گناباد-ایرنا- مدیر امور عشایر خواف گفت: ۷۷ میلیارد ریال برای اجرای طرحهای آبرسانی در مناطق عشایری این شهرستان که بیشترین جمعیت عشایر خراسان رضوی را تشکیل می‌دهد، طی سال گذشته هزینه شده است.

هادی پویا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به احداث مخزن ذخیره آب ۳۰۰ متر مکعبی منطقه عشایر نشین "چاه زول" شهرستان خواف با اعتبار افزون بر ۲۰ میلیارد ریال طی همین مدت گفت: از این میزان هفت میلیارد ریال توسط مدیریت امور عشایر و بقیه توسط امور آب و فاضلاب این شهرستان تامین شده است که ۴۷۵ خانوار عشایر روستاهای "چازه زول و نهور" از آن بهره مند شدند.

وی آبرسانی به منطقه عشایری نهور به طول ۱۶ کیلومتر و با همکاری سپاه و مدیریت امور آب و فاضلاب و اجرای سه ایستگاه پمپاژ و مخزن یکصد متر مکعبی در روستای نهور با اعتبار بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال را از دیگر اقدامات مدیریت امور عشایر خواف طی سال ۱۴۰۱ برشمرد.

پویا اضافه کرد: در همین راستا خط انتقال آب چشمه سیرخون خواف نیز با صرف هزینه ۱۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات عشایری شهرستان خواف اجرا شد که ۵۵۰ خانوار عشایر از نتایج آن بهره مند شدند.

وی گفت: با صرف اعتبار ۲ میلیارد ریال تجهیزات چاههای دامداری شامل پمپ کف کش و موتور دیزل برای تامین آب شرب ۱۵۰ خانواده عشایر شهرستان خواف تامین شد.

مدیر امور عشایر خواف با بیان اینکه ۴۲ میلیارد و ۹۳۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی طی همین مدت به عشایر خواف پرداخت شد، تصریح کرد: از این میزان بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال به عشایر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) ، ۱۴ میلیارد ریال از محل تسهیلات ارزان قیمت، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات ویژه خشکسالی و بقیه از محل صندوق حمایت کشاورزی و منابع داخلی بانکها به عشایر این شهرستان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: پارسال چهار هزار تن انواع نهاده ها و کنسانتره دامی برای یک هزار و ۵۰۰ نفر از عشایر شهرستان خواف تامین و در جهت حمایت از عشایر ۲۸۰ راس دام آنها خریداری و به بازار عرضه شد.

پویا بیان کرد: ۴۵۰ نفر از عشایر خواف تاکنون تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و ۲۴ هزار راس دام تحت پوشش بیمه قرار دارند و ۸۵ هزار راس دام عشایر این شهرستان هم پارسال و در چهار مرحله بر علیه بیماریهای مختلف واکسینه شدند.

مدیر امور عشایر خواف گفت: افزون بر ۱۲ میلیارد ریال برای برق رسانی به شهرک های عشایری "بنیاباد و کالشور" خواف با ۶۰۰ خانوار طی سال گذشته تخصیص یافت.

وی دیگر فعایتهای مدیریت امور عشایر خواف طی سال گذشته را شامل اصلاح و توسعه شبکه برق مناطق عشایری چاه زول و ده خطیب، احداث چهار باب حمام ضد کنه در مناطق بنیاباد، کالشور، چاه زول و نهور برای یک هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری، زیر سازی و آسفالت راه عشایری نهور، تیغ زنی و مرمت راه های دسترسی عشایر به طول ۳۰۰ کیلومتر و پیگیری و تخصیص اعتبار جهت احداث چمن مصنوعی در مناطق عشایری بنیاباد و چاه زول با همکاری بنیاد مسکن عنوان کرد.

وی اظهار داشت: با صرف اعتبار بالغ بر سه میلیارد ریال خانه های ورزش عشایری در ۶ منطقه بنیاباد، ده خطیب، کالشور، چاه زول، نهور و موسی آباد خواف تجهیز و یک هزار و ۵۵۰ خانوار در این مناطق از خدمات آنها بهره مند شدند.

وی بیان کرد: دارالقرآن منطقه عشایری چاه زول خواف هم با همکاری خیران و کمیته امداد امام خمینی (ره) با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال طی سال گذشته احداث شده است.

شهرستان خواف با برخورداری از هشت هزار و ۴۰۰ خانوار عشایری بیشترین میزان عشایر را در بین شهرستانهای عشایر خیز استان خراسان رضوی به خود اختصاص داده است.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و جنوب استان خراسان رضوی قرار دارد.