ذبیح الله اعظمی روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این طرح در ردیف بودجه سنواتی قرار دارد و بدون شک با مبالغ حداقلی همچون ۱۰ میلیارد تومان کاری را نمی شود آغاز کرد.
وی اضافه کرد: طرح خط راه آهن بم- جیرفت به طول ۱۱۷ کیلومتر با شیب یک و نیم درصد از منطقه کوهستانی می گذرد و ساخت آن حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
اعظمی تاکید کرد: این پروژه در ردیف بودجه قرار دارد، غیرقابل تغییر است و از دهه ۷۰ هم کار مطالعاتی آن انجام شده است.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس یکی دیگر از طرح های راه آهن در جنوب کرمان را خط راه آهن جیرفت – جاسک به طول ۶۷۰ کیلومتر برشمرد و اضافه کرد: این مسیر از شهرهای جیرفت، عنبرآباد، رودبارجنوب، کهنوج، قلعه گنج، منوجان، رودان، میناب و سیریک می گذرد و به جاسک ختم می شود که بخشی از آن جزو پروژه ملی سواحل مکران است.
وی با بیان اینکه مطالعات این طرح هم نهایی شده و باید در دستور کار دولت قرار گیرد ادامه داد: با توجه به اهمیت پروژه های متعدد همچون پالایشگاه های نفت در جاسک این طرح در سال های آتی اجرا خواهد شد.
اعظمی یادآور شد: یکی از پیشنهادها که مطالعات اولیه در مورد آن صورت گرفته این است که برای کوتاه شدن این طرح، مسیر از قلعه گنج مستقیم به رَمِشک برود و به جاسک برسد که حدود ۱۰۰ کیلومتر راه کوتاه تر می شود.
وی اضافه کرد: یکی از توجیهات احداث راه آهن ها در کشور توجیه اقتصادی آنها یعنی حمل بار است که باید هزینه ها را از این طریق پوشش دهد.
اعظمی ادامه داد: از مجموع ۴.۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی جنوب کرمان بخش عمده آن تره بار است که باید از طریق حمل و نقل جاده ای جابه جا شود بنابراین سهم کمی از محصولات کشاورزی از طریق راه آهن جابه جا خواهد شد.
وی یادآور شد: از طرفی معادن جنوب کرمان اغلب کوچکمقیاس هستند یا هنوز راه اندازی نشده اند و در صورتی که بیشتر معادن هفت شهرستان جنوبی فعال شوند برای حمل مواد معدنی نیز اهمیت احداث پروژه راه آهن را توجیه می کند.
به گزارش ایرنا به دلیل اتصال جنوب و جنوب شرق کشور به مرکز و شمال از استان کرمان، شریان های ارتباطی این استان از اهمیت بسیار مهمی برخوردارند که برای توسعه کشور نیز اهمیتی راهبردی دارند که در صورت توجه بیشتر و اختصاص اعتبار مناسب می تواند در بسیاری از مسیرهای توسعه ای گشاینده باشند.