نیویورک - ایرنا- باربارا وود وارد سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل با استقبال از تلاش‌های مستمر برای پیشبرد صلح دراین کشور، تاکید کرد که گفت‌وگوهای سیاسی فراگیر به رهبری یمنی ها، تحت نظارت سازمان ملل متحد، گام بعدی مهم است.

به گزارش ایرنا، باربارا وود وارد سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به اینکه درگیری های اخیر در مأرب و شبوه عواقب انسانی قابل توجهی داشت و ۱۰ هزار نفر را آواره کرد، از طرفین خواست تا از اقدامات تحریک آمیز خودداری کنند.

دیپلمات ارشد انگلیس  تاکید کرد با توجه به کمبود کمک های مالی به یمن,  نیاز به یک واکنش موثر بشردوستانه در این کشور حیاتی است.

نماینده انگلیس خواستار پایان فوری موانع ارزیابی و نظارت مستقل، انتخاب عادلانه خدمات دهندگان  و حرکت آزادانه امدادگران زن در شمال یمن و موافقت با  دسترسی بدون محدودیت به کمک های بشردوستانه در این کشور شد. 

وودوارد گفت که سازمان ملل متحد، حامیان مالی و مقامات محلی باید برای رسیدگی موثر به نیازهای مردم یمن گام بردارند و با یکدیگر همکاری کنند. او با اشاره به تهدید ناشی از نفتکش صافر ، هشدار داد که تاثیر منفی غرق شدن این نفتکش بر زندگی دریایی و معیشت  مردم ساکن در سواحل  ویرانگر خواهد بود و کمک‌های بشردوستانه حیاتی را برای ۱۷ میلیون نفر مختل خواهد کرد و هر روز میلیاردها دلار به اقتصاد جهانی ضررخواهد رساند. 

به گفته وی، انگلیس در چهارم ماه می با مشارکت سازمان ملل متحد میزبان  یک کنفرانس با  موضوع  جبران کمبود ها و ارائه راه حلی بلندمدت برای یمن  خواهد بود.

هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن پیش از این اعلام کرد که برای آغاز عملیات نجات نفتکش آسیب دیده صافر در غرب یمن به ۳۲ میلیون دلار کمک نیاز است.

«دیوید گرسلی» هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن گفت: سازمان ملل متحد از کشورهای عضو، بخش خصوصی و عموم مردم به خاطر کمک ۹۷ میلیون دلاری برای جلوگیری از نشت نفت از نفتکش صافر در دریای سرخ تشکر می‌کند. ما بیش از هر زمان دیگری به یک فاجعه بزرگ زیست محیطی نزدیک هستیم، اما برای آغاز روند نجات نفتکش صافر به ۳۲ میلیون دلار دیگر نیاز داریم.

سازمان ملل متحد اواخر اسفند گذشته اعلام کرده بود که برای جلوگیری از نشت نفت از یک ابر نفتکش در سواحل یمن یک نفتکش خریداری کرده است. در بیانیه برنامه توسعه سازمان ملل متحد آمده بود که قرارداد خرید یک نفتکش از شرکت نفتکش‌های غول پیکر "یورانف" را امضا کرده است که بزودی برای انتقال نفت "صافر" که در سواحل یمن پهلو گرفته است، راهی این کشور خواهد شد.

نفتکش یمنی صافر که از سوی ائتلاف سعودی توقیف شده، ۵ سال است که در نزدیکی بندر «رأس عیسی» در «الحدیده» لنگر انداخته و حاوی یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت سبک «مأرب» است.