همدان- ایرنا- مدیر امور آب شهرستان نهاوند گفت: به منظور احداث بند انحرافی «گبری » و «وارینه» و لایروبی و تعمیر دریچه های کانال «شعبان» ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اکبر دهقانی روز دوشنبه در نخستین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان نهاوند در سال جاری افزود: برای لایروبی و پاکسازی نهر شعبان و تعمیر دریچه های معیوب، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵ میلیارد تومان نیز به منظور احداث بند انحرافی بتنی گبری و وارینه اختصاص داده شده است که در مرحله انتخاب پیمانکار است.

دهقانی اظهار داشت: هم اینک تقسیم آب در رودخانه وراینه و گبری به صورت دستی انجام می‌شود که با توجه به اعتبار اختصاص یافته است و پس از احداث بند بتنی، کنترل بهتر آب صورت می‌گیرد و آب به صورت عادلانه تر در بین کشاورزان و باغداران تقسیم می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین برای مدیریت بهتر سربندها و نهرهای اصلی رودخانه گاماسیاب، نیازمند کارگیری پیمانکار و تهیه کانکس برای نگهبانی است که در صورت تامین اعتبار این طرح نیز اجرا خواهد شد.

دهقانی خاطرنشان کرد: جمع آوری تجهیزات آبرسانی غیرقانونی و پمپاژ آب‌های سطحی از حریم و بستر رودخانه گاماسیاب و لوله های کارگذاشته شده در زمین های کشاورزی، با صدور دستور قضایی در دستور کار قرار گرفته است و با متخلفان به طور قاطع برخورد می شود.

مدیر امور آب شهرستان نهاوند گفت: با دستور دادستان شهرستان، کارگروهی متشکل از مدیریت منابع آب، جهاد کشاورزی، اداره برق و نیروی انتظامی شهرستان تشکیل و برق چاه های کشاورزی با عنوان غیرشرب قطع و تجهیزات به کارگرفته شده در آن جمع آوری می شود.

وی افزود: چاه های بدون پروانه بهره برداری (فرم یک و فرم ۵) که تعیین تکلیف نشده اند، نیز پلمب خواهند شد.