کرج – ایرنا – شعبه ۵۲ صلحی و پنجمین شعبه صلحی ویژه با عنوان حفاظت محیط زیست شهرستان کرج روز چهارشنبه در اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون توسعه حل اختلاف و دبیر شواری تحول و تعالی قضایی استان البرز روز چهارشنبه در آیین آغاز به کار شعبه ۵۲ صلحی ویژه حفاظت محیط زیست شهرستان کرج گفت: محیط زیست به لحاظ زیبایی که دارد مقدس است به خاطر اینکه جلوه ای از عظمت خداوند است و کسانی که برای حفاظت از این محیط زیست قدم برمی دارند شایسته و مقدس هستند.

احمد نوروزی افزود: موضوع صلح و سازش نیز مقدس است و هر شخصی صلاحیت تحقق صلح و سازش را ندارد پس کسانی که در این راستا قدم برمی دارند شایسته و قابل تقدیر هستند.

وی به منویات مقام معظم رهبری و موضوع شعار سال که مهار تورم و رشد تولید است اشاره و تاکید کرد که تمامی ادارات موظف به اجرای این دستور موکد هستند و دستگاه قضا نیز خودش را تمام قد برای اجرای این منویات آماده کرده است.

وی به سفر رییس قوه قضاییه به البرز که در ماه جاری صورت گرفته اشاره کرد و گفت: حجت الاسلام اژه ای در این سفر مسایلی را مورد تاکید قرار داد که بحث اجرایی کردن شعار سال و بحث تحقق در صلح و سازش و استمرار در تشکیل شعبات ویژه به منظور اجرایی کردن شعار سال از جمله این موارد می باشد.

نوروزی بیان کرد: رییس قوه قضاییه در خط مقدم تاکیدات خود تشکیل شعبه ویژه محیط زیست را در دستور کار قرار دادند که مرکز توسعه حل اختلاف هم وارد مرحله اجرایی کردن این دستور قدم برداشت و فوری آن را راه اندازی کرد.

وجود پرونده های متعدد واحدهای صنعتی با موضوع زیست محیطی

وی گفت: یکی از معضلات مربوط به محیط زیست وجود پرونده های متعدد اعم از کیفری و حقوقی در شعبات دادگستری است که یکی از دغدعه ها است و عمده این پرونده ها مربوط به مشکلات زیست محیطی نشات گرفته از وجود شهرک های صنعتی است.

توسعه حل اختلاف و دبیر شواری تحول و تعالی قضایی استان البرز افزود: به طور مثال در اشتهارد شهرکی داریم که در خاورمیانه دارای اهمیت خاصی است و قطب صنعتی کشور در این استان استقرار دارد که بسیاری از مشکلات و معضلات محیط زیستی و حتی کار و کارگری در بخش محیط زیستی شده که موجب خلل و مشکلات و تعدیل نیرو و تعطیلی می شود.

وی تصریح کرد: این موضوع با شعار سال و منویات مقام معظم هبری هم سویی ندارد و برای تحقق این شعار و عملیاتی تر کردن این موضوع نیاز به کارگروه خاص برای برون رفت از این موضوع شدیم که اقدامات خاصی را انجام دادیم تا در راستای این پروسه بسیار عالی قدم برداریم.

نوروزی گفت: شعبه ویژه صلحی محیط زیست را در شعبه ۵۲ ایجاد کردیم که در این شعبه همکاران ما بسیار توانمند و آگاه به مسایل محیط زیستی هستند و آرایی را که صادر می کنند برای صلح و سازش است ضمن اینکه یکی از اقدامات در این شعبه حضور صلح یاران متخصص در آن حوزه است که افرادی به عنوان صلح یار در این شعبه همکاری می کنند.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات نادری که در این اقدام بسیار مقدس انجام دادیم علاوه بر اینکه شعبه ویژه صلحی را با حضور صلح یاران با تمام پرونده های ارجاع شده وارد موضوع می شویم تا منتهی به صلح و سازش شده که بعد از آن دوباره پرونده به محاکم برای سیر رسیدگی برمی گردد، تمهید خاصی برای ایجاد هیات صلح یاری از اعاظم و بزرگان حوزه محیط زیست است.

وی اضافه کرد:‌ در این هیات مدیرکل محیط زیست و معاونان و روسای استان مستقر شده اند تا کلیه معضلات و مشکلاتی برای استان در موضوع محیط زیست چالش برانگیز شده بر اساس دستور رییس کل به این هیات ارجاع داده شود تا بررسی شود که به عنوان مثال موضوع تالاب صالحیه به این هیات ارجاع داده شده که با همکاری دیگر متخصصین بررسی می شود و راهکاری برای برون رفت از این موضوع اتخاد می شود.

نوروزی گفت:‌ همچنین در حوزه صنعت یکی از مهمترین اقدامات در این شعبه انجام می شود که برای برون رفت از مشکلات واحدهای صنعتی و جلوگیری از هر گونه اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و حفظ حرمت صاحبان صنایع و اجرای هر چه تمامتر حفظ حقوق عامه است که بایستی مورد مداوه قرار بگیرد.