مشهد- ایرنا- رییس هیات دو و میدانی خراسان رضوی گفت: تعداد ورزشکاران این رشته ورزشی با وجود زیر ساخت های مناسب و استاندارد در استان کم است.

رضا امین زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، زیر ساخت های رشته دو و میدانی خراسان رضوی را مطلوب توصیف و عنوان کرد: دو و میدانی خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها از شرایط بهتری برخوردار است. هم اکنون در مشهد سالن مرحوم باغبان‌باشی و مجموعه بین المللی آستان قدس رضوی فعال است، در شهرستان های درگز، سبزوار، تربت حیدریه نیز شرایط مناسبی وجود دارد. علاوه بر آن پیست تارتار اختصاصی بانوان کوثر نیز به زودی در مشهد به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: با وجود این شرایط، فقط حدود ۲ هزار ورزشکار در این رشته ورزشی به صورت سازمان یافته فعالیت می کنند و این در حالی است که این هیات، توانایی میزبانی از هزاران ورزشکار دیگر را دارد و توجه به این رشته ورزشی موجب ارتقای تمامی رشته های ورزشی خواهد شد.

رییس هیات دو و میدانی خراسان رضوی با اشاره به دلایل بی رغبی ورزشکاران به این رشته ورزشی گفت: تغییر سبک زندگی مردم در سال های اخیر، یکی از دلایل کاهش حضور ورزشکاران در این رشته ورزشی است که باید با فرهنگ سازی و بیان مزیت های رشته دو و میدانی، این روند تغییر کند.

امین زاده همچنین فقدان شهرت و ثروت را یکی دیگر از دلایل حضور کمرنگ ورزشکاران در رشته دو و میدانی دانست و افزود: به طور معمول زمانی که فردی تصمیم به ورزش می گیرد این ۲ هدف را دنبال می کند و چون تعداد اندکی از ورزشکاران در این رشته به این اهداف دست می یابند، انگیزه افراد نیز به همین اندازه کاهش می یابد.

وی رشته دو و میدانی را زودبازده دانست و ادامه داد: اگر به طور مطلوب بر این رشته تمرکز شود، به راحتی می توان استعدادهای نابی را کشف کرد به عنوان نمونه مرحوم باغبان‌باشی در گذشته و حسن تفتیان در حال حاضر، به عنوان خراسانی های این رشته ورزشی موفق به کسب مدال های خوش رنگ در سطح جهان شده اند از این رو باید در این راستا مربیانی در حوزه آموزش و پرورش تربیت شوند که بتوان با کمک آنها، استعدادها را شناسایی و به سمت ورزش قهرمانی هدایت کرد.

رییس هیات دو و میدانی خراسان رضوی با بیان این که این رشته استخوان بندی المپیک مدرن را تشکیل می دهد گفت: دو و میدانی به مجموعه‌ای از ورزش‌هایی گفته می‌شود که شامل انواع دو، پرش، پرتاب، پیاده‌روی و رشته‌های ترکیبی است که در مقایسه با دیگر ورزش ها، ساده تر است و نیاز چندانی به تجهیزات گران قیمت ندارد و سرمایه گذاری در آن همیشه جوابگو بوده است.

امین زاده در خصوص برنامه ۱۴۰۲ این هیات گفت: برای دستیابی به مقام های جهانی از ورزشکاران ملی پوش استان از جمله حسن تفتیان، ستایش و پریسا امینی، ریحانه دستاوردان و سجاد آقایی و دیگر جوانان با استعداد، حمایت های ویژه ای خواهد شد.

۲ هزار و ۳۰۰ ورزشکار سازمان یافته در رشته دو و میدانی خراسان رضوی فعالیت می کنند.