به گزراش روز سهشنبه ایرنا و به نقل از اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، محمد مصطفوی در نشست مجازی با مدیران و روسای آموزش و پرورش و مدیران مراکز اختلالات یادگیری شهرستان ها و مناطق استان کرمان، افزود: کیفیت بخشی و متناسبسازی شیوه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه ۲۹ سال است کار سنجش نوآموزان بدو ورود به مدرسه در کشور انجام میشود، گفت: برای رشد باید تغییرات را بپذیریم و با توجه به ضرورت تغییر شیوه سنجش، متناسبسازی و کیفیت بخشی فرآیندهای آن مدنظر است.
معاون پیشگیری، تشخیص، پرورشی و تربیتبدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: تصمیم گرفته شد زمان سنجش تغییر کند و این امر مهم توسط نیروهای آزاد انجام نشود و توسط افرادی انجام شود که گاهی بتوانند مداخلهای مختصر و نه تخصصی داشته باشند، مقرر شده خود اولیا برای سنجش نوبت بگیرند و تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ باید بیشاز ۹۵ درصد سنجش انجام شده باشد.
وی گفت: در طرح جدید سنجش، آموزگار برای مشکلات نوآموز مداخله می کند اگر نتوانست کمکی کند از مرکز اختلالات یادگیری کمک میگیرد.
مصطفوی تصریح کرد: سه موضوع اساسی سنجش نوآموزان، تاسیس و راه اندازی مراکز سنجش توانبخشی، مداخله بهنگام و نظرسنجی که از مهر ۱۴۰۲ شروع می شود باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهارداشت: اختلالات جسمانی و شایستگیهای حرکتی از جمله بیماریهای خاص، اختلالات یادگیری از جمله دیرآموزی، اختلالات حوزه شناختی از جمله کارکردهای اجرایی مانند دقت، توجه، انعطافپذیری، حافظه کاری و هرآنچه لازمه ورود به مدرسه است، اختلالات حوزه اجتماعی از جمله توانایی همدلی کردن، برقراری روابط اجتماعی، تسلط بر احساسات و...از مولفههای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان هستند.
معاون پیشگیری، تشخیص، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه مراکز جامع ما نظاممند سامانهای و سطحبندی شدهاند، گفت: از مهر ۱۴۰۲ سنجش ۱۴۰۳ را شروع میکنیم.