تهران - ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کسب مرجعیت علمی و افزایش سهم تحقیقات و فناوری از تولید ناخالص ملی کشور لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وبدا، یونس پناهی، به ترسیم نقشه ‌راه تحقیقات سلامت جهت نیل به مرجعیت علمی اشاره کرد و افزود: ابتدا استفاده از تحقیقات نافع و فناورهای همگرا و به دنبال آن توجه به بار بیماری ‌ها و افزایش شاخص‌ های سلامت در جامعه و سپس مرجع شدن در حل مسائل سلامت جامعه در منطقه و جهان فرازهای اصلی این مسیر به شمار می ‌رود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همینطور مرجعیت علمی را از دو جنبه ملزومات و اجزای آن مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: ملزومات مرجعیت علمی هفت عنصر اصلی دارد. اولین عنصر سیاست‌گذاری است که باید روندهای علم و فناوری را به صورت مستمر پیگیری و روندها آینده ‌نگاری شوند. طراحی نقشه ‌راه برای ساختارهای علمی با ایجاد همگرایی در سطح ملی برای تغییر نگرش‌ ها در بحث مرجعیت علمی و ارائه یک ذهنیت صحیح بسیار حائز اهمیت است.

پناهی دستاورد کسب مرجعیت علمی را افزایش سهم تحقیقات و فناوری از تولید ناخالص ملی عنوان و تصریح کرد: لازمه این امر توزیع منابع مالی مبتنی بر ماموریت ‌های واگذار شده به دانشگاه های علوم پزشکی است، حتی لازم است مراکز تحقیقاتی بین رشته ‌ای بر اساس این ماموریت ها که همه بر اساس تهدیدات شناسایی شده حوزه سلامت کشور هستند، تاسیس شود.

تدوین استراتژی در سطوح مختلف
وی به تدوین استراتژی هایی در سطح کلان و میانی برای رونق و ایجاد انگیزه جامعه علمی کشور برای همراهی با این هدف مهم تاکید و اظهار کرد: توسعه یک سیستم رقابتی سالم، ایجاد ساز و کارهایی با فناوری‌ های چندگانه و تقویت فرهنگ کار تیمی و توانمندسازی افراد در سطوح بین المللی می‌تواند در این راه کارساز باشد.

پناهی با بیان اینکه توجه به ساختارها، الزام دیگر مرجعیت علمی است، یادآور شد: برای رسیدن به مرجعیت علمی باید فراساختارهایی جهت تقویت و تمرکز بر اولویت ‌های ملی طراحی شود و میان فعالیت ساختارهای علمی و فناوری با نقشه ملی مطابقت ایجاد شود.

تدوین فرآیندهای ضروری
وی با تاکید بر اینکه تا فرآیندهای ضروری در این مسیر تدوین و آماده نشوند دستیابی به مرجعیت علمی نیز آسان نخواهد بود، افزود: طراحی فرآیندهای تعیین وضعیت سیستم سلامت یکپارچه، فرآیند پایش مستمر مشاهدات کلان (macro observation) از سیستم یکپارچه سلامت، فرآیند ارتباطات جهانی و مدیریت دانش و فرآیندهای بکارگیری دانش از نکات قابل توجه در این زمینه است. همچنین ضروری است بانک داده ملی جهت اصلاح و نوآوری در سیستم یکپارچه طراحی شود.

وی تصریح کرد: متعهد شدن به انجام فعالیت های مستمر با بالاترین کیفیت ممکن و تمرکز بر شناسایی چالش‌ ها و رفع آنها از الزامات محتوایی مرجعیت علمی است و از سوی دیگر در این راه به شاخص ‌های پاسخگو مبتنی بر بهره‌ وری تحقیقات و فناوری به جای شاخص ‌های کمّی نیازمند هستیم، ضمن اینکه بدون تردید باید سوالات و مسائل جامعه در این شاخص ‌ها درنظر گرفته شود.

تعاملات ‌بین المللی راهی برای دستیابی به مرجعیت علمی
پناهی با تاکید بر اینکه مرجعیت علمی بدون ارتباطات و تعاملات علمی امکانپذیر نیست، عنوان کرد: تقویت فعالیت‌ های تیمی و چند رشته ‌ای بین دانشگاه ‌های علوم پزشکی و کلان مناطق با تمرکز ویژه به ماموریت ‌های واگذار شده برای حل نیازهای کشور و تقویت ارتباطات بین ‌المللی در کنار تقویت مجلات علمی بین المللی در داخل کشور می ‌تواند پایه ‌ای برای گسترش تعاملات علمی باشد.

اجزای مرجعیت علمی
وی با بیان اینکه مطالعات بسیاری در منابع بین ‌المللی و داخلی در خصوص اجزای مرجعیت علمی انجام شد، بیان کرد: تولید علم و دانش طبق برنامه‌ های متنوع جهت تشویق و جذب نخبگان و استفاده هر چه بیشتر از زیرساخت ‌ها، ترجمان دانش و کاربست آن و تقویت ارتباط با صنعت، تولید و به کارگیری تکنولوژی، دیپلماسی علمی از طریق طراحی پروژه با سازمان‌ های بین ‌المللی برای حمایت از کشورهای منطقه و استفاده از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور و در نهایت بهبود اقتصاد دانش بنیان مجموعه این اجزا را شامل می‌شوند.