداری، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، اخلاقی، حقوقی و پزشکی در دیپلماسی علمی سلامت باید مهیا شود تا به دنبال آن، تمرکز بر توانمندسازی اعضای هیات علمی برای انجام فعالیت‌های بین ‌المللی نیز امکان‌پذیر شود.

وی با تاکید بر اینکه جمعیت سالم برای توسعه و ثبات اقتصادی هر کشوری الزامی است، افزود: اگر در کشور بهترین تلاش ‌ها بکار گرفته شود و بیماری‌ها به خصوص بیماری ‌های واگیر کنترل شود ولی در کشورهای مجاور چالش‌های بیماری وجود داشته باشد، تضمین سلامت مردم کار آسانی نیست.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: دیپلماسی سلامت در دوران شیوع ویروس کووید ۱۹ بیش از هر زمانی اثرگذار بود و درآینده نیز باید برای کنترل آسیب‌های جهانی سلامت به دیپلماسی سلامت به عنوان یک اصل توجه شود.

پناهی تاکید کرد: در حوزه افزایش منابع علمی و سرمایه‌گذاری باید ارتباط مستقیم و مستمر میان صندوق ها، خیّران سلامت، مدیران و شرکت‌های بزرگ دارویی و معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور برقرار شود.