به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وزارت آموزشوپرورش، وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از اولین دستگاه های اجرایی کشور در مردادماه ۱۴۰۱ راه اندازی پنجره واحد خدمات الکترونیک به آدرس my.medu.ir و اتصال آن به پنجره واحد ملی را انجام داد.
ایجاد و راهاندازی این درگاه در چارچوب تفاهمنامه سال ۱۴۰۱ فیمابین وزارتخانه های آموزش و پرورش و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با همکاری مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات به عنوان نماینده وزارت آموزش و پرورش و شرکت ایزایران به عنوان نماینده رسمی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صورت پذیرفته است.
در این پنجره خدمات متعددی متناسب با نقشهای مختلف کاربران (دانشآموز، فرهنگی، والدین و سایرین) ارائه می شود که از آن جمله می توان به خدمات: دریافت کارنامه، ثبت نام آزمونها و جشنواره ها، هدایت تحصیلی، درخواست نقل و انتقال بین مدارس، خرید کتب درسی «برای دانش آموزان»، دریافت فیش حقوقی ، حکم، ابلاغ معلمان، خلاصه سوابق درخواست نقل و انتقال، کارنامه رتبه بندی «برای فرهنگیان»، و خدمات عمومی شامل ثبت نام سنجش بدو ورود کودکان به دبستان، جستجوی مدارس، و دریافت تاییدیه مدرک تحصیلی «برای والدین و فارغالتحصیلان» اشاره کرد.
بر اساس بند و تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱، تا پایان اسفند ۱۴۰۱ دستگاههای اجرایی مکلف به ارائه ۵۰ درصد خدمات پرکاربرد خود در پنجره واحد بودهاند که وزارت آموزش و پرورش با ارائه بیش از ۳۰ خدمت الکترونیکی پرکاربرد، اجرای این قانون را در موعد مقرر محقق کرده است.
صدور بیش از یک میلیون کد سابقه تحصیلی برای داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۲، نوبت دهی سنجش بدو ورود به دبستان برای بیش از ۴۰۰هزار متقاضی ، ارائه کارنامه رتبه بندی برای بیش از یک میلیون فرهنگی، و مراجعات چند میلیونی کاربران به درگاه my.medu.ir، اکنون این درگاه را در میان فهرست پربازدیدترین درگاههای دولت الکترونیک کشور قرار داده است.
در سال ۱۴۰۲ با توسعه سامانههای یکپارچه آموزشی، پرورشی، منابع انسانی و مالی وزارت آموزش و پرورش، خدمات الکترونیکی جدیدی از طریق پنجره واحد به مخاطبان آموزش و پرورش ارائه خواهد شد که از آن جمله میتوان به افزودن پیش ثبت نام پایه اول دبستان، و ارائه پرونده آموزشی، پرورشی، و سلامت دانش آموزان در اردیبهشتماه ۱۴۰۲ اشاره کرد.
ایجاد پنجره واحد خدمات الکترونیکی و مهاجرت از سیستمهای جزیرهای و متنوع گذشته به یک درگاه یکپارچه و منسجم، که با تلاش شبانه روزی مجموعه مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات در وزارت آموزش و پرورش و مجموعه فنی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (شرکت ایزایران) در سال ۱۴۰۱ حاصل شده، تحولی در ارائه خدمات یکپارچه به مخاطبان وزارت آموزش و پرورش محسوب میشود که افزایش کیفیت، سهولت و دسترس پذیری خدمات، کاهش مراجعات حضوری، صرفهجوییهای مالی و زمانی و افزایش رضایتمندی فرهنگیان، دانشآموزان و خانوادههای آنان را در پی داشته است.