تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷

کرمانشاه – ایرنا - در پایان یک ماه تعبد و روزه داری همه بر خوان کَرَم حضرت حق گرد آییم و ادب بندگی بجای آوریم و از درگاه او جام طهوری برای زدودن ناپاکی های درونی و تراوش عطر بهشتی روح های زنگارگرفته طلب کنیم.

به گزارش ایرنا، وزش نسیم روح‌بخش عید فطر خبر از برچیده شدن سفره‌ی ماه مبارک رمضان و بشارت اهدای جوائز به مهمانان این ماه می‌دهد؛ زیرا منش بزرگان این است که در روز عید به زیردستان خود هدیه می‌دهند. بنابراین طبق فرمایش امام باقر(ع) منادی ندا می‌کند:«ای مومنان بیائید جوایز خود را بگیرید».

عید فطر روزی است که خداوند آن را از میان روزها برگزیده است و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در این روز نزد حضرت حق تعالی گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند و ادب بندگی بجای آرند، چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهای خویش پوزش خواهند، نیازهای خویش به نزد او آرند و آرزوهای خویش از او خواهند. عید، عید کسی است که خدا روزه‌اش را پذیرفته و نماز او را ستوده است.

معلم شهید مرتضی مطهری(ره) می‌فرمایند:«نشانه‌ی قبولی روزه این است که فرد پس از ماه مبارک رمضان‏، در دل اینچنین احساس کند که بر شهوات، عصبانیت، چشم، زبان و اعضاء و جوارح‌ خود بیش از سابق مسلّط است و می‌تواند مقابل نفس اماره‌اش بایستد.»

در این روز، روزه حرام است. این روز نماز مخصوص دارد و اغلب، نماز عید فطر را به جماعت می‌خوانند. آداب و احکام خاصی برای شب و روز عید فطر گفته شده است؛ از جمله خواندن نماز و دعا، قرائت قرآن، غسل، زیارت امام حسین علیه السلام، گفتن تکبیرات خاص «الله‌اکبر الله اکبر، لا اله الا الله و الله اکبر، و لله الحمد علی ما هدانا، و لله الشکر علی ما اولانا» از جمله اعمال مستحب این روز بزرگ است.

بر مهمانان ماه ضیافت است همانگونه که در ماه رمضان مراقبت‌ها و برنامه‌هایی در جهت طهارت ظاهری و باطنی خویش داشتند پس از این ماه نیز بر تداوم طهارت خود بکوشند تا بدین وسیله عقل، ایمان و اراده‌شان بر شهوات نفسانی‌ غلبه کند و همچون تاجری که مراقب است سرمایه‌اش ربوده نشود از دستاوردهای ماه صیام صیانت کنند؛ چنین امری محقق نخواهد شد، مگر اینکه انسان در تمامی امور زندگی رجوع به قرآن و معارف اهل‌بیت داشته ‌باشد تا شکوفه‌هایی که در بهار قرآن در درون جانش جوانه زده‌اند شکفته و به بار نشیند.

هر کدام از ما سعی کردیم در این ایام بر زلال چشمه های الهی ،غبار از دل بروبیم و آیینه زنگار گرفته دل را به صفای فضل و رحمت الهی جلا بخشیم.

بار سنگین گناهان را به برکت شب های با فضیلت قدر سبک تر کردیم تا هر یک بنحوی از این خوان گسترده بهره ای برده باشیم.چه اشکها که در این شب ها بر گونه ها جاری گشت و چه دل ها که در لحظات ناب عروج دل بر آسمان مقدس توبه، تولدی دوباره یافت.

عید سعید و میمون فطر مومنان را یک تولد است؛تولدی سرشار از امید و اراده و مملو از نور ورحمت تا انسان خاکی ،سبکبال و امیدوار رو به جهان کند و در پایان یک ماه تعبد و روزه داری وتفکر و تعقل در آیات نورانی قرآن کریم ، به نماز ایستد و به شکرانه ی سعادت این حضور خالصانه، سر بر آستان پاک و مقدس خداوند فرود آورد.

پروردگارا! در این روز بزرگ و فرخنده، نوازشی بر قلب‌های رنجور و روح‌های زنگارگرفته ما روا بدار و دمی از عطر خانه و کاشانه ازلی بر ما ارزانی دار!