بیرجند - ایرنا - راهپیمایی روز جهانی قدس ۱۴۰۲ با حضور پرشور قشرهای مختلف مردم در بیش از ۹۰ نقطه استان خراسان جنوبی برگزار شد که حاشیه‌های جالبی نیز به همراه داشت.

به گزارش ایرنا، مردم روزه‌دار خراسان جنوبی از صبح امروز (جمعه) بیست و پنجم فروردین مصادف با بیست و سوم ماه مبارک رمضان همزمان با سراسر کشور به راه افتادند تا در روزی که با تدبیر امام خمینی (ره) روز قدس نامگذاری شد، از آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف حمایت کنند.

قشرهای مختلف مردم در مرکز استان از حدود ساعت ۹ صبح به همراه خانواده یا دوستان در میدان ابوذر بیرجند جمع شدند و پس از ملحق شدن نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، فرماندهان نظامی و انتظامی، مسوولان استان، روحانیون و علمای اهل تسنن حوالی ساعت ۱۰ از مسیر خیابان ارتش و بلوار پاسداران به سمت مسجد امام حسین (ع) حرکت کردند.

راهپیمایی در مسیر خیابان ارتش و بلوار پاسداران ادامه داشت و لحظه به لحظه بر جمعیت افزوده می‌شد، در میان استقبال پرشور مردم این دیار از روز قدس، صحنه‌ها و اتفاقات جالبی نیز مشاهده شد که به گوشه‌ای از آنها اشاره می‌شود.

اولین نکته قابل جالب توجه در راهپیمایی امروز، حضور پرشور و نشاط مردم روزه‌دار پس از احیای شب بیست و سوم ماه رمضان بود که ساعتی قبل از آغاز رسمی راهپیمایی در ضلع شمالی میدان ابوذر گرد هم آمدند.

مسوولان استان از جمله نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، امام جمعه اهل سنت در مرکز استان، استاندار خراسان جنوبی، فرماندهان نظامی و انتظامی، جمعی از مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی هم از همان ابتدای مراسم به جمع راهپیمایان پیوستند.

امروز بار دیگر علمای اهل تسنن و تشیع در کنار یکدیگر جایگاه پاک پیامبران و قبله‌گاه اول مسلمین را پاس داشتند و بر همبستگی مسلمانان برای مقابله با رژیم جعلی صهیونیستی تاکید کردند.  

تعدادی از کارکنان شهرداری بیرجند پرچم بزرگ ایران را در امتداد خیابان پهن و با همراهی جمعیت شرکت کننده در راهپیمایی آن را تا انتهای مسیر حمل کردند.

پرچم‌های رنگی «لبیک یا خامنه‌ای»، «لبیک یا صاحب‌الزمان»، «ما ایستاده‌ایم»، «القدس لنا» و پرچم سه رنگ کشورمان در دستان جمعیت خودنمایی می‌کرد.

کودکانی هم در این میان بادکنک‌های رنگی به دست داشتند و با شور و شوق کودکانه پا به پای جمعیت حرکت می‌کردند.

پیرمردان و پیرزنانی که گرما و کهولت سن آنها را از همراهی با مشتاقان آزادی قدس باز نداشت و امسال هم فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را همچون سال‌های گذشته سر دادند.

اجرای زنده سرود "سلام فرمانده" توسط گروه دانش‌آموزی و با همراهی دهه‌ نودی‌های حاضر در میدان ابوذر قبل از شروع مراسم دیدنی و شنیدنی بود.

برخی جوانان به تاسی از هم‌نسلان خود در فلسطین اشغالی، چفیه را طوری روی سر و صورت خود بسته بودند که جز چشمانشان چیز دیگری پیدا نبود و با مشت‌های گره کرده شعارهای ضد آمریکا و اسرائیل سر می‌دادند.

علاوه بر اینکه این راهپیمایی به صورت مستقیم (زنده) از واحدهای صدا (رادیو) و سیما (تلویزیون) شبکه استانی خاوران پخش شد، چندین خبرنگار و عکاس خبری رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها نیز راهپیمایی روز قدس را پوشش خبری و تصویری دادند و تصویربرداری هوایی این حماسه حضور مردم را هم ثبت کرد.

تریبون آزاد با عنوان «حمایت از فلسطین، هزینه یا فایده» در مسیر راهپیمایی و بوستان وحدت برپا شد.

حضور پررنگ دهه نودی‌ و دهه هشتادی‌ها در راهپیمایی روز قدس امسال از حاشیه‌های جالب توجه بود که هر کدام به طریقی سعی در انتقال پیام خود داشتند.

حضور مددجویان مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) نیز نشان می‌داد که همراه با آحاد جامعه سهمی در استکبارستیزی و آزادی‌خواهی دارند.

تیم‌های سیار اورژانس و هلال احمر در آماده‌باش به سر می‌بردند و در طول مسیرهای راهپیمایی برای ارایه خدمات اورژانسی و درمانی مستقر شده بودند.

حضور کودکان در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مستقر در بوستان وحدت برای نقاش‌هایی از قدس و سردار حاج قاسم سلیمانی از دیگر حاشیه‌های راهپیمایی امروز بود.

فضای داخل و صحن مسجد امام حسین (ع) بیرجند به عنوان نقطه پایانی مراسم روز قدس مملو از جمعیت نمازگزار شده بود و تعدادی زیادی نیز در کوچه‌ و پارک مجاور به نماز ایستادند.

شرکت‌کنندگان در راهپیمایی سراسری روز جهانی قدس سال ۱۴۰۲ با قرائت قطعنامه‌ای در هفت بند مواضع خود را اعلام کردند و سردار "غلامرضا احمدی" فرمانده سابق سپاه‌های استانی و پیشکسوت دفاع مقدس سخنران مراسم پایانی راهپیمایی روز قدس در بیرجند بود.

در میان جمعیت با برخی از شهروندان به گفت و گو پرداختیم و بانوی جوانی که به همراه فرزندش در راهپیمایی شرکت کرده بود، این حضور را وظیفه‌ای برای همه مسلمانان دانست و گفت: همه مسلمانان برادر و خواهر دینی هستند و باید همواره در کنار هم برای ارزش‌های دین اسلام ایستادگی کنیم.

وی افزود: جانمان را فدای وطن می‌کنیم و برای آزادی فلسطین هم تا آخرین نفس ایستادگی خواهیم کرد.

شهروند دیگری از وحدت و همدلی گفت، دیگری ظلم‌ستیزی را شاخصه انقلاب اسلامی عنوان کرد و یک نوجوان دهه نودی نسبت به مسلمانان فلسطینی ابراز احساسات کرد و گفت: دیدن صحنه‌های شهادت کودکان، جوانان و زنان در فلسطین واقعا ناراحت کننده است.

«ما ضد صهیونیستیم، ضد آمریکاییم»، «شعار هر آزاده‌ای این بود - پیروزی از آن فلسطین بود»، «مانند رهبر خود آزاده‌ایم آزاده - برای محو دشمن آماده‌ایم آماده»، «پیام قرآن ما وحدت مسلمین است آزادی فلسطین شعار مسلمین است» از جمله شعارهایی بود که مردم در راهپیمایی روز قدس سر دادند.

مردم زیر آفتاب نسبتا گرم ظهر جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲، از گرفتن عکس یادگاری با تن‌پوش‌ها و پلاکاردهای روز قدس غافل نشدند و هر خانواده، عکسی یادگاری از این راهپیمایی به همراه برد؛ گویا نمی‌خواستند افتخار حضور در این مراسم دینی و انقلابی از قاب خاطرات تصویری‌شان پاک شود.

روستاییان خراسان جنوبی هم امروز همگام با سایر هم استانی‌ها و هموطنان با جمعیت‌های مختلف در مناطق روستایی و عشایری صحنه‌های به یاد ماندنی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم جعلی صهیونیستی خلق کردند.

راهپیمایی مردم محلات عشایری آقا و چاه باشه در شهرستان مرزی زیرکوه نخستین تصاویری بود که صبح امروز از خراسان جنوبی مخابره شد و در ادامه جلوه‌های ویژه از راهپیمایی روز جهانی قدس در شهرستان درمیان روستای عشایری آواز بخش گزیک و در شهرستان سربیشه در روستاهای مرزی تجشک و مرکه بخش درح به دست مخاطبان رسید.

مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس همزمان با سراسر کشور در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان در بیش از ۹۰ نقطه خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش ایرنا امام خمینی (ره) شانزدهم مرداد سال ۱۳۵۸ هجری خورشیدی مصادف با سیزدهم رمضان ۱۳۹۹ هجری قمری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان هر سال را به عنوان روز قدس تعیین کردند و آن را روز حیات اسلام نامیدند.

تا امروز هر سال نه فقط ایرانیان بلکه آزادیخواهان بسیاری از کشورهای جهان در روز قدس با فریاد خود همبستگی بین‌المللی با مردم فلسطین و حمایت از حقوق قانونی آنان را اعلام می‌کنند.