به گزارش خبرنگار ایرنا، ۱۱ سال بیشتر نشان نمیدهد؛ چهرهای کودکانه و معصومانه دارد ولی وظیفه شناسیاش بزرگتر از سنش است. پنج روز است که آب دبستان مختلط شهید رجایی هفت تپه شوش قطع شده و نداشتن منبع ذخیره آب، دانش آموزان این مدرسه را با مشکل مواجه کرده است.
رقیه در مقابل دوربین موبایل یکی از معلمان مدرسه میایستد و با لحنی جدی از مسوولان مطالبه گری میکند؛ مطالبه مخزن آب برای مدرسهای که ۱۷۰ کودک دانش آموز آن با قطع آب مواجه هستند.
حتی آبی برای خوردن هم ندارند؛ او را سخنگوی مدرسه میدانند، بیشتر از اینکه رییس باشد، خواهر بزرگتر هم مدرسهای هایش است.
کلیپ مطالبه گری او از مسوولان چند روزی است که دست به دست میشود؛ در آن کلیپ خود را رییس شورای دانش آموزی مدرس شهید رجایی هفت تپه شوش معرفی میکند و میگوید: «آب منطقه کوی هفت تیر و هفت تپه به دلیل تعمیرات قطع میشود و با قطع آب این مدرسه به دلیل نداشتن منبع ذخیره آب، دانش آموزان دچار مشکل میشوند انتظار داریم شرکتهای مجاور با تامین مخزن، مشکل قطعی آب این مدرسه را برای همیشه رفع کنند». هر چه باید بگوید را اینقدر خلاصه و مفید، در چند جمله به زبان کودکانه خود گفت.
مخزن آب می خواهیم
موفق شدیم با رقیه تلفنی مصاحبه کنیم؛ مدیر مدرسه، رقیه را سخنگوی مدرسه میداند و میگوید مطمئن است که صدای مطالبه گری او شنیده میشود.
خودش را «رقیه بیلیارد زارع، رییس شورای دانش آموزی دبستان شهید رجایی هفت تپه، ۱۱ ساله، کلاس ششم دبستان» معرفی میکند؛ با همان لحن قاطع از آرزوهایش و اینکه در آینده دوست دارد چه کاره شود هم میگوید، دوست دارد دندانپزشک شود و وقتی بزرگ شد فرد مفیدی برای جامعه باشد.
یخ صحبتهایمان که باز میشود، به عنوان رییس شورای دانش آموزی مدرسه از مشکل آب مدرسه سوال میپرسم و با لحنی صمیمیتر میگوید: «آقا! آب مدرسه زود قطع میشه، وقتی آب قطع میشه بچهها مجبورند برای دستشویی و آب خوردن به خانه همسایهها برن. خیلی اذیت میشیم». ادامه میدهد «مدرسه مخزن آب نداره و آب بهداشتی لوله کشی مدرسه هم زود قطع میشه، از مسوولان شرکتهای مجاور میخوام مشکل مخزن آب مدرسه ما رو حل کنند».
خانه همسایهها تنها راه حل در زمان قطعی آب
۵۳ سال از عمر این دبستان میگذرد؛ دبستانی که با وجود اینکه ۲ نسل از دانش آموزان آن بازنشسته شدهاند، هنوز پا برجاست و ۱۷۰ کودک دختر و پسر دبستانی زیرسقفهای فرسوده آن مشغول تحصیل هستند؛ مدرسه با چهار شرکت بزرگ و پرسود منطقه همسایه است و تمام کودکان این مدرسه نیز فرزندان خانواده کارگران این شرکتها هستند.
مدیر دبستان مختلط شهید رجایی هفت تپه محمدامین سعدی است، او از قطعی آب پنج روزه این مدرسه و همکاری همسایهها برای رفع نیاز کودکان به آب و دستشویی میگوید و میافزاید: آب لوله کشی که قطع شود، چون مدرسه مخرن آب ندارد، دیگر یک قطره آب هم در مدرسه پیدا نمیشود. کودکان دبستانی در سنی نیستند که نیاز آنها به سرویس بهداشتی نادیده گرفته شود یا به تاخیر بیفتد. در این چند روز مجبور بودیم هر زنگ چند کلاس را به خانه همسایهها ببریم تا نیاز به سرویس بهداشتی آنها رفع شود».
سعدی از وصل شدن آب مدرسه پس از پنج روز قطعی به کمک شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه خبر میدهد و میگوید: آب مدرسه بالاخره پس از پنج روز وصل شد ولی این پایان کار نیست چرا که آب این خط همواره با قطعی مواجه است و تا زمانی که مخزن آب برای مدرسه تامین نشود، هر لحظه امکان قطعی آن وجود دارد.
مدرسه نیاز به بازسازی دارد
سعدی از عمر ۵۳ ساله مدرسه خبر میدهد و میگوید: سالن مدرسه خطرساز شده و سقف آن قوس برداشته است؛ سال گذشته با کلی پیگیری، شرکت کاغذ پارس برای جلوگیری از ریزش سقف اقدام به نصب ستون زیر آن کرد، معلوم نیست دیوارهها تا کی بتوانند مقاومت کنند، مدرسه نیاز به تخریب و بازسازی دارد.
او ادامه میدهد: در شعاع یک هزار متری مدرسه، چهار شرکت بزرگ و با درآمد بسیار زیاد وجود دارد که انتظار میرود این شرکتها به کمک مدرسه بیایند؛ تمام دانش آموزان این مدرسه فرزندان کارگران این شرکتها هستند.
مدیر مدرسه شهید رجایی شوش میافزاید: آموزش و پرورش با طرح اینکه این مدرسه یک مدرسه شرکتی است و باید امور آن توسط شرکتهای مجاور تامین شود، کمکهای حداقلی به این مدرسه میکند.
وی شرکت نیشکر هفت تپه را تنها شرکت کمک کننده به این مدرسه میداند و میگوید: این شرکت سال گذشته ۱۶ سرویس بهداشتی با اعتبار پنج میلیارد ریال برای این مدرسه ساخته و ایزوگام و فاضلاب مدرسه را نیز اصلاح کرده که قابل تقدیر است، دانش آموزان این مدرسه فرزندان این شرکتها هستند و نباید نسبت به وضعیت مدرسه محل تحصیل این کودکان بیتفاوت باشند.
آموزش و پرورش خوزستان و مطالبه گری دانش آموزان
جمعیت دانش آموزی خوزستان یک میلیون و یکصد هزار نفر است که در ۱۰ هزار مدرسه دولتی و غیردولتی مشغول به تحصیل هستند؛ آموزش و پرورش اخیرا با اجرای طرحی، اداره یک روز مدرسه را به دانش آموزان واگذار کرده است.
این طرح که ایما نامگذاری شده با هدف مسوولیت پذیری دانش آموزان و ترویج این حس در مدارس خوزستان به اجرا در آمده است؛ در قالب این طرح، اعضای شورای دانش آموزی هر مدرسه مسوولیت اداره یک روز مدرسه را به عهده میگیرند تا ضمن آموزش مهارتهای زندگی، ایجاد روحیه همکاری و تعامل بین دانش آموزان را تقویت کنند.
حالا سوال این است که این مطالبه گری دانش آموزان دبستان شهید رجایی هفت تپه شوش که نمونهای از مسوولیت پذیری دانش آموزان است توسط متولیان امر شنیده میشود؟