تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶

یزد- ایرنا - مدیرکل انتقال خون یزد گفت: در سال گذشته ۵۷ هزار و ۸۷۷ نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که ۴۵ هزار و ۶۱۱ نفر از آنان موفق به اهدا خون شدند.

محمدرضا آقایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از اهداء کنندگان خون در استان ۹۷.۲ درصد مرد و بقیه زن بودند، افزود: تعداد خون دهندگان مستمر در سال گذشته که سالی حداقل ۲ بار خون اهدا کرده‌اند، ۶۳ درصد بوده است.

وی تصریح کرد: از مجموع اهداکنندگان ۲۶ درصد با سابقه و بقیه برای بار اول خون اهداء کرده بودند، همچنین پارسال ۷۰ هزار واحد و فرآورده‌های خونی به مراکز درمانی استان ارسال شد.

آقایی شرایط مناسب افراد برای اهداء خون را حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر جنسی، پایین نبودن فشارخون ، حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال سن، برخورداری از سلامت کامل و نداشتن ابتلا به کم‌خونی عنوان کرد و یادآور شد: خون‌های اهدایی در جراحی، تصادف، زایمان و بسیاری از بیماری‌ها از جمله تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدیرکل پایگاه انتقال خون یزد با بیان اینکه شاخص اهدای خون در کشور ۲۵ در یکهزار و در استان این رقم ۳۵ در یکهزار است، تصریح کرد: باتوجه به اینکه بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی همچون بیماران سرطانی نیاز دایمی به خون دارند، از شهروندان درخواست می‌شود با اهدای خون خود و انجام این امر خداپسندانه در نجات جان بیماران مشارکت کنند.

مدیر کل انتقال خون یزد ادامه داد: مراکز درمانی استان اکنون به گروه‌های خونی منفی به ویژه گروه خونی او منفی (o-) و پلاکت نیاز بیشتری دارند.

استان یزد با ۱۱ شهرستان دارای چهار پایگاه انتقال خون فعال است.