یزد- ایرنا- آیین سنتی نخل برداری سالروز شهادت مظلومانه حضرت علی (ع) روز چهارشنبه با حضور عزادار و جمع کثیری از شهروندان استان در برخی از تکایا و حسینیه‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این آیین که با حضور خیل عزاداران روزه دار در سراسر استان یزد برگزار شد، بر اساس یک سنت دیرینه به یاد حضرت علی (ع) ضمن عزاداری ، سوگواران با حمل نخل یاد آن امام همام را گرامی داشتند.

در این مراسم‌های معنوی بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و سخنرانی مدرسان حوزه و دانشگاه و کارشناسان مذهبی ، مردم و دسته های سینه‌زنی و زنجیرزنی در ماتم مولای متقیان حضرت علی (ع) به عزاداری پرداختند.

یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های عزاداری مردم مناطق مختلف استان یزد مراسم نخل‌برداری است، آیینی که از دیرباز در سالروز شهادت ائمه اطهار (ع) توسط مردم این استان سال‌های متمادی است که برگزار می‌شود.

به طور معمول این مراسم معنوی با حضور پرشور مردم و عزاداران در روز عاشورا، اربعین، شهادت امام رضا (ع) و شهادت حضرت علی (ع) در حسینیه‌ها و تکایای مختلف باشکوه خاصی برگزار می‌شود.
مراسم نخل برداری در عصر روز شهادت برگزار می‌شود و مردم با حضور در این مراسم معنوی به خاندان عصمت و طهارت تسلیت عرض می‌کنند، ویژه برنامه‌های شهادت حضرت علی (ع) تا بیست و سوم ماه مبارک رمضان و آخرین شب قدر ادامه دارد.

استان یزد یک میلیون و ۲۵۰ هزار جمعیت و بیش از سه هزار مسجد و حسینیه دارد.