به گزارش ایرنا و مطابق اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، در سال گذشته حدود ۳۰ هزار دستگاه کامیون وارد کشور شده است تا نیاز صنعت حمل و نقل به ناوگان جدید تا حدودی برطرف شود.
قیمت هر دستگاه کامیون وارداتی حدود ۶۰ میلیارد ریال است و با یک محاسبه ساده می توان دریافت که سرمایه گذار بخش خصوصی با هزینه ای نجومی گام در مسیر نوسازی ناوگان باری گذاشته است اما ظاهرا در این مشارکت متضرر شده و به قول معروف "کباب" شده است.
رییس هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور در تشریح مشکلات کامیونهای تازه پلاک شده وارداتی به ایرنا گفت: از فرآیند شماره گذاری بیش از ۲۰ هزار کامیون وارداتی که از سال قبل وارد کشور شده، بیش از یکسال می گذرد اما از ۶ ماه قبل روند پلاک گذاری این ناوگان شتاب گرفته است اما همچنان مالکان گرفتار موضوع کارت سوخت هستند.
رضا تیموری افزود: پس از پلاک گذاری ناوگان وارداتی، باید فرایند طولانی برای دریافت کارت سوخت طی شود ولی این کارتها سهمیه سوختی ندارند.
وی در خصوص علت این مشکلات اضافه کرد: هم اکنون شارژ سوخت گازوئیل برای کامیون های وارداتی به دلیل نبود هماهنگی میان شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی و سازمان راهداری با مشکل مواجه شده است.
تیموری که ریاست انجمن صنفی کامیونداران خراسان رضوی را نیز برعهده دارد، بیان داشت: در آذرماه پارسال جلسه ای با حضور مسوولان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و سازمان راهداری برگزار و در نهایت اعلام شد که شرکت پخش و پالایش تنها مسوول شارژ کارتهای سوخت است و باید مقدار سوخت را راهداری تعیین کند.
وی هزینه خرید هر یک از کامیون های وارداتی یاد شده را دستکم ۵۵ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: هم اکنون ناهماهنگی بین ۲ دستگاه یاد شده مشکلات زیادی برای جامعه کامیونداران و این حجم عظیم از سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد کرده است.
خرید گازوئیل چهار هزار تومانی!
حدود ۴۵ هزار دستگاه در قالب ناوگان سنگین در جاده های خراسان رضوی فعالیت می کنند که از این تعداد سه هزار و ۵۰۰ دستگاه مربوط به شهرستان نیشابور است و مساله ناوگان نوپلاک شده فاقد کارت سوخت آن قدر جدی است که مجموعه های شهرستانی نیز از ناهماهنگی های پیش آمده در رنج هستند.
دبیر انجمن صنفی رانندگان ناوگان سبک و سنگین نیشابور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با وجود پرداخت همه هزینه ها اعم از حقوق گمرکی و پلاک گذاری، در نهایت با گذشت بیش از یکسال کامیون های وارداتی پلاک گذاری شده اند.
نعمت الله محمدآبادی افزود: پس از پیگیری های فراوان، کارت سوختی که به دست مالکان می رسد بدون شارژ سوخت است و رانندگان باید در نهایت برای تردد، باک خود را با گازوئیل چهار هزار تومانی پر کنند.
وی گفت: با این قیمت گازوئیل حمل کالا برای رانندگان کامیون بدون صرفه و در حقیقت غیرممکن است، لذا از مسوولان ستاد سوخت کشور انتظار داریم که برای رفع مشکل جامعه حمل و نقل کشور چاره ای بیندیشند.
تامین سوخت ناوگان نوپلاک زمان بر و بروکراتیک
رییس سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی در گفت وگو با ایرنا گفت: فرایند تامین سوخت ناوگان نوپلاک زمان بر است و شامل مراحلی است که باید دستگاه های مختلف مطابق تاییدیه های لازم در آن چهارچوب اقدام کنند.
شبنم تدین افزود: به عنوان نمونه باید اطلاعات ناوگان برای صدور کارت سوخت تکمیل شود و شناسایه یکتا برای وسیله نقلیه تولید داخل یا وارداتی از سوی پلیس راهور صادر شود، حال اگر وسیله نقلیه به دلیل عملکرد مالک یا نهاد متولی نقص اطلاعات داشته باشد، شناسه یکتا برای ناوگان صادر نمی شود.
وی زمان صدور کارت و تامین سوخت عملیاتی برای ناوگان تولید داخل را حدود سه ماه و برای انواع وارداتی حدود ۶ ماه اعلام کرد.
رییس سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی بیان داشت: ناوگان تازه پلاک شده وارداتی مشکلات بیشتری دارند چنانکه آنها باید ابتدا حدود یک ماه با سوخت آزاد تردد کنند تا سابقه ای از پیمایش آنها برای راهداری ذخیره شود و پس از آن کارت سوخت برای آنها صادر می شود.
تدین ضمن تایید زمان بر بودن فرایند تامین سوخت ناوگان سنگین تازه پلاک شده، اظهار داشت: با وجود این معمولا کامیون های تازه پلاک شده پس از ۶ ماه سوخت می گیرند اما اینکه در استان به هیچ کامیون تازه پلاک شده ای کارت سوخت داده نشده نیز ادعای درستی نیست.
وی گفت: ادعای عدم صدور کارت سوخت برای ناوگان وارداتی باید مورد به مورد و پلاک به پلاک بررسی شود چرا که ممکن است عدم صدور کارت هوشمند، شناسه یکتا و دیگر موارد دلایل متعددی داشته باشد و بروز مشکلات در این بخش هیچ ارتباطی با نهادهای متولی نداشته باشد.
تلاش چند هفته ای خبرنگار ایرنا برای گفت و گو با مسوولان اداره کل راهداری خراسان رضوی برای اطلاع از دلایل عدم صدور کارت هوشمند سوخت برای کامیونهای تازه پلاک شده در استان بی نتیجه ماند و راهداری در این خصوص با ایرنا همکاری نکرد.
نوسازی ناوگان اتوبوسی، زیر سایه طرح چالش آفرین واردات کامیون
دبیر هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای حمل و نقل مسافر مشهد و حومه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم اینک اتوبوس برون شهری در کشور تولید نمی شود و وارداتی نیز صورت نمی گیرد، لذا قیمت اتوبوس به ۲۷۰ میلیارد ریال رسیده است.
حسام آسیابان ادامه داد: رییس سازمان راهداری در سفری که نوروز امسال به مشهد داشت با اشاره به واردات حدود ۲۰ هزار دستگاه کامیون به کشور، وعده طرحی مشابه برای واردات اتوبوس خارجی را نیز داد.
وی گفت: اگر قرار باشد اتوبوس های وارداتی پلاک نشده و یا در صورت پلاک گذاری، بدون کارت هوشمند بمانند و واردات ناوگان اتوبوسی نیز به سرنوشت کامیون ها گرفتار شود فکر می کنیم واردات اتوبوس بی ثمر باشد.
دبیر هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای حمل و نقل مسافر مشهد و حومه اظهار داشت: وقتی اتوبوس و یا کامیونی وارد می شود، گمرک پس از ترخیص می تواند با همکاری دیگر نهادهای مستقر در مرز نسبت به اختصاص سهمیه سوخت و کارت هوشمند فوری برای آنها اقدام کند، اما ظاهرا در این خصوص ناهماهنگی هایی وجود دارد.
آسیابان افزود: راهداری، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و گمرک در مرز مستقر هستند و به دلیل فقدان یک هماهنگی ساده، شاهد بروز مشکلاتی در موضوعات مختلف از جمله زمینه صدور کارت هوشمند و تامین سوخت هستیم.
با یک حساب سرانگشتی بخش خصوصی برای واردات ۲۰ هزار دستگاه کامیون جدید حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است، از طرفی اگر زمان تامین سوخت یک کامیون جدید ۶ ماه طول بکشد، می توان نتیجه گرفت ناهماهنگی ها دست کم ۶ ماه این سرمایه گذاری عظیم و ناوگان و صنعت مهم و حیاتی را به گروگان گرفته است و حال آنکه عملیات رهاسازی این گروگان با ایجاد یک هماهنگی ساده بیندستگاهی ممکن می شود.