تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵

قم- ایرنا- تقاطع غیرهمسطح میدان نماز شهر قم، پروژه‌ای به‌صورت سه سطحه است که بلوارهای جمهوری و فردوسی به‌صورت زیرگذر، مسیر هم‌سطح و روگذر به یکدیگر متصل می‌شوند، که پس از گذشت ۲ سال از اجرا، قرار است تا پایان اردیبهشت ماه تکمیل شود.

به گزارش ایرنا، شهروندان در مدت ۲ سال از آغاز اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان نماز در قم مشکلات زیادی را در روند اجرای پروژه تحمل کردند؛ از ترافیک های طولانی که منجر به بسته شدن مسیرهای دسترسی به خیابان های اطراف می شد تا تصادف های گاه و بیگاه در این مسیر.

پروژه میدان نماز که تاکنون ۱۱۰ میلیارد تومان عملیات اجرایی را پشت سر گذاشته، بخشی از آن که به صورت زیرگذر تعریف شده همچنان نیمه کاره است.

یک قدم تا تکمیل پروژه، جابجایی تاسیسات دلیل اصلی وقفه در اجرای پروژه نماز

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این پروژه در مراحل پایانی عملیات عمرانی قرار دارد، خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این پروژه مهم شهری تا پایان اردیبهشت‌ماه تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی به دلایل وقفه در اجرای پروژه نماز اشاره کرد و گفت: در ۲ مقطع کاری وقفه‌ای به‌صورت نسبی ایجاد شد که نخستین توقف در تابستان ۱۴۰۰ به دلیل گرما و تعطیلی کارخانه‌های کلان در تامین میلگرد و سیمان مشکلاتی به وجود آمد و ۲ ماه در کارگاه وقفه ایجاد شد و در زمستان سال ۱۴۰۱ نیز به دلیل قطع گاز یک ماه در روند اجرایی پروژه وقفه ایجاد شد.

عباس حلوایی‌زاده، جابجایی تاسیسات را یکی از مشکلات پروژه با وجود داشتن نقشه‌های طراحی و اجرا در پروژه‌ها دانست و افزود: وجود برخی تاسیسات اصلی از جمله آب و فاضلاب و حوضچه مخابرات غیرقابل پیش‌بینی بوده و متاسفانه این موضوعات در کنار مسائل نبود سیمان و قطعی برق سبب کندی در اجرای این پروژه شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: حلاوت استفاده از این پروژه برای شهروندان سختی‌های اجرای پروژه را جبران کند.

نوسانات قیمت از دیگر مشکلات در مسیر اجرای پروژه

حلوایی زاده گفت: در روند اجرای پروژه نوسانات قیمت نیز گریبانگیر شد و در تمام این مدت با تلاش و پیگیری شهردار قم، تلاش شد تأمین مالی پروژه با کمترین مشکلی روبرو شود.

وی با اشاره به اینکه صورت وضعیت پیمانکار به‌صورت به‌روز انجام می‌شود، یادآور شد: تلاش شد صورت وضعیت به موقع ارسال شود و پرداخت ها به موقع اتفاق بیفتد که کمترین تنش را در کارگاه داشه باشیم.

معاون شهردار قم بیان کرد: عملیات عمرانی پروژه پایان سال ۱۳۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شد و بالغ‌بر ۲۵۰ حلقه شمع در این پروژه اجرایی شد و عرض محور روگذر حدود ۲۰ متر و شتابدهی محور روگذر و طول پل ۲۲۰ متر است.

وی با تاکید بر این که در این پروژه در بحث آرماتوربندی بالغ ‌بر ۲ هزار تن میلگرد و بالغ ‌بر ۲۰ هزار متر مکعب بتن‌ریزی صورت گرفت، گفت: در این پروژه عملیات خاک‌برداری، خاک‌ریزی، حفاری، شمع‌ها، آرماتوربندی، بتن‌ریزی، جداره سازی زیرگذر، اجرای قرنیزها و همه روسازی به انضمام جابه جایی شبکه برق و روشنایی برق در دستور کار قرار داشت.

حلوایی‌زاده تصریح کرد: کاهش زمان سفر بین مناطق یک و چهار، کاهش هزینه سوخت مصرفی و کاهش ترافیک در این محدوده که حجم ترافیکی بسیار زیادی داشته از ویژگی‌های این تقاطع غیرهمسطح است.

معاون شهردار قم بیان کرد: قبل از پایان سال گذشته محور روگذر بدون برگزاری تشریفات راه‌اندازی و در اختیار شهروندان قرار گرفت و این در صورتی بود که روگذر نیز ‌باید با میدان هم سطح اجرا شود.

وی تامین چهار پل همسطح در داخل میدان به منظور تامین دوربرگردان‌ها و شعاع میدان را مورد توجه قرار داد و افزود: در قسمت زیرگذر نیز عملیات شناژهای شمع‌ها تقریبا بیش از ۹۵ درصد انجام‌شده و موفق شدیم کارگاه را بیشتر در زیرگذر داخل میدان توسعه دهیم و به این ترتیب شمع‌ها تکمیل شد و بحث زیرسازی کل زیرگذر نیز به طور کامل به اتمام رسیده است.

وی از تکمیل آسفالت کامل پروژه در روزهای آینده خبر داد و اظهار داشت: همزمان بحث روشنایی نیز در دستور کار قرار دارد؛ همچنین بالغ‌بر ۹۰ درصد عملیات دیواره‌سازی به اتمام رسیده و به‌زودی تکمیل می‌شود و همزمان عملیات تکمیلی مانند شناژ و نصب قرنیزها نیز اجرایی می‌شود.

معاون شهردار قم خاطرنشان کرد: پایه عملیات تکمیلی در طرف غربی بلوار فردوسی تمام ‌شده و درصدد هستیم بخش شرقی، شمالی و جنوبی آن را تکمیل کرده و تحویل شهروندان دهیم.

حلوایی‌زاده بیان کرد: همزمان با این پروژه نیز در کنار بلوار فردوسی کار دیگری تحت عنوان اجرای کندرو بلوار فردوسی در دست اقدام است.