تهران - ایرنا- سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گرامیداشت روز جهانی قدس را بخشی اساسی از نبرد امت اسلامی برای آزادی فلسطین دانست.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه المنار، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان امروز پنجشنبه در سخنانی در مراسم سالیانه "تریبون قدس" با اشاره به نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس تصریح کرد: روز به روز بیشتر مشخص می شود که گرامیداشت روز جهانی قدس بخشی اساسی و واقعی از نبرد بزرگی است که امت و ملت های ما در راه آزادی قدس و سراسر سرزمین فلسطین انجام می دهند. این نبردی است که محور مقاومت با کشورها و ملت ها و جنبش های مقاومت خود آن را به پیش می برد.

وی با اشاره به اینکه از زمان روز جهانی قدس در سال گذشته تا به امروز تحولات و رویدادهای بسیار مهمی در سطح منطقه ای و جهانی و در داخل رژیم موقت صهیونیستی و در سطح فلسطین اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: همه این تحولات از نظر من به طور مثبت در مسیر خدمت به درگیری طولانی ما در محور مقاومت با پروژه صهیونیستی و پروژه اشغالگری صهیونیستی و پروژه های سلطه گریانه آمریکا است.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: در سطح بین المللی، جهان با ثبات به سمت یک نظام جهانی چند قطبی حرکت می کند. یعنی ما در مسیر وضعیتی حرکت می کنیم که در آن سلطه تک قطبی آمریکا که صاحب پروژه سلطه گری در منطقه ما و حامی مطلق رژیم صهیونیستی است، پایان می یابد. جهان در این مسیر حرکت می کند.

وی گفت: در سطح منطقه ای، سال جاری به طور آشکار و رسمی شاهد شکست پروژه های تروریسم و ​​تجاوزگری و همچنین شاهد آغاز گشایش درهای کشورهای منطقه به روی گزینه های آرام کردن اوضاع و گفت و گو و همگرایی و توافق بودیم. دیدار ایران و عربستان در چین بیانگر این امر بود که بازتاب آن به صورت پرشتاب خود را نشان می دهد و گرایش به سمت حل و فصل مشکلات بین کشورهای مختلف منطقه ما از طریق دیپلماسی و گفت وگو نمایان شده است.

سید حسن نصرالله ادامه داد: یقیناً این مسیر جدید در منطقه به بستن درهای فتنه های متنوع و درگیری های شدید داخلی و گسست‌های دردناک و زیان‌بار در پیکره امت - که همیشه دشمن صهیونیستی به آن دل بسته بود- کمک می‌کند. این مسیر جدید به معنای مسیر همگرایی، گفت وگو، توافق و تفاهم است که در مقابل، تاثیر منفی بر مسیر عادی سازی روابط (با صهیونیستها) و در صدر آن، تاثیر منفی بر پروژه اسرائیل برای تشکیل یک محور اسرائیلی - عربی در مقابله با ایران و مقابله با محور مقاومت خواهد داشت.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به قدرت نمایی اخیر محور مقاومت و روند تحولات سوریه و تماس کشورهای عربی با دمشق و بازگشت روابط بین آنها به روند طبیعی خود افزود: در این سال بیش از هر زمان دیگری شاهد خروج قدرتمند، مقتدر و منسجم محور مقاومت از دشواریهای سالهای گذشته بودیم.

وی در سطح رژیم صهیونیستی و بحران های عمیق داخلی که با آن موجه است، گفت: ما از سالها پیش اولین نشانه های آن را زیر نظر داشتیم و همواره در سال های گذشته درباره این موضوع صحبت می کردیم. این وضعیت بحران زده و چند دستگی عمیق بی سابقه در تاریخ ۷۵ ساله رژیم جعلی صهیونیستی به اذعان خود صهیونیستها است. خود آنها درخصوص این ارزیابی اجماع و درباره موجودیت این رژیم نگرانی دارند و آن را به وضوح بیان می کنند.

وی افزود: در سطح فلسطین، ما شاهد مقاومت تصاعدی فلسطین در کرانه باختری و قدس هستیم که به نظر من، یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده در این درگیری است. در همین راستا، ما شاهد مقبولیت مردمی گسترده و حمایت از مقاومت و گزینه ها و مجاهدان و شهدای آن در کرانه باختری هستیم. شاهد مشارکت جوانان در عملیات و درگیری های روزانه با اشغالگران هستیم. شاهد عزم و اراده فلسطینی ها در مقابل ترس و سراسیمگی صهیونیستها هستیم. ما شاهد حضور گسترده در مسجد الاقصی بویژه در این روزها و شبها با وجود همه حملات شدید (صهیونیستها) و دشواریهای بزرگ هستیم. ما همچنین شاهد رشد توانمندیهای مقاومت در نوار غزه و حمایت ملت فلسطین از گزینه مقاومت در داخل و خارج از فلسطین هستیم. همه اینها تحولات مهم عرصه فلسطین است که بیش از هر زمانی ما را به یقین درباره نتایج این درگیری می رساند.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: در مرحله کنونی باید روی تلاش ها برای حمایت از کرانه باختری و قدس و پشتیبانی از مقاومت مسلحانه و پشتیبانی از اهالی و مردم استوار آنجا متمرکز شد. امروز کرانه باختری دژ قدس و اهالی و مردان و زنان و کودکان و بزرگسالان آن است. آنها امروز خط مقدم دفاع از قدس و مسجد الاقصی و مقدسات اسلامی و مسیحی و پاسداری از این شهر و هویت آن را تشکیل می دهد.

وی در پایان تصریح کرد: باید هم و غم همه ما در محور مقاومت در این مرحله این باشد که چگونه بالاترین کمک و حمایت را در همه سطوح ارایه کنیم تا این مقاومت در کرانه باختری و این انتفاضه شجاعانه ادامه یابد. باید بدانیم که این مسولیت یک مسئولیت دینی، ایمانی، جهادی، تاریخی، انسانی و اخلاقی است.