بندرعباس - ایرنا - رییس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: عملیات اجرایی زنجیره متانول در مرحله اول در زمینی به وسعت ۱۵۰ هکتار در صنایع ویژه انرژی‌بر پارسیان آغاز شده و در مرحله تجهیز کارگاه قرار دارد و بناست این طرح، معطل کلنگ زنی نماند.

اسدالله عباسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ این طرح در دوره احداث می‌تواند سه هزار نفر را مشغول بکار کند و میزان اشتغال آن در دوره بهره‌برداری براساس کارشناسی انجام شده به ۹۷۶ نفر خواهد رسید.

وی ادامه داد: ۷۱ هزار و ۷۶۲ میلیارد تومان توسط هلدینگ خلیج فارس برای احداث این زنجیره در منطقه صنایع انرژی‌بر پارسیان سرمایه‌گذاری می‌شود و چون در منطقه ویژه قرار دارد دارای شرایط خوبی است، این طرح با دیدگاه صادرات اجرا می‌شود.

زنجیره متانول گردش مالی بزرگی در هرمزگان ایجاد می‌کند

وی اضافه کرد: خوراک زنجیره متانول هم از ظرفیت گاز طبیعی بوده و از عسلویه تأمین می‌شود و از این زنجیره ۱۸ نوع محصول بدست می‌آید که خود زنجیره ارزش متفاوتی داشته و در مجموع میزان تولید آن‌ها به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن در سال خواهد رسید.

رییس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان ابراز کرد: این محصول‌ها می‌توانند کاتالیزور یا پایه‌ای برای تولید سایر محصول‌ها در بخش پتروشیمی باشند که می‌توان به اسید استیک، اتیلن، وینیل استات، پلی وینیل الکل و سایر تولیدات اشاره کرد.

عباسی بیان کرد: بهره‌برداری از این طرح عواید بسیاری برای هرمزگان درپی خواهد داشت که برخی به صورت مستقیم و برخی دیگر به صورت غیرمستیم است و گردش مالی بزرگی را در این استان ایجاد می‌کند.

وی افزود: حتی اگر درصدی از این مبلغ در پارسیان (گاوبندی) و هرمزگان به گردش درآید تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.

زنجیره متانول بر تولید ناخالص هرمزگان اثر می‌گذارد

رییس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اشاره کرد: مجوزهایی که برای واحدهای صنعتی در هرمزگان صادر شده و در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند در مرحله قبل از بهره‌برداری در تولید ناخالص داخلی استان اثر گذار هستند و زنجیره متانول هم همین شرایط را دارد.

به گفته وی، این واحدها برای احداث بایستی مصالح ساختمانی و تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کنند که حتی اگر بخشی از آن در درون هرمزگان تهیه شود اثر خوبی بر اقتصاد و تولید ناخالص داخلی این استان می‌گذارد.به گفته وی، این واحدها برای احداث بایستی مصالح ساختمانی و تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کنند که حتی اگر بخشی از آن در درون هرمزگان تهیه شود اثر خوبی بر اقتصاد و تولید ناخالص داخلی این استان می‌گذارد.

عباسی افزود: طرح زنجیره متانول که مجوز آن به پتروشیمی آوات اورامان از زیر مجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس داده شده براساس پیش‌بینی سرمایه‌گذار ۴۸ ماهه به بهره‌برداری خواهد رسید اما هم اکنون طرح‌های بسیاری در این استان زودتر از زمان پیش بینی شده به بهره‌برداری رسیده‌اند یا می‌رسند که می‌توانند نیازهای اولیه مراحل راه‌اندازی این زنجیره را تأمین کنند.

وی ادامه داد:‌ به عنوان مثال طرح‌های فولادی مختلفی درحال احداث هستند که در آینده‌ای نه چندان دور به مرحله تولید خواهند رسید و بسیاری از نیازهای فولادی را تأمین خواهند کرد.

رشد ۱۷ درصدی تولید ناخالص داخلی هرمزگان

رییس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان بیان کرد: تولید ناخالص داخلی این استان در حوزه صنعت در سال گذشته ۱۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشت و به بهره‌برداری رسیدن زنجیره متانول می‌تواند اثر خوبی بر این رشد داشته باشد که مبلغ بالایی خواهد شد.

عباسی افزود: این طرح پس از راه‌اندازی بزرگترین واحد متانول کشور خواهد شد که برای آن تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن پیش‌بینی شده است و میزان تولید ناخالص داخلی هرمزگان درحال حاضر ۲۴ میلیون تن است.

وی اشاره کرد: پیش‌بینی‌های رشد تولید ناخالص داخلی تقریبی بوده و برای هر سال عدد رشد تولید مشخص می‌شود که این مشروط به فراهم بودن زمینه‌ها و قطع نشدن مولفه‌های انرژی مانند برق و گاز در طول سال و رخ ندادن حوادث اضطراری و چالش‌های جنبی است.

کشور با ناترازی تولید و مصرف متانول روبروست

وی در بخش دیگری از سخنان خود طرح پارک متانول یا زنجیره متانول را ملی خواند و تاکید کرد: استاندار هرمزگان با توجه به شناختی که از حوزه نفت و گاز دارد بر متانول تأکید داشت، از سویی هم کشور در زمینه تولید و مصرف متانول دچار ناترازی است و به عبارتی تولید بیش از مصرف است.

رییس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان بیان کرد: آمارها در خصوص میزان افزایش تولید اختلاف دارد، اما برخی آمارها بیانگر افزایش ۱۰ تا ۱۲ برابری تولید از میزان مصرف بوده و از سویی هم با توجه به افزایش قیمت خوراک واحدهای تولید متانول، تولید این محصول برای بازار داخلی چندان صرفه اقتصادی ندارد.

هلدینگ‌های بزرگ درصدد ایجاد صنایع پایین دستی متانول هستند

عباسی خاطر نشان کرد: موضوع دیگر این است که هلدینگ‌های بزرگ درصدد ایجاد صنایع پایین دستی متانول برای کسب ارزش افزوده بیشتر هستند چونکه متانول ماده اولیه و پایه‌ای است و در کشور بیشتر از گاز مایع بدست می‌آید.

وی ادامه داد: هلدینگ‌های بزرگ فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند که یکی از این هلدینگ‌ها، هلدینگ خلیج فارس است که با توجه به نشست‌ها و پیگیری‌های انجام شده این برای ایجاد زنجیره ارزش متانول یا پارک متانول از سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان مجوز گرفت.

رییس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تربیت و تامین نیروهای انسانی چنین طرح‌هایی اشاره کرد و گفت: سیاست استاندار هرمزگان راه‌اندازی هنرستان‌های جوار کارگاهی است و اولویت هم با واحدهایی بوده که اکنون مشغول بکار هستند.

عباسی بیان کرد:‌ آموزش نیروها با آموزش کوتاه مدت و جذب سریع است، با دانشگاه‌ها هم مذاکره‌هایی آغاز شده تا نیروهای مورد نیاز صنایع را تربیت کنند، رشته‌های مورد نیاز را هم مشخص می‌کنیم و تا کنون هم در یک تا ۲ مرحله این نیازها به دانشگاه‌های هرمزگان اعلام شده است.