یاسوج- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:پنج هزار متر مربع از اراضی ملی تبصره ۱ماده ۵۵ در منطقه "شاه قاسم" شهرستان بویراحمد رفع تصرف شد.

به گزارش ایرنا، سعید جاوید بخت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: طی تماس مردمی با تلفن ۱۵۰۴، نیرو های یگان حفاظت منابع طبیعی استان و شهرستان بویراحمد در کمترین زمان ممکن در منطقه حاضر شدند و فردی که بدون در نظر گرفتن اصل ۴۵ قانون اساسی و رعایت مواد ۱ و ۲ قانون ملی شدن جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اقدام به تصرف در اراضی ملی کرده بود با همکاری دستگاه قضایی غرس های کاشته شده جمع آوری شد و به مراجع قضایی معرفی شد.

جاوید بخت با بیان اینکه مشارکت مردم در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی موثر است ادامه داد: یگان حفاظت این اداره به صورت شبانه روزی و در ایام تعطیل هم آماده دریافت و بررسی هرگونه اخبار درخصوص تخریب و تصرف اراضی ملی است.

وی یادآور شد: برابر ماده ۲۰ "قانون هوای پاک" مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد و علاوه بر این ماده قانونی، در خصوص آتش زدن درختان جنگلی، بوته‌ها، بقایای گیاهی در مزارع و باغات بر اساس ماده ۶۷۵ و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۴۵ و ماده ۴۷ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن در جنگل و مرتع جرم محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تصریح کرد: در شرایط مطلوب صیانت و حفاظت از هر ۱۰ هزار هکتار جنگل و هر ۵۰ هزار هکتار مرتع به تفکیک یک نفر نیروی آموزش دیده و متخصص نیاز دارد و انتظار می‌رود خود مردم و فعالان منابع طبیعی نیز به عنوان حافظان انفال الهی در این خصوص همکاری و مشارکت فعالانه در حفاظت از منابع طبیعی داشته باشند تا بتوان این ثروت‌های خدادادی را به خوبی محافظت کرد.

جاوید بخت ضمن دعوت مردم به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از شهروندان خواست گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت جنگل و مرتع گزارش دهند.

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد که بیش از ۵۰ گونه درختی و درختچه ای دارد که ۷۰ درصد جنگل های استان را ، درخت بلوط پوشش می دهد و در سال گذشته، ۲۶هزار هکتار از جنگل های بلوط استان درگیر آفت برگخوار بلوط شد.

این استان ، ۵۱۲ هزار هکتار مرتع خارج از جنگل دارد که بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان دارای پوشش گیاهی مرتعی است.