همدان- ایرنا- مردم مومن و خداجوی دیار دارالمومنین همدان در دومین شب از شبهای پر فضیلت قدر در مساجد، تکایا ، امام زاده ها و حسینیه ها با شب زنده داری ضمن خضوع و خشوع و راز و نیاز به درگاه الهی تا سحرگاه امروز برای مولایشان و شهادت آن اسوه عدالت و حقیقت اشک ماتم ریختند.

به گزارش ایرنا، مردان و زنان مومن همدانی شب گذشته تا سحرگاه امروز و در خلوت دل به راز و نیاز با معبود خویش پرداختند و از نسیم دل انگیز این شب های پر برکت و خاص بهره های معنوی کسب کردند.

جای جای استان همدان و شهرها و مناطق مختلف دیار دارالمونین در شب شهادت امیرمومنان علی (ع) صحنه ای عاشورایی و محرمی به خود گرفت و نوای بک یا الله همزمان با سوگواری مولای متقیان از عمق جان در حسینیه ها و مساجد و بقاع متبرکه به گوش می رسید.

امام زاده عبدالله (ع) همدان هم شب گذشته سرشار از جمعیت مشتاق وقدرنشینانی بود که در اطراف و صحن و سرای این بقعه متبرکه گرد هم آمده بودند و نوای دل انگیز الغوث الغوث را از عمق جان فریاد می زدند و از خدای خویش رحمت و سعادت می جستند.

جوانان و نوجوانان و دهه هشتاد ونودی ها هم در میان انبوه جمعیت و قدرنشینان همدانی فراوان بودند، آنهایی که با دلهای پاک و قلب های رئوف و مشتاق با عمق جان و در خلوت دل و چشمانی اشکب بار با معبودشان به راز و نیاز می پرداختند.

جوانان و نوجوانانی که با شور و عشقی وصف ناشدنی ارزش و قدر شب قدر را خوب فهمیده بودند و در شبی که بال رحمت خداوند باز است و بندگانش را مشمول مغفرت و رحمت بی منتهایش قرار می دهد آمده بودند تا خود را بی نصیب نکنند.

در آیین دومین شب قدر امسال، دوستداران اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) در استان همدان با قرائت دعای جوشن‌کبیر، نیایش و سر گرفتن قرآن، شب زنده‌داری کردند و با خواندن ادعیه و قرآن برای بخشش گناهان و برآوردن حاجات خود دعا کردند.

مداخان و سخنرانان نیز در این محافل درباره عظمت، مظلومیت، مقام علمی و معنوی، شخصیت حضرت علی(ع)، توجه به جایگاه ولایت، شجاعت و زهد و عدالت امیرالمومنین(ع)، مداحی کردند و سخن راندند.

در شب شهادت حضرت علی(ع)، بقاع متبرکه، مساجد، تکایا، محلات، کوچه‌ها و خیابان‌های استان سیاه‌پوش بود و مداحان و تعزیه خوانان به عزاداری برای اولین پیشوای شیعیان جهان پرداختند و مردم با شب‌زنده‌داری در مساجد دست به دعا برداشتند و با معبود خود راز و نیاز کردند.

آیین‌های شب قدر در ۵۰ بقعه متبرکه همدان برگزار شد

معاون امورفرهنگی اداره‌کل اوقاف و امورخیریه استان همدان به خبرنگار ایرنا گفت: آیین های پرفیض و معنوی شب قدر (بیست و یکم ماه مبارک رمضان) شامگاه سه شنبه با حضور پرشور مردم مومن در ۵۰ بقعه متبرکه شاخص و همچنین مساجد این استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام «سیدعلی حسینی» اظهار داشت: امسال نیز مطابق سال های گذشته برگزاری مراسم شب‌های قدر،عزاداری و احیای شب های قدر با حضور سخنرانان، مداحان و دعاخوانان مطرح برگزار شد.

وی با اشاره به برپایی اطعام و افطار ساده در ۱۸ بقعه متبرکه استان همدان تصریح کرد: سخنرانی، قرآن به سر گرفتن، قرائت دعای جوش کبیر، زیارت عاشورا، به جا آوردن سه شبانه روز نماز قضا در لیالی پرفیض قدر در بقاع شاخص استان همدان برگزار شده است.

معاون امورفرهنگی اداره‌کل اوقاف و امورخیریه استان همدان با اشاره به حضور مدیرکل و معاونین ستادی این اداره در بقاع متبرکه گفت: عیادت از بیماران توسط همکاران ادارات اجرایی، اجرای نیت موقوفه سیف الدوله ملایر در راستای کمک هزینه درمانی به بیماران خاص و نیازمند و اطعام و روضه خوانی منطبق با نیت واقف در شهرستان ملایر و اسدآباد در دستور کار قرار دارد.

حجت‌الاسلام حسینی افزود: اطعام، افطار و مراسم ویژه در حسینیه سیدالشهداء علیه السلام واقع در باغ بهشت همدان، پرداخت کمک هزینه دارو و درمان به بیماران نیازمند در بقاع متبرکه همدان ناحیه یک و ۲، نهاوند، کبودرآهنگ، نهاوند، تویسرکان و رزن به صورت ویژه برنامه در شب‌های قدر برگزار می شود.

وی از فعالیت روحانیان و طلاب بومی و اعزامی از قم در بقاع متبرکه و مناطق محروم استان همزمان با ماه مبارک رمضان خبر داد و افزود: اقامه نماز جماعت و سخنرانی در بقاع متبرکه، برپایی خیمه‌های معرفت، خواندن دعاهای مناسبتی ماه مبارک رمضان توسط مداحان اهل بیت و جزء خوانی قرآن کریم همزمان با ماه مبارک رمضان در بقاع شاخص استان همدان در حال انجام است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار همدان و برخی مسئولان و مدیران اجرایی همدان نیز هم دوش با مردم مومن و خداجوی همدان و با حضور در حسینیه ها و مساجد حضور یافتند و از فضیلت این شب های با ارزش بی نصیب نماندند.

استاندار همدان ضمن حضور در مرقد مطهر امام‌زاده عبدالله (ع) شهر همدان و شرکت در مراسم معنوی شبهای قدر با برخی از مردم و جوانان در این بقعه متبرکه نیز به گفت وگو نشست.

دومین شب قدر مصادف با شهادت اولین امام و پیشوای شیعیان جهان حضرت علی(ع) است، او که با رفتار و منش پیامبر گونه‌اش الگو و سرمشق حق‌طلبان و عدالت پیشگان جهان است.

امام علی(ع) در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان سال چهلم هجری قمری در مسجد کوفه به دست «عبدالرحمن بن ملجم مرادی» ضربت خورد و در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان همان سال به شهادت رسیدند.

استان همدان دارای ۲۳۸ بقعه متبرکه و مکان زیارتی است.