تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴

قزوین- ایرنا- مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین از ساماندهی و مرمت ۱۴ گلزار شهدا در استان طی سال گذشته خبر داد.

سمیه اسمعیلی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر افزود: پارسال برای بهسازی و مرمت ۱۴ گلزار شهدای استان ۱۳ میلیارد ریال و برای تعویض ۱۸۰ سنگ مزار شهدای شهر قزوین نیز ۱۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

وی اظهار کرد: پیگیر انجام فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی مانند ساخت حسینیه به عنوان مرکز تجمیع فعالیت‌های فرهنگی در استان هستیم.

اسمعیلی با اشاره به اینکه حداقل انتظار خانواده‌های شاهد و ایثارگر نگهداری، مرمت و بازسازی گلزارهای شهداست، تصریح کرد: این انتظار زیادی نیست و وظیفه همه ما پیگیری مطالبات حداقلی خانواده معظم شهدا است که جان های پاک خود را برای حفظ آسایش و امنیت ما تقدیم کردند.

وی همچنین با اشاره به وجود ۳۸۸ باب گلزار شهدا در سطح استان قزوین، افزود: ۵۶ گلزار در شهرها و ۳۳۲ گلزار روستایی با یک هزار و ۲۹ مزار شهید وجود دارد که اولویت اصلی ما در سال جاری، ساماندهی گلزار شهدای روستایی است.

این مسوول، تعویض سنگ مزار شهدای قزوین و جانمایی مزار شهدای مفقودالاثر را از دیگر پروژه‌های عمرانی بنیاد در گلزار شهدای شهر قزوین برشمرد و اضافه کرد: ۱۸۵ شهید مفقودالاثر در استان قزوین داریم.

به گفته مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین،۳۶ خانه شهدای قزوین تبدیل به حسینیه شده و آئین های معنوی و مذهبی در مناسبت های مختلف سال در آنها در حال برگزاری است.

اسمعیلی از طرح بهسازی موزه شهدا گلزار شهدای قزوین خبرداد و گفت: موزه شهدای قزوین با فضای ۴۰۰ مترمربع و ۲ طبقه در جوار گلزار مطهر شهدای شهر قزوین راه‌اندازی شده و همه‌ آثار حجمی و مکتوب شهدا و ایثارگران را در خود جای داده است.

وی یادآور شد: آثار شهدا شامل البسه، دست‌نوشته‌ها، وصیت‌نامه، عکس و هر آنچه که متعلق به شهید است در موزه شهدای قزوین به نمایش گذاشته شده است.

استان قزوین سه هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است.