تهران- ایرنا- آخرین ساخته هومن سیدی، به‌نوعی غافلگیری گیشه عیدفطر است. پس از آن‌که فیلم‌های نه‌چندان مناسبی برای طلایی‌ترین اکران امسال در نظر گرفته شد، «جنگ جهانی سوم»، بر اثر توفیقی اجباری، از روز گذشته به روی پرده رفت و در همین یک روز توانست خود را تا جایگاه دومین فیلم پرفروش و پرمخاطب بالا بکشد.

به گزارش ایرنا، اما این استقبال در نتیجه تجمیع چند پارامتر رقم خورد: نخست، برند بودن نام هومن سیدی و محسن تنابنده که طبیعتا هر مخاطبی را کنجکاو می‌کند تا به تماشای کارهای این دو هنرمند بنشینند. علی‌الخصوص آن‌که این فیلم، رونمایی فیلمی از هومن سیدی، آن‌هم ۵ سال پس از اکران مغزهای کوچک زنگ‌زده است. همچنین تنابنده بعد از حدود یک‌سال‌ونیم پس از قهرمان، حالا با این فیلم، به پرده بازگشته که حضور این ۲ چهره، می‌تواند سهم قابل‌توجهی در میزان اقبال به این فیلم داشته باشد.

مورد مهم دیگر به کنجکاوی‌هایی مربوط است که فیلم، بیش از ۱ سال برای مخاطب ایجاد کرد. از همان زمان که مشخص شد فیلم در جشنواره فجر حضور ندارد، شدت کنجکاوی‌ها برای تماشای این اثر دوچندان شد. این عطش پس از جوایز نسبتا زیادی که فیلم از جشنواره‌های مختلف بین‌المللی به دست آورد، بیشتر هم شد. جنگ جهانی سوم، در گام نخست، جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد را در بخش افق‌های ونیز ۲۰۲۲ از آن خود کرد و پس از این افتخارآفرینی، قطار دیگر جوایز فیلم در جشنواره‌های توکیو، لس‌آنجلس، استکهلم، فلورانس، بلگراد، لوکزامبورگ، فریبورگ و... به حرکت درآمد تا خیلی زود این فیلم، بیشترین تعداد حضور و افتحارآفرینی فیلم ایرانی در سطح جهانی طی یک سال اخیر را از آن خود کند.

با فیلم پخته و قوام‌یافته‌ای مواجه هستیم که علاوه بر جریان سوررئالیستی خود، یک کولاژ روان‌شناختی محسوب می‌شود که می‌تواند رضایت مخاطبان دوست‌دار این گونه را فراهم آوردششمین ساخته هومن سیدی همچنین نماینده سینمای ایران در بخش بین‌الملل اسکار ۲۰۲۳ نیز بود. اتفاقی که سبب شد تا این فیلم با کنار زدن رقبای داخلی خود، بتواند حتی نظر برخی رسانه‌ها و منتقدان بین‌المللی را به خود جلب کند. جنگ جهانی سوم، زبان تحسین رسانه‌هایی چون اسکرین‌دیلی، فیلموفوریا و... را نیز به خود دید. جالب آن‌که فیلم در هر رویدادی با محوریت منتقدان که حضور داشته، موفق شده تا جایزه اصلی را از آن خود کرده و توجه منتقدان جشنواره‌های مختلف جهان را به خود جلب کند.

عنوان فیلم نیز یکی از نکاتی است که می‌تواند برای هر مخاطبی در سراسر جهان، کنجکاوی‌برانگیز باشد. عنوانی که در کنار تصاویر گریم هیتلر، قطعا سهم بسزایی در همراهی مخاطب خواهد داشت و یکی از موارد جالب‌توجه این فیلم است.

در کنار تمام این موارد، باید به این نکته نیز اشاره داشت که نقدهای خوبی برای این فیلم نوشته شده است. با فیلم پخته و قوام‌یافته‌ای مواجه هستیم که علاوه بر جریان سوررئالیستی خود، یک کولاژ روان‌شناختی محسوب می‌شود که می‌تواند رضایت مخاطبان دوست‌دار این گونه را فراهم آورد. همچنین یک بازی درخور تحسین از محسن تنابنده می‌بینیم که در ادامه نقش‌آفرینی‌های دشوار این بازیگر، تعریف شده و گوشه‌های دیگری از توانمندی او را که کمتر دیده شده، به مخاطب نشان می‌دهد.

تمام این نکات سبب شده تا جنگ جهانی سوم، به یکی از مهم‌ترین فیلم‌های این روزهای سینمای ایران تبدیل شود که با استقبال خوبی از جانب مخاطبان مواجه شده است. فیلم طی روز گذشته، تنها در ۱۷ سینمای پایتخت نمایش داشت که در همین اندازه توانست حدود ۳ هزار مخاطب داشته باشد و به دومین فیلم پرفروش و پرمخاطب روز سینمای ایران تبدیل شود.

قطعا طی روزهای آینده، بر تعداد مخاطبان این فیلم افزوده خواهد شد بنابراین توصیه می‌شود تا این فیلم استاندارد که اقبال بین‌المللی بسیاری پشت سر خود می‌بیند را در سینما مشاهده کنید.