تهران – ایرنا - محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق بار دیگر تاکید کرد که کشورش طبق قانون اساسی نباید سکوی تعدی به کشورهای همسایه باشد و هرگونه اقدامی در این جهت را جزو اقدامات تروریستی محسوب خواهیم کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، السودانی در مصاحبه با رسانه های عراقی از جمله شبکه العراقیه درباره حملات مختلف ارتش ترکیه به داخل خاک عراق با بیان این که بمباران اراضی عراق «نقض حاکمیت» این کشور است در عین حال بار دیگر تاکید کرد که قانون اساسی عراق به روشنی استفاده از خاک این کشور برای تعدی به همسایگان را منع کرده و حکومت و دولت عراق تلاش می کنند تا چنین اتفاقی نیفتاد و عراق سکویی برای تهدید امنیت کشورهای همسایه از سوی هیچ گروهی نباشد.

وی سرگذشت کشورش از سال ۲۰۰۳ تاکنون اشاره کرد و گفت که نبرد با تروریسم باعث شد ما تمرکز و کنترل بر مرزهایمان از دست بدهیم و این امر سبب ظهور و حضور گروههای مسلحی شد که از این موقعیت سوء استفاده کرده و امنیت کشورهای همسایه به خصوص ترکیه را به خطر انداختند.

وی تاکید کرد: اکنون زمان آن رسیده که مرزهایمان را کنترل کنیم و مانع نفوذ این گونه گروهها به مرزها شویم. آنهایی (گروههای مسلح) که هم اکنون در خاک عراق هستند اگر به صفت پناهنده حضور دارند باید پناهنده بمانند و اجازه ندارند دست به ایجاد پادگان و فعالیت های مسلحانه بزنند.

وی در عین حال بر ضرورت گفتگو با ترکیه برای هماهنگی و تنظیم روابط دراین خصوص تاکید کرد و گفت که مصلحت ترکیه نیز اقتضا می کند که روابط خوبی با عراق داشته باشد و همین امر برای عراق هم صدق می کند.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: با هر گروه مسلحی که کشورهای همسایه را با استفاده از اراضی عراق تهدید کند، طبق قانون و بر اساس اختیارات خود و توافقات بین المللی برخورد خواهیم کرد و هر پناهنده ای در عراق باید تابع قوانین عراق و شرایط بین المللی باشد.

وی با اشاره به اینکه گروه مسلح کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) از دهه ۸۰ در اردوگاه ها حضور دارد و هویت اعضای آن مشخص است، افزود: باید از مرزها حفاظت کنیم تا اردوگاه ها به پادگان و انجام اقدامات مسلحانه تبدیل نشود. به طور قطع (اینها) در زمره اقدامات تروریستی که امنیت همسایگان را می شود، منظور خواهد شد.