کرج – ایرنا – فرماندار شهرستان نظرآباد گفت: تالاب صالحیه در این منطقه یکی از فرصت های ارزشمند طبیعی استان البرز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین بغدادی روز یکشنبه در حاشیه نخستین نشست برنامه عملیاتی احیای تالاب صالحیه در سال ۱۴۰۲ که در راستای ستاد مدیریت گرد و غبار کشور در فرمانداری شهرستان نظرآباد برگزار شد، افزود: برای حفظ این تالاب مدیریت امور تالاب ها که متولی آن سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور هستند اهتمام زیادی دارند.

وی اظهار کرد: حفظ وضعیت موجود تالاب و سطح آب تالاب و همچنین مدیریت آبی این تالاب برای پوشش دشت های پایین دست آن از تصمیم گیری های این نشست است تا حفظ پوشش گیاهی را به نحو مناسب داشته باشد.

تالاب صالحیه مهمترین موضوع زیست محیطی البرز

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز نیز به بازدید میدانی که از تالاب صالحیه برای احصای آخرین وضعیت آن انجام شده اشاره کرد و گفت: در نشست امروز مصوبات ستاد گرد و غبار برای رفع مشکل تالاب که در بهمن ماه سال گذشته برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد ماهانه جلسه ای به ریاست معاون سیاسی فرماندار نظرآباد برای این منظور برگزار شود.

مجید درگی با اشاره به آب موجود در تالاب صالحیه افزود: برای مدیریت آبی که در حال حاضر در منطقه جمع آوری و ذخیره شده باید برنامه ریزی شود تا این آب به پایین دست تالاب برسد و منطقه را سیراب کند، ضمن اینکه بحث مدیریت چرای شترها و اصلاح زهکش هم از مواردی بود که در مورد آن بحث و بررسی شد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر تالاب صالحیه مهمترین موضوع زیست محیطی استان است و با توجه به منویات مقام معظم رهبری که در سخنرانی نوروزی خود داشتند با جدیت پیگیر احیا و حفظ این زیستگاه هستیم.

درگی گفت: هم اکنون مهمترین عامل تخریب این زیستگاه تعلیف غیرمجاز شترهای سرگردان در این منطقه می باشد که باعث فرسایش خاک و به وجود آمدن کانون های گردوغبار شده است.

وی اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ تالاب صالحیه دست خود را به سوی جوامع محلی دراز می کند که مهمترین عامل نجات تالاب هستند.

وسعت تالاب صالحیه ۴۸ هزار هکتار است که ۱۶ هزار هکتار آن در حوزه شهرستان نظرآباد و استان البرز و مابقی آن در استان قزوین قرار دارد.

برچسب‌ها