مشهد-ایرنا-مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: فیلمبرداری و ساخت مستند حیات وحش شمال شرق کشور با محوریت استان خراسان رضوی در شبکه مستند پایان یافت و اکنون در مرحله تدوین قرار دارد.

مهدی اله‌پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مستند «حیات وحش شمال شرق کشور» به تهیه کنندگی و کارگردانی "امیر رضا چهارراهی" روایت تنوع زیستی شمال شرق کشور با تمرکز بر ارتفاعات کپه داغ کوه های هزار مسجد و پارک ملی تندوره می باشد، تهیه شده است که با هماهنگی و مشاوره موضوعات محیط زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در دست تدوین می‌باشد.

این مسوول ادامه داد: در این مستند قسمتی از حیات وحش و تنوع زیستی خراسان رضوی و برخی استان های همجوار نمایش داده شده است.

اله پور گفت: مهمترین گونه‌های جانوری همانند پلنگ، هما، کرکس سیاه، گرگ، کفتار، شغال، روباه و دال معمولی و همچنین معرفی تنوع گیاهی و زمین شناسی منطقه در این مستند به تصویر کشیده شده است و به نحوه زیست و شیوه تغذیه آنان در این مستند پرداخته شده است.

مستند ساز مجموعه حیات وحش شمال شرق کشور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این مستند از اواخر سال ۱۳۹۸ کلید خورد و در مرحله تدوین می باشد و در سال جاری به مرحله پخش خواهد رسید.

امیر رضا چهارراهی اظهار کرد: در این مستند، توپوگرافی این منطقه از لحاظ سازندها موجود در کپه داغ توسط مشاوره‌های اساتید جانور شناسی، گیاه شناسی و زمین شناسی دانشگاه فردوسی مشهد تبیین شده است.

وی بیان کرد: تصویر برداری هوایی و از فاصله نزدیک از گونه ارزشمند پلنگ ایرانی اتفاق ویژه‌ای است که در این مستند محقق شده است.

چهارراهی درباره روند تولید این مستند گفت: تولید و مونتاژ این مستند حدود سه سال به طول کشید، در حال حاضر در مرحله تدوین می‌باشد و به زودی برای پخش از شبکه مستند سیما آماده می‌شود.

این مستند ساز مشهدی آثار متنوع و برجسته‌ای همچون "نیش"، پرندگان"،"زولان"،"بانگ مرال" و "آبشخور" در کارنامه درخشان خود دارد و درحال حاضر با مجوز صدا و سیما و سازمان حفاظت محیط زیست درحال تهیه مستندی برای شناخت حیات وحش شمال شرق کشور است.