بجنورد- ایرنا- معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی گفت: سرقت‌ با ۱۰ هزار و ۴۳۹ پرونده وارده به دادگستری استان در صدر جرایم و پرونده‌های قضایی در سال ۱۴۰۱ است.

حجت الاسلام علی یوسفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشتر پرونده های سرقت در استان مربوط به سرقت های خرد است و سرقت های کلان به ندرت در استان رخ می دهد.

به گفته وی؛ تعداد سرقت های خرد و کلان ۱۴۰۱ در خراسان شمالی ۲ و نیم درصد به نسبت سال ما قبل آن کاهش یافته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی، اعتیاد، بیکاری و وضعیت نامناسب اشتغال را عوامل موثر در آسیب سرقت دانست و افزود: ضرورت دارد تا برنامه ریزی های مناسبی برای اشتغال استان انجام شود که در این صورت آسیب های اجتماعی نیز کاهش می یابد.

وی عنوان کرد: برای کاهش سرقت و مقابله با این جرم، جلسات متعدد و مستمر با دستگاه‌هایی که درگیر این موضوع هستند، برگزار و برنامه‌هایی را در این رابطه طراحی کردیم تا با استفاده از توان دستگاه‌های مرتبط و ظرفیت مردمی بتوانیم جرایم دارای اولویت را کاهش دهیم.

حجت الاسلام یوسفی با اشاره به نقش دستگاه‌های مختلف در ارتباط با کاهش جرم سرقت افزود: در این خصوص وظایف مختلفی بر عهده نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه، شهرداری‌ها و ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر جرایم سرقت، خرد است و به افرادی برمی گردد که معمولا اعتیاد به مواد مخدر دارند و تجربه نشان داده که وقتی با معتادان متجاهر برخورد شده و جمع آوری و نگهداری آنها به درستی انجام شده، آمار جرایم مربوط به سرقت کاهش یافته است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است.