به گزارش خبرنگار ایرنا قلعه گنج یکی از مناطق مهم تولید گندم در جنوب کرمان به شمار می رود که وجود تنها یک مرکز خرید در این شهرستان موجب تشیکل صف کامیون ها و وانت ها در مقابل آن شده و در نتیجه قیمت حمل و نقل نیز توسط رانندگان افزایش یافته است.
با آغاز برداشت گندم در قلعه گنج، گندم برداشتی به سمت مرکز خرید چاهدادخدا و تنها مرکز خرید گندم این شهرستان گسیل شد اما به مدت یک هفته به دلیل اینکه قیمتی که اداره غله برای حمل گندم تعیین کرده بود مورد رضایت رانندگان کامیون قرار نداشت، هیچ گندمی از آن تخلیه نشد که در نتیجه ازدحام در صف ها افزایش پیدا کرد.
همین افزایش صف موجب معطلی بیشتر رانندگان کامیون و در نتیجه افزایش مجدد قیمت حمل و نقل گندم حتی از زمین به مرکز خرید شد که فشار آن مستقیم بر کشاورز وارد می شود.
در حالی که نرخ تعیین شده برای کمباین در زمان برداشت گندم رعایت نمی شود و هزینه اضافه ای در اینجا به کشاورز تحمیل می شود حال کشاورز به دلیل نبود سیلو در مناطق جنوبی تر استان نیز باید هزینه های اضافه تری بابت حمل و نقل هم بپردازد.
بی اعتنایی به نرخ اعلامی
عضو شورای اسلامی چاه دادخدا به ایرنا گفت: نرخ کمباین داران را اتحادیه آن از شیراز یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین کرده است اما کمباین داران کاری به نرخ ندارند و بالاتر از این دریافت می کنند.
دادخدا آبادان افزود: نرخ تعیین شده برای حمل گندم توسط کامیون هم ۱۴۰ هزار تومان برای هر تن بوده که این نرخ هم به دلیل افزایش معطلی رانندگان در مراکز خرید و کاهش سرویس آنها رعایت نمی شود و از کشاورزان درخواست قیمت های بالاتری دارند.
وی با اشاره به اینکه صفی نزدیک به یک کیلومتر در مقابل مرکز خرید چاه دادخدا تشکیل می شود ادامه داد: میزان ورود به مرکز خرید گندم چاه دادخدا سه برابر خروج از آن است.
آبادان یادآور شد: تنها راهکار این است که یک روز گندمی پذیرش نکنند و با فراخوان به رانندگان کامیون اقدام به تخلیه گندم ها و انتقال آن به سیلوی جیرفت کنند.
در حالیکه نرخ تعیین شده برای کمباین در زمان برداشت گندم رعایت نمی شود و هزینه اضافه ای در اینجا به کشاورز تحمیل می شود حال کشاورز به دلیل نبود سیلو در مناطق جنوبی تر استان نیز باید هزینه های اضافه ای بابت حمل و نقل هم بپردازد.
رقابت کشاورزان؟
اما رییس اداره جهاد کشاورزی قلعه گنج در مورد افزایش نرخ کمباین به ایرنا گفت: کشاورزان شکایتی به این اداره نداشته اند و اگر افزایشی رخ می دهد به دلیل رقابت بین خود کشاورزان برای برداشت زودتر گندم است.
حسین حیدری افزود: فعلا در حال دریافت گندم از کشاورزان هستیم تا نرخ جدید خرید تعیین شود و سپس هزینه های گندم خریداری شده به آنها پرداخت شود.
بلاتکلیفی نرخ خرید گندم و معلوم نبودن سود و زیان کشاورز
یک کشاورز قلعه گنجی هم گفت: شرایط حمل و نقل به شکلی است که باید یک یا ۲ روز گندم ما بر روی زمین بماند تا کامیونی برای حمل آن پیدا شود.
شعیب میردوستی افزود: کامیون ها برای حمل درخواست ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان برای هر تن می کنند که حمل یک بار ۱۰ تنی تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای کشاورز هزینه می برد.
وی ادامه داد: در حالی که کشاورزان می گویند این هزینه ها ما را متضرر می کنند رانندگان با وعده اینکه دولت نرخ بالاتری برای خرید گندم تعیین می کند کشاورزان را راضی می کنند.
میردوستی افزود: اگر نرخ خرید گندم از سوی دولت زودتر تعیین می شد امکان حساب کتاب وجود داشت و کشاورز می توانست بهتر با کمباین دار و رانندگان کامیون توافق کند.
بخش خصوصی سیلو نمی سازد
مدیرکل غله و بازرگانی استان کرمان هم به ایرنا گفت: هزینه های زیاد ساخت سیلو موجب شده بخش خصوصی به آن ورود نکند و با این مشکلات در جنوب کرمان مواجه باشیم.
داریوش ماهری اضافه کرد: اینک از طریق ۹ انبار کار خرید گندم از کشاورزان جنوب استان را انجام می دهیم اما بیشتر مشکل ما در حمل و نقل است.
وی با بیان اینکه حمل و نقل کُند شده در نتیجه کار مراکز خرید هم کُند و تخلیه کم شده است ادامه داد: ۷۰ درصد رانندگان مشکل سهمیه و کارت سوخت دارند که امیدواریم از اول ماه با شارژ کارت ها مشکل حل شود.
ماهری یادآور شد: اختصاص جایگاه های ویژه و ارائه سوخت نامحدود به رانندگان دارای بارنامه گندم راه حل کوتاه مدت برای حل مشکل کمبود کامیون حمل گندم محسوب می شود.
اینگونه که مدیرکل غله و بازرگانی کرمان می گوید بخش خصوصی تمایلی به ساخت سیلو در جنوب کرمان ندارد و این دولت است که باید قدم پیش بگذارد. بنابراین در صورت ساخته نشدن سیلو بعید است بتوان میزان تولید گندم به عنوان محصولی استراتژیک و دارای اولویت در الگوی کشت را افزایش داد.