یزد- ایرنا- مدیرکل تعزیرات حکومتی یزد گفت: پارسال با تشکیل ۱۱ هزار و ۳۷۹ فقره پرونده تخلف از اصناف و بازاریان استان، بیش از چهار هزار میلیارد ریال جریمه نقدی برای متخلفان صادر شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحمدمهدی مهاجریان مقدم روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران استان یزد افزود: مجموع پرونده‎‌های ورودی به تعزیرات حکومتی در سال گذشته در استان حدود پنج درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش نشان می‌دهد.

وی در ادامه پرتکرارترین تخلف در حوزه کالا و خدمات را درج نشدن قیمت، گرانفروشی، کم فروشی و ارائه نکردن فاکتور خرید عنوان کرد و افزود: فراوان‌ترین تخلفات حوزه بهداشت و درمان نیز شامل عرضه و تحویل کالاهای غیربهداشتی، رعایت نشدن مقرارت بهداشتی محیط، استفاده از مواد غیربهداشتی و سمی در تولید مواد غذایی و بی توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی بوده است.

این مسئول همچنین پرتخلف‌ترین‌های حوزه قاچاق کالا و ارز را مربوط به قاچاق سوخت با یک هزار و ۵۰۵ فقره پرونده با رشد ۳۳۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن ذکر کرد و افزود: میزان سوخت کشف شده در پرونده‌های تخلف قاچاق سوخت یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر گازوئیل، ۳۱۷ هزار لیتر نفت کوره و ۱۲۰ هزار لیتر بنزین بوده است.

۳۶ جلسه و ۲۳۶ مصوبه اقتصاد مقاومتی در یزد

مهاجریان مقدم از اجرای گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی در مناسبت‌های مختلف با حضور نهادها و دستگاه‌های مختلف خبرداد و گفت: در سال گذشته تعداد گشت سیار اعزامی یک هزار و ۲۴ مورد بود که منجر به چهار هزار و ۳۱۳ مورد بازرسی و ۸۸۹ مورد تشکیل پرونده تخلف شد که نسبت به سال قبل روند افزایشی داشت.

وی در خصوص عضویت تعزیرات حکومتی در ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز اظهار داشت: در سال گذشته ۳۶ جلسه اصلی در این ستاد برگزار و ۲۳۶ مصوبه داشت که بخشی مربوط به واحدهای تولیدی دارای پرونده در تعزیرات حکومتی بود که با توجه به مصوبات موجود، امور این واحدها تسهیل و تقسیط شد.

وی در ادامه از افزایش تخلفات حوزه قاچاق کالا و ارز به ویژه درحوزه قاچاق سوخت خبرداد و بیان کرد: تعداد پرونده‌های ورودی سال گذشته این حوزه تعداد ۲ هزار و ۶۲۱ مورد بود که به ۲ هزار و ۶۰۰ فقره از آنها رسیدگی و متخلفان به پرداخت سه هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

مهاجریان مقدم گفت: حدود ۹۵ درصد پرونده‌های تخلفاتی در امور بهداشت و درمان و دارو در تعزیرات حکومتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و آمار پرونده‌های ورودی این بخش در سال گذشته یک هزار و ۸۴۴ مورد و تمامی این پرونده‌ها رسیدگی و متخلفان به ۳۲ میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

به گفته وی، شاخص متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در تعزیرات حکومتی استان یزد و اجرای احکام به ترتیب ۱۱ و ۹.۲ روز است که در مقایسه با متوسط کشور بسیار کمتر و برای ارتقای آن بیش از گذشته اقدام صورت می‌گیرد.

تعارض منافع دغدغه تعزیرات حکومتی یزد

وی همچنین در خصوص طرح ویژه نوروزی و ماه مبارک رمضان که از هشتم اسفندماه پارسال آغاز و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد، گفت: تاکنون در قالب این طرح یک هزار و ۱۲۲ پرونده تخلف به شعب تعزیرات حکومتی ارجاع شده است که یک هزار و ۱۱۷ مورد آنها رسیدگی و ۴۸ واحد صنفی به دلیل تکرار تخلفات پلمب شدند.

این مسئول در پایان، تعارض منافع در برخی نظارت‌ها را مشکل اصلی و دغدغه جدی تعزیرات حکومتی ذکر کرد و گفت: برای کنترل قیمت‌ها و توجه به نظر و مطالبه مردم، باید دستگاه‌های مختلف همکاری و ماموریت خود را در این زمینه انجام دهند و همراهی مردم نقش مهمی در پیشگیری از تخلفات دارد.

استان یزد ۱۲ شهرستان و یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و تعزیرات حکومتی استان با ۱۲ شعبه دارای ۴۵ بازرس است.