بجنورد- ایرنا- دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: پارسال ۱۰۲ میلیارد ریال در حوزه مبارزه با مواد مخدر استان جذب شد که نسبت به مدت مشابه سال ما قبل آن ۱۰۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

ابوالحسن نجفی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ حدود ۵۳ میلیارد ریال در حوزه مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی از محل منابع ملی و استانی جذب شد ولی در سال ۱۴۰۱ به رقم قابل توجهی رسید.

وی افزود: ۲۰ میلیارد ریال از این اعتبار برای تکمیل ساختمان ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای تکمیل و تجهیز مرکز ماده ۱۶ شیروان و ۱۰ میلیارد ریال نیز برای خرید کانکس ایستگاه بازرسی سیار هزینه می شود.

نجفی با اشاره به راه اندازی ایستگاه بازرسی سیار مواد مخدر در استان، گفت: پارسال با پیگیری های انجام شده نخستین ایستگاه بازرسی با هدف پیشگیری از قاچاق مواد مخدر و افزایش ارتقای سطح امنیت و آرامش شهروندان در این خطه از شمالشرق کشور راه اندازی شد.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی ادامه داد: همچنین ۲ دستگاه تریلی و هفت دستگاه خودرو سواری برای راه اندازی این ایستگاه تهیه و در اختیار پلیس مبارزه با مواد مخدر استان قرار گرفت.

آموزش مهارتی ۸۰۹ معتاد بهبودیافته

وی با تاکید بر اشتغال آفرینی معتادان بهبودیافته خراسان شمالی، گفت: برای اشتغالزایی و عدم بازگشت افراد به چرخه اعتیاد سال گذشته با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای استان به ۸۰۹ معتاد بهبودیافته، آموزش های مهارتی ارایه شد.

نجفی افزود: این در حالی است که سال ۱۴۰۰ تنها ۴۰۴ معتاد بهبودیافته آموزش های مهارتی فراگرفتند.

وی با تاکید بر نقش اشتغال در عدم بازگشت بهبودیافتگان به اعتیاد، خاطرنشان کرد: اگر برای بهبودیافتگان، کار و شغلی ایجاد شود نه تنها از آسیب های اجتماعی بعدی بلکه از اعتیاد دوباره آنها نیز جلوگیری می شود.

میزان شیوع اعتیاد در خراسان شمالی نسبت به جمعیت فعال استان ۷.۲۱ درصد است که یک و نیم درصد این جمعیت فعال درگیر اعتیاد را بانوان استان تشکیل می دهند.

جمعیت این استان حدود یک میلیون نفر است و ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند.