تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه به نظریه‌های کارآمد را برای قرارگاه شدن شورا ضروری دانست و گفت: باید مشخص شود نظریه فرهنگی، نظریه اجتماعی، نظریه علم و فرهنگ و نظریه معماری حکمرانی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست؟ باید تعیین شود مدل حکمرانی در عصر پلتفرم‌ها چیست؟

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست هم‌اندیشی نقش دستگاه‌های دولتی - حاکمیتی در تحقق هویت قرارگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: می‌خواهیم شورای عالی انقلاب فرهنگی قرارگاه شود و به‌ این خاطر وظیفه دبیرخانه سنگین‌تر خواهد شد.

وی افزود: از ابتدای ورود به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ساعت‌ها جلسه برگزار شد تا شأن شورا برای قرارگاه شدن مشخص شود و اینکه چه اقداماتی باید انجام شود و چه اقداماتی را نباید انجام داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره این شورا بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه راهبری، راهبردی، راه‌بینی و راه‌سنجی را برعهده دارد، براین‌اساس وظیفه شورا راه‌سازی و عملیات نیست، بلکه باید موضوعات علمی و فرهنگی را راهبری کند. راه‌بینی هم مربوط به حوزه رصد است که شورا باید در این زمینه تقویت شود.

خسروپناه ادامه داد: راهبرد همان نوشتن اسناد در شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اینکه برخی می‌گویند صدها سند داریم حرف درستی نیست، ما در کشور تعداد اندکی سند اصلی داریم؛ در حالی که کشوری مانند آمریکا ۴۰۰ سند دارد، معتقدیم که «سند بسندگی» غلط است، اما نوشتن اسناد راهگشا، برای کشور یک ضرورت است.

وی وظیفه راهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی را هدایت‌گری راهبردها دانست که به برنامه عملیاتی تبدیل شوند و در این زمینه دستگاه‌ها باید برنامه‌های لازم را ارائه دهند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی راه‌سنجی را دارای دو شأن بازرسی فرهنگی و اثرسنجی فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: برخی از سیاست‌ها مال امروز نیست و باید روزآمد شوند. در این زمینه لازم است برخی از اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر کند یا حتی برخی با یکدیگر ادغام شود.

خسروپناه توجه به نظریه‌های کارآمد را برای قرارگاه شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی ضروری دانست و گفت: باید مشخص شود نظریه فرهنگی، نظریه اجتماعی، نظریه علم و فرهنگ و نظریه معماری حکمرانی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست؟ باید تعیین شود در عصر پلتفرم‌ها مدل حکمرانی چیست؟

وی ادامه داد: برای قرارگاه شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم است که ستاد برنامه، نظارت و ارزیابی و رصد ایجاد شود، در این مسیر «مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی و نظارت» راه‌اندازی شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه مشارکت دستگاهی، نخبگانی، مردمی و دانشگاهی را در راهبری و راهبردها ضروری عنوان کرد و گفت: قبلاً دستگاه‌ها در راهبردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی دخالت نداشتند، امروز این رویکرد را تغییر داده‌ایم و از دستگاه‌ها خواسته‌ایم خودشان سندهای مورد نیاز را به همراهی نخبگان بنویسند و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهند تا در صحن شورا به تصویب برسد. همچنین برنامه داریم از گروه‌های مردمی در نوشتن اسناد استفاده کنیم. این‌گونه وقتی مردم در نگاشتن اسناد همراه شوند در اجرا نیز همراه خواهند بود.

خسروپناه تأکید کرد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید میزمحور باشد در این زمینه میزهای تخصصی با حضور نخبگان در ذیل چهار ستاد اصلی تشکیل خواهد شد تا در راهبری، راهبردها، راه‌سنجی و راه‌بینی مشارکت داشته باشند، این مدل «حکمرانی ولایی» و محوری است و همه مشارکت خواهند داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد گفتمان‌سازی بین دستگاه‌ها را اولویت بعدی قرارگاه شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد و ادامه داد: باید گفتمان‌سازی اسناد شورا در دستور کار قرار گیرد، بسیاری از ذی‌نفعان اسناد از آنها بی‌خبر هستند؛ بنابراین لازم است برای آنها تبیین شود که چه چیزی در اسناد مدنظر است.


لزوم تقسیم کار ملی برای قرار گاه شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی
جعفری، معاون بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس در این نشست بیان کرد: در گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی بخشی به عنوان بازرسی و نظارت داشت که دستگاه‌ها درباره نحوه میزان اجرای اسناد به آنجا توضیح می‌دادند. به نظر می‌رسد دبیرخانه باید این بخش را تقویت کند.

وی در ادامه برای قرارگاه شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی تقسیم کار ملی را ضروری دانست و گفت: اگر لازم است شورا در این زمینه مصوبه‌ای را به تصویب برساند تا ورود محکم داشته باشد، چراکه نحوه ورود شورا به این موضوع تعیین کننده است.


برای قرارگاه شدن شورا باید نقشه راه تعریف شود

سیداحمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور نیز در این نشست عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اینکه قرارگاه شود به نقشه راه نیاز دارد؛ چرا که قرارگاه شدن از حوزه قانونگذاری فراتر است و وارد مرحله اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: باید مشخص شود قرارگاه چه اهداف و برنامه‌هایی دارد؛ در این زمینه باید نهاد برنامه‌ریزی در ذیل شورا ایجاد و نیروی انسانی مورد نیاز ولو اندک جذب شود.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه باید تنقیح قوانین و اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گیرد، ادامه داد: قدرت اجرایی قرارگاه شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تعریف و امکان طرح موضوع و ابلاغ دستورالعمل‌ها ایجاد شود.

زرهانی گفت: باید مدل ارتباطی شورا و دستگاه‌ها طراحی شود و در نهایت کارگروهی پیش نویس قرارگاه شدن را به عنوان طرح برای صحن شورا آماده کند.


شورای عالی انقلاب فرهنگی باید طرح‌های دشمنان را رمزگشایی کند
وحید یامین‌پور معاون وزیر مدرس دانشگاه، نویسنده، فعال رسانه‌ای نیز در این نشست گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند دشمن با طرح و نقشه به میدان آمده است، بنابراین باید جایی در کشور باشد که طرح و نقشه دشمن را کشف و رمزگشایی کند، در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند این مسئولیت را برعهده گیرد.

وی تأکید کرد: باید نیروی واکنش سریع نسبت به نقشه‌های دشمن داشته باشیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه باید به فعالان فرهنگی خط‌دهی داشته باشد.


لزوم اولویت‌گذاری در حوزه فرهنگ
حجت الاسلام فاطمی، فعال حوزه فرهنگی و اجتماعی در این نشست تأکید کرد: به تقسیم کار در حوزه فرهنگ نیاز داریم و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: باید در حوزه فرهنگ اولویت‌گذاری داشته باشیم و این کار را شورا می‌تواند انجام دهد. نظام بودجه فرهنگی کشور نیز باید اصلاح شود که در این زمینه نیز شورا می‌تواند اثرگذار باشد.


شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده‌بان فرهنگی است
تقی رستم‌وندی معاون وزیر و رییس سازمان امور اجتماعی کشور در این نشست اظهار کرد: دیده بانی فرهنگ در شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ باید در این زمینه سازوکاری تعیین شود، شورا باید مسائل و تحولات پنهان فرهنگی را شناسایی کند؛ چراکه فهم پدیده‌ها مهم است.

وی ادامه داد: باید از روش‌های نوین سیاست‌گذاری استفاده شود که متناسب با بوم کشور ما باشد.

رستم وندی گفت: امتداد نخبگانی شورا اهمیت ویژه دارد و در این زمینه باید فکر جدی صورت گیرد.

محسن خاکی مشاور وزیر کشور و رییس قرارگاه عفاف و حجاب در این نشست گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش سیاست‌گذاری را به‌خوبی ایفا کرده است، اما برای قرارگاه شدن باید فرم جدیدی طراحی کند.

وی ادامه داد: همچنین لازم است اختلاف‌نظرها درباره جایگاه قانون‌گذاری شورا برطرف شود تا انتقادها در این زمینه از میان برداشته شود.

محمد چکشیان؛ معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر کار نیز در این نشست عنوان کرد: جایگاه دانای کل شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مشخص شود، در این زمینه چرایی ضعف دستگاه‌ها در اجرا نشدن مصوبات نیز باید روشن شود.

وی افزود: برای اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به اجماع همگانی نیاز است.

رحمانی‌پور از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست به بازنگری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد و گفت: در مصوبات باید نگاه میدانی و عملیاتی گنجانده شود.

بیاتی عضو دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خواستار تمرکز بر نظارت و ایجاد بخش رصد و پایش در شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

وحید جلیلی، قائم مقام سازمان صدا و سیما نیز در این نشست بر ایجاد کلمه مشترک تأکید کرد و خواستار شد شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این بیان مشترک و کلمه مشترک را در موضوعات فرهنگی در کشور ایجاد کند.

نشست هم‌اندیشی نقش دستگاه‌های دولتی - حاکمیتی در تحقق هویت قرارگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.