اسلام‌آباد- ایرنا- رهبران مذاهب اسلامی و اندیشمندان سیاسی پاکستان در گردهمایی وحدت آفرین «قدس هویت و اعتبار جهان اسلام» با ابراز خرسندی از تحولات اخیر در منطقه به ویژه عادی سازی روابط ایران و عربستان، تاکید کردند: یکپارچگی مسلمانان راهکار اصلی برای غلبه چالش‌های مشترک از جمله تقویت جبهه مقاومت فلسطین است.

به گزارش سه‌شنبه شب ایرنا، همایش قدس هویت و اعتبار جهان اسلام به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر «پیشاور» با مشارکت سرکنسولگری ایران و مجمع صلح ملی ادیان ایالت خیبر پختونخوا در تالار اجتماعات امام خمینی (ره) خانه فرهنگ کشورمان برگزار شد.

شماری از شخصیت‌های سیاسی، رهبران مذاهب اسلامی، نخبگان علمی و اساتید دانشگاهی استان خیبرپختونخوا با حضور در این گردهمایی وحدت آفرین بر لزوم پیروی از اندیشه‌های امام خمینی بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران برای اتحاد اسلامی به ویژه دفاع از فلسطین در برابر تهاجم رژیم اشغالگر صهیونیستی تاکید کردند.

در ابتدا کلیپ مستند ویدئویی با موضوع غزه و فلسطین درخصوص فجایع و ظلم رژیم صهیونیستی نسبت به مردم مظلوم فلسطین به زبان اردو برای حضار پخش گردید.

"علی بنفشه خواه" سرکنسول ایران در پیشاور خطاب به سیاستمداران، علما و اصحاب رسانه حاضر در این همایش گفت: در روزهای اخیر خبر افزایش یکپارچگی و وحدت بین کشورهای اسلامی ازجمله احیای روابط ایران و عربستان مورد استقبال جمعی دولت‌ها و ملت‌های اسلامی قرار گرفته که امیدواریم در آینده نزدیک نیز شاهد کاهش اختلافات در جهان اسلام باشیم.

وی اظهارداشت: امروز شاهد آن هستیم که جهان اسلام از ادامه اشغال، شکنجه مردم بیگناه و تحقیر برادران و خواهران مسلمان در فلسطین رنج برده و همه ساله درماه مبارک رمضان مسجد الاقصی مورد هتک حرمت قرار می گیرد و به مردم مسلمان اجازه عبادت در این مکان مقدس داده نمی شود. همه این رفتارهای وحشیانه درحالی اتفاق می افتد که نهادهای بین المللی به اصطلاح حقوق بشری عملاً سکوت کرده اند.

علی بنفشه خواه در پایان سخنان خود اظهار داشت: معتقدیم تنها راه حل و فصل مساله فلسطین، پیش گرفتن دموکراتیک ترین راه بوده و آن برگزاری همه پرسی در این سرزمین پس از آزادی تمامی اسرای فلسطینی ازسیاه چال های رژیم آپارتاید اسرائیل و بازگشت همه پناهندگان فلسطینی به وطن خود است. بدون تردید بر اساس وعده خداوند متعال، در قرآن کریم، مردم ستمدیده در آینده نزدیک فرمانروای جهان خواهند شد.

"قبله ایاز" رییس شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان ضمن قدردانی از خانه فرهنگ ایران بر اهتمام جدی خود در خصوص برگزاری برنامه های مختلف وحدت آفرین در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: امروز علما و روحانیون شیعه و سنی برای مساله قدس گرد هم آمده اند و این موضوع حاصل تلاش های جمهوری اسلامی ایران بوده که همواره در قبال مساله فلسطین به وظیفه خود عمل می‌کند.

وی افزود: پس از مدتی طولانی بین ایران و عربستان تفاهم حاصل شد و این تفاهم تنها محدود به این دوکشور نبوده، بلکه ثمرات و اثرات آن موجب پیشرفت و آرامش در کشورهای اسلامی از جمله یمن و سوریه خواهد بود.

مولانا "حامد الحق" رییس شورای دفاع پاکستان و رهبر حزب جمعیت علمای اسلام (شاخه سمیع) با اشاره به برگزاری مراسم روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان اظهار داشت: روز جهانی قدس به معنای کامل دفاع از هویت جهان اسلام است و ما برای حل مساله فلسطین و دفاع از قدس به عنوان موضوع اول و اساسی جهان اسلام تاکید داریم.

مولاناحامد الحق ابراز داشت: آمریکا و رژیم اسرائیل هرگز راضی به تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی نبوده، اما امکان تشکیل این اتحادیه پس از تفاهم دو کشور بزرگ اسلامی ایران و عربستان محقق و بزودی عملی خواهد شد.

"صدیق الرحمان پراچا" رهبر حزب جماعت اسلامی در ایالت خیبرپختونخوا با توصیف کردن قدس به عنوان خط قرمز مسلمانان اظهار داشت: استقامت مردم فلسطین در مقابل ظلم بی حد رژیم غاصب صهیونیستی به خاطر حمایت مردم ایران و پاکستان است. زیرا آنان اطمینان دارند مردم ایران و پاکستان در این راه پشتیبان آنان بوده و آنان را تنها نخواهند گذاشت.

"مقصود سلفی" رییس حزب جماعت اهل حدیث ایالت خیبرپختونخوا نیز در سخنان خود اظهار داشت: کشور پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی با ظرفیت های فراوان مادی و معنوی خود توانایی نابودی رژیم غاصب اسرائیل و دفاع قاطع از مردم مظلوم فلسطین را داشته و این آرزو در زمان اتحاد واقعی و همسویی جهان اسلام محقق خواهد شد.

علامه "جهانزیب جعفری" رییس حزب مجلس وحدت المسلمین در ایالت خیبرپختونخوا گفت: بصیرت حضرت امام خمینی(ره) فلسطین را به مسئله اول جهان اسلام تبدیل کرده و توجه مسلمانان عالم به مظلومیت مردم فلسطین متمرکز شده است و این خود یک نوع خدمت بزرگی به جهان اسلام بوده، زیرا ایشان می دانستند که فلسطین قضیه مهم جهان اسلام است نه جهان عرب.

"افتخار حسین" دبیرکل حزب ملی عوامی و وزیر اسبق اطلاع رسانی ایالت خیبرپختونخوا در سخنان خود اظهار داشت: مساله فلسطین از هر زاویه مساله اسلامی، انسانی و مظلومیت بشری بوده و علت آن عدم وحدت دربین مسلمانان عالم است. اگر مسلمانان متوجه دسیسه ها و نقشه های پشت پرده دشمنان اسلام بودند، هرگز فلسطین در این اوضاع نمی ماند. متاسفانه منافع جهان اسلام و سیاست های خارجی مشترک نبوده و این امر باعث بروز مشکلات در کشورها و جوامع اسلامی بوده است.

وی افزود: حضرت امام خمینی(ره) با درایت و آینده نگری خود آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به نام روز جهانی قدس نامگذاری کردند و به عنوان اولین رهبر در جهان اسلامی به قدس توجه نموده و پرده از چهره خبیث رژیم صهیونیستی برداشتند.

دکتر "فخرالاسلام" رییس مرکز مطالعات پاکستانِ دانشگاه پیشاور اظهار داشت: رژیم صهونیستی در ماه مبارک رمضان مردم فلسطین را عمداً مورد ظلم و آزار قرار داده، تا توجه عالم اسلام را از اتفاقات و تظاهرات سیاسی درسرزمین اشغالی منحرف کند. اما با این وجود توجه جهان اسلام به مساله فلسطین چندین برابر شده است.

در حاشیه مراسم امروز، نمایشگاه نقاشی با موضوع قدس که توسط هنرجویان خانه فرهنگ ایران به تصویر کشیده شده بود در معرض بازدید شخصیت ها و شرکت کنندگان در این همایش قرارگرفت.