حمید طریفی حسینی امروز در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره اقدامات برای بازگشت بازماندگان از تحصیل دانشآموزان استثنایی به چرخه تحصیل اظهار کرد: امسال یکی از مهم ترین برنامههای ما شناسایی بازماندگان از تحصیل است، یک سامانه ای در وزارت آموزش و پرورش راه اندازی شده که کار شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل را انجام میدهد.
وی افزود: طرح شهید محمودوند برای شناسایی چهره به چهره بازماندگان از تحصیل است که یک شبکهای از افراد در استانها تعریف شده است که این سامانه با اخذ داده از ثبت احوال و وزارت آموزش و پرورش مشخص میکند که کدام کودکان در مدارس ثبت نام نشدهاند، به سراغ این افراد می روند و علت بازماندگی از تحصیل هم مشخص میشود.
سامانه ای در وزارت آموزش و پرورش راه اندازی شده که کار شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل را انجام میدهد
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر مشخص شود که علت بازماندگی معلولیت فرد است، به سازمان آموزش و پرورش استثنایی معرفی میشود و ما بررسی های لازم را انجام می دهیم و اگر کودک در شرایط آموزش پذیر قرار داشته باشد، میتواند وارد مدارس شود.
طریفی حسینی یادآورشد: همچنین یک دستورالعمل در سال گذشته ویژه مناطق صعب العبور صادر کردیم که براین اساس، دانشآموزان استثنایی در نزدیکترین مدرسه استثنایی ثبت نام شوند و یا در مدرسه عادی محل زندگی حضور یابند و توسط معلم مدرسه عادی که آموزش تدریس برای دانش آموزان استثنایی را هم دیده است، آموزش ببینند.
توسعه پیش دبستانی در دستور کار است
وی با تاکید بر اینکه توسعه پیش دبستانی در دستور کار سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار دارد، توضیح داد: در این خصوص هم از نظر زیرساختهایی که باید فراهم شود و شناسایی افراد در پایینترین سن ممکن اقداماتی صورت گرفته است.
سن پیش دبستانی از بدو تشخیص است، درواقع یک دوره ای از بدو تشخیص داریم که ممکن است از بدو تولد یا یک ماهی یا دو ماهگی باشد که در آن پیش دبستانی بیشتر آموزشها و مشاورهها خانواده محور است.
طریفی حسینی ادامه داد: در پیش دبستانی ۲تا ۴ سالگی هم خانواده و هم کودک آموزش میبینند و ۴ تا ۶ سالگی پیش دبستانی رسمی و اجباری محسوب میشود که این طرح در حال توسعه است.
معلولیت عامل دوم یا سوم بازماندگی از تحصیل
وی اظهار کرد: در جایی که امکان تعریف مدرسه وجود ندارد و دانش آموز استثنایی شناسایی میشود، کلاس استثنایی در مدارس عادی تعریف خواهد شد و در این حالت معلم استثنایی به این مدارس فرستاده و کار آموزش دانش آموزان انجام میشود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه آمار دقیقی از کودکان استثنایی بازمانده از تحصیل وجود ندارد، گفت:امیدواریم از همین طرح شهید محمودوند شناسایی صورت گیرد، تعاملاتی با سازمان بهزیستی هم انجام می دهیم که از ظرفیت آنها هم استفاده شود.
طریفی حسینی افزود: بطور مثال در برخی از مناطق آموزشی سیستان و بلوچستان مدارس استثنایی وجود نداشت که با برنامه ریزی که انجام شده این دانش آموزان شناسایی شدند و برای آنها کلاس برگزار شده است و با توجه به رسیدن به حدنصاب تعداد دانش آموزان، در سال آتی برای آنها مدرسه ساخته میشود.
وی یادآورشد: براساس پژوهشهای انجام شده، شاید عامل دوم یا سوم بازماندگی از تحصیل پس از مشکلات اقتصادی، موضوع معلولیت کودکان است که در این راستا باید شدت معلولیت بررسی شود و در صورتی که امکان حضور در مدرسه یا آموزش پذیری را داشته باشند، شرایط تحصیل برای آنها در مدرسه یا به صورت انفرادی مهیا میشود.