به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، جمعی از نوجوانان و دانشآموزان دهه هشتادی در نشستی صمیمی با آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی که عصر یکشنبه با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش، دستیار رئیس جمهور در امر مردمیسازی دولت، معاونان علمی و فناوری و اجرایی و همچنین معاون ارتباطات و اطلاعرسانی دفتر رئیس جمهور و رئیس شورای اطلاعرسانی دولت برگزار شد، به بیان نظرات و دیدگاههای خود درباره موضوعات مختلف پرداختند.
رئیس جمهور پس از شنیدن سخنان صریح نوجوانان و دانشآموزان حاضر در این نشست در سخنانی نوجوانان و دانشآموزان را سرمایهها و آینده سازان کشور دانست و افزود: هزینه کردن برای رشد و تعالی دانشآموزان در مدارس و پژوهشگاهها، سرمایهگذاری برای شکوفایی آینده کشور است و دولت در همین راستا فعالتر شدن سازمان دانشپژوهان جوان را با جدیت در دستور کار قرار داده و پیگیری میکند.
آیتالله رئیسی با تاکید بر حمایت دولت از افتخارآفرینان در المپیادهای علمی، مدالآوران و حتی شرکتکنندگان در المپیادها را جزو مفاخر کشور دانست و با اشاره به سرعت رشد علم و فناوری در دنیا گفت: گستردگی و فراگیری فناوری در جهان امروز ایجاب میکند مربیان و معلمان نظام آموزشی نیز متناسب با رشد فناوری بهروز شوند.
رئیس جمهور در واکنش به اظهارات یکی از دانش آموزان مدالآور دارای معلولیت در عرصه ورزشی جهانی درباره عدم توجه به مدالآوران معلول، گفت: افراد دارای معلولیت به دلیل همت و تلاش مضاعف باید نمره مضاعف دریافت کنند و اگر سالهای گذشته به دلایلی در این زمینه کمکاری شده باید با فوریت قضای آن را بجا آوریم و از آنها تجلیل کنیم.
دکتر رئیسی همچنین به سازمان بهزیستی تکلیف کرد که با همکاری دستگاههای ذیربط از جمله وزارت آموزش و پرورش، شورایعالی جوانان و معاونت اجرایی ریاست جمهوری تدابیر لازم را برای تسهیل تحصیل و اشتغال افراد دارای معلولیت اندیشیده و زمینه حضور آنها در عرصههای فرهنگی و ورزشی را فراهم کنند.
«ایجاد شورای نوجوانان»، «تشکیل اتاق اندیشهورزی برای بهرهگیری از دیدگاهها و نظرات نوجوانان و دانشآموزان در اداره امور کشور» و «استعدادیابی برای تحصیل دانشآموزان در رشتههای مورد علاقهشان» از نکات مطرح در اظهارات حاضران در جلسه بود که مورد استقبال رئیس جمهور قرار گرفت و دستورات لازم در این خصوص به مسئولان ذیربط صادر شد.
آیتالله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش جهاد تبیین را نیز مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: رفع گرههای ذهنی جوانان و نوجوانان وظیفه بسیار خطیری است که باید در مدارس و دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد تا یک شبهه تبدیل به مسئله لاینحل نشود. برگزاری دورههای تخصصی احصاء و پاسخ به شبهات و تربیت مربیانی متخصص، از جمله پیشنهادهای رئیس جمهور در این زمینه بود.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از حضور نوجوانان و جوانان در عرصه سازندگی گفت: بنای دولت ایجاد سازوکاری فراگیر برای کنار هم قرار دادن همه جریانات جهادی است تا همه امور مربوط به این حوزه به دست خود این جریانات انجام شده و دولت صرفا نقش حمایت، هدایت و نظارت داشته باشد.
دکتر رئیسی به برخی انتقادات درباره تغییر شرایط برگزاری کنکور نیز اشاره کرد و با تاکید بر توجه دولت به عدالت آموزشی از دانشآموزان خواست که ارزیابی خود را از نحوه برگزاری کنکور که از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده، ارائه کنند تا در صورت لزوم، اصلاحات لازم برای رسیدن به دقیقترین و عادلانهترین روش سنجش استعدادها انجام شود.
آیتالله رئیسی با تاکید بر اهمیت خودسازی فکری و رشد و تعالی معنوی در کنار توجه به تخصص، نسبت به غفلت از پرورش در کنار آموزش هشدار داد و گفت: دانش باید در خدمت سعادت، رشد و تعالی بشر باشد.
رئیس جمهور در پاسخ به اظهارات دانشآموزی که تغییرات مدیریتی را باعث تزلزل و بیثباتی در تصمیمگیری و اقدامات دستگاهها میدانست هم گفت: بنای دولت ثبات مدیریت است نه جابجایی، مگر در مواردی که جابجایی و تغییر دلایل کافی داشته باشد. دولت برنامهای برای تغییر و جابجایی ندارد، ولی گاهی دلیل تغییر از دلیل ثبات محکمتر است و چارهای نیست که برای تداوم و تسریع پیشرفت یک مجموعه مدیریت آن تغییر کند.
در این نشست با حضور رئیس جمهور، از خانواده نوجوان شهید محمدرضا کشاورز که سال گذشته در جریان حمله تروریستی به حرم مطهر شاه چراغ به فیض شهادت نایل آمد تجلیل شد.
این مراسم با عکس یادگاری دانشآموزان در کنار رئیس جمهور و حضور مهمانان در ضیافت افطاری و اقامه نماز در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری پایان یافت.
دغدغه نوجوانان و دانش آموزان در دیدار با رئیسجمهور چه بود؟
در این دیدار که عصر یکشنبه ۲۷ فروردین و در بیست و پنجمین روز از ماه مبارک رمضان در نهاد ریاستجمهوری برگزار شد نمایندگان نوجوانان و دانش آموزان پیش از سخنان آیت الله سید ابراهیم رئیسی، به طرح دیدگاهها و دغدغههای خود پرداختند.
نخست آروین طاهری دانش آموز نخبه دارنده مدال طلای المپیاد ریاضی گفت: دانش آموزان نخبه ما در المپیاد به مهارتی دست یافته اند ولی برخی مسائل ذهن ما را درگیر کرده است. جدایی باشگاه دانش پژوهان جوان از سمپاد اتفاق مثبتی بود و این باشگاه سازمانیمستقل تبدیل شد که این پیشرفت خوبی محسوب می شود.
وی با بیان اینکه کاهش سهمیه مدال آوران المپیاد ریسک شرکت در المپیاد را برای دانش اموزان بالا برده است، افزود: به سازمان دانش پژوهان جوان تاکنون بودجه ای تعلق نگرفته است و اگر برای دانش آموزان هزینه نشود، رتبه های کشور کاهش خواهد یافت.
در ادامه، امیرمهدی ابوالحسنی دارنده مدال نقره آسیایی در رشته پرتاب دیسک با اشاره به مشکلات جامعه معلولان و لزوم توجه مسئولان، گفت: ایران در مسابقات پارا آسیایی بحرین بعد از ۴ سال توانست قهرمان شود ولی با گذشت دو سال هنوز از ما تجلیل نشده است.
همچنین ساینا نیک مهر دارنده مدال نقره المپیاد نجوم در نشست صمیمی با رئیس جمهور، تاکید کرد: ایجاد بسترهایی برای ارتباط دانش آموزان المپیادی با فضای صنعت و دانشگاه، سبب میشود از دانش تئوری خود در فضای واقعی استفاده شود.
وی با بیان اینکه دانش آموزان ایرانی در المپیادهای جهانی از لحاظ تئوری بسیار قویتر از سایر کشورها هستند، افزود: گزینش معلمان در باشگاه نباید فقط برحسب روزمه علمی باشد بلکه فضایل اخلاقی و فرهنگی باید به جد مدنظر قرار گیرد زیرا که اساتید الگوی دانش آموزان هستند.
محمدامین برزگر در این نشست مدرسه را فرصتی خوب برای آشنایی دانش آموزان با تعاونی عنوان کرد و گفت: تعاونی دانش آموزی در کشور را در سال ۹۶ افتتاح کردیم و از مراکزی که در زیر مجموعه این تعاونی تاسیس شد میتوانم به نخستین خبرگزاری دانش آموزی اشاره کنم و همچنین اتاق بازیهای غیر ویدیویی و کافی شاپ و رستوران و تیمهای استارتی قوی از دیگر این موارد است.
وی افزود: این تجربه میتواند دانش آموزان را با روحیه کار جمعی که در جامعه کم رنگ شده است، آشنا کند و مراحل رسیدن به رشد یک کسب و کار را شاهد باشیم. به عنوان تعاونی دانش آموزی ملزم به پرداخت مالیات هستیم و این کار را دچار مشکل میکند و درخواست داریم با مجوز آموزش و پرورش مکانهای بلا استفاده در مدارس به تعاونی تخصیص داده شود.
در ادامه، سیما سرخانی در این نشست صمیمی با رئیسجمهور، گفت: تجزیه کشور صرفا به معنای جدایی خاک کشور نیست، ما کسانی را داشتیم که از کشور دفاع کردند تا یک وجب از خاک ایران کم نشود ولی اکنونکسانی را نداریم که از فرهنگ کشور دفاع کنند تا فرهنگ کشور تکه تکه نشود.
وی ادامه داد: کشورهای همسایه در زمینه حفظ و ارتقای فرهنگ، کارهای جدی انجام دادهاند. مولانا و نظامی برای ایران بوده و هست ولی این به اشتباه به جهانیان مخابره شده است و اصل فارسی بودن آنان مغفول مانده، مسئولین باید مشاهیر کشور را ثبت کنند. درخواست ما این است که دولت برای حفظ فرهنگ کشور اقدامات جدی داشته باشد.
همچنین مهدیار سپهر زاده فعال فرهنگی از استان خراسان رضوی گفت: رهبر انقلاب اسلامی چندین سال است که به ایحاد تحول در آموزش و پرورش اشاره دارند، در صفحه اول سند تحول آموزش و پرورش آمده است که ساختار آموزش و مبتنی بر فلسفه باشد ولی اینگونه نیست. همه نوجوانان شبهات و ابهاماتی دارند که در ساختار آموزش و پرورش کمتر پاسخ داده شده است. تبیین را باید جدی گرفت.
وی یادآور شد: دولت سیزدهم اقدامات خوبی داشته که رسانهای نشده و به نوعی دولت از رسانه فاصله گرفته است.
لیالی حجازی عضو تیم ملی والیبال هم گفت: چندین سال که در این رشته فعالیت دارم و همزمان با آن درس را هم ادامه دادم ولی از مقطعی به بعد این دو از هم جدا میشوند. زمانی که در تیمملی هستیم ممکن است ۸_۹ماه از سال تحصیلی خود را در تیمملی بگذرانیم ولی از ما خواسته میشود به تحصیل خود ادامه دهیم و این کار را برای ما سخت میکند. رشته های ورزشی ما در کنکور سهمیه چندانی ندارند.
در ادامه، سید احمدرضا قائمی در نشست صمیمی با رئیسجمهور با بیان اینکه باید میدان را برای مردم آماده کرد، گفت: مردم از مدیران ناتوان، تکراری و نگاه غرب زده خسته شده اند. کشور به اعتماد سازی به جوانان نیاز دارد. طبق فرموده رهبر معظم انقلاب باید به جوان مومن انقلابی اعتماد شود.
از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور سلسله نشستهایی را با جمعی از اصناف و بازاریان و دانشجویان، خیرین و مسئولان موسسات خیریه، نمایندگان مجلس، جمعی از تولیدکنندگان و کارآفرینان برتر، جمعی از استادان دانشگاه برگزار کرده و یک شب نیز میزبان جمعی از ایتام بوده است.