همدان- ایرنا- رییس حوزه هنری استان همدان گفت: تولید آثار هنری در استان مشارکت اجتماعی را می‌طلبد و باید برنامه‌های هنری طوری تدوین شود تا عموم مردم در آن سهیم باشند.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، محمد مهدی سموات در آیین پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی استان همدان افزود: در طول یک سال گذشته مشکلات زیرساختی حوزه هنری استان در بخش‌هایی همچون ساختمان اداری، نیروی کاری و اعتبارات بودجه‌ای برطرف شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، برنامه شب روایت با هدف تولید آثار هنری جهت‌دار در استان همدان راه‌اندازی شد.

سموات تصریح کرد: پیش از این تولید آثار هنری جهت دار در استان همدان فضای مرده‌ای داشت که با همت شب روایت چند قطعه تصویری، یک قطعه موسیقی و سه نمایش تولید شد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع باعث شد فضای حوزه از تئوریک خارج و به سمت عملی حرکت کند، تاکید کرد: ما در حوزه هنری استان با یک طیف خاص هنرمند همراه بودیم که به سمت جلب طیف عام و مذهبی حرکت کردیم.

رییس حوزه هنری استان همدان با بیان اینکه اهمیت ندادن به هنر یکی از مشکلات ما در جامعه مذهبی است، عنوان کرد: اقناع سازی مخاطب برای استفاده از هنر برای ارائه آداب مذهبی اهمیت ویژه‌ای دارد که در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: "دُردانه خوانی" یکی از دیگر برنامه‌هایی بود که با حضور هنرمندان عرصه‌های مختلف، سال گذشته برای نخستین بار در استان همدان اجرا شد.

سموات تاکید کرد: "کتاب عشق هرگز نمی میرد" در ۶ ماه نخست سال مرور می شود و متناسب با آن برنامه‌های طراحی شده در ۶ ماه دوم اجرایی می شود.

وی با اشاره به اینکه ما در کشور یک وجهه مثبت در جبهه پایداری داریم، ادامه داد: در این رابطه ترویج کتاب‌های ادبیات پایداری و برقراری ارتباط هنرمندان با ادبیات پایداری صورت گرفت.

رییس حوزه هنری استان همدان گفت: جلسه "داستان گپ" با موضوع مرور آثار ادبی ایران و جهان اجرا شد که حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند در آن شرکت کنند و متناسب با جلسه به سمت نوشتن و تولید آثار ادبی پیش بروند.

وی اظهار داشت: پر کردن فضای خانه رمان، پرورش مخاطب جدید و خارج شدن از فضای انحصاری از مهمترین دستاوردهای این جلسات بود.

سموات تاکید کرد: چاپ کتاب ۳۰ درصد کار است و ۷۰ درصد کار مربوط به شبکه توزیع می‌شود تا به دست مخاطبان برسد.

وی ادامه داد: احیا کردن واحدهای راکد هنری و ایجاد برخی از واحدهای هنری، تحولی دیگر از برنامه‌های پیش رو بود تا در ادبیات حوزه هنری تحول ایجاد شود.

رییس حوزه هنری استان همدان اظهار داشت: احداث خانه گرافیک در طول ۶ ماه به سرعت پیش رفت و عکاسان، خطاطان و گرافیست‌ها را دور هم جمع و به سمت تولید تبلیغات شهری حرکت کردیم.

وی با اشاره به اینکه خروجی کارگاه‌های تخصصی کمک بسیار خوبی به رشد هنرمندان استان می‌کند، افزود: زنده کردن ادبیات پایداری و واحد تصویری از مهمترین اهداف و برنامه های حوزه هنری همدان در سال جاری است.

رییس حوزه هنری استان همدان تاکید کرد: ۲۰ بهمن پارسال، چهار کتاب تقریظ رهبری در استان همدان رونمایی شد که هم نویسنده و هم راوی آن از استان همدان بودند که از سال آینده به صورت برجسته بزرگداشت آن برگزار می شود.

وی تصریح کرد: هدف همه واحدهای حوزه هنری استان، تاسیس مدرسه پرورشی تا رسیدن خانه آن رشته است که آن خانه به صورت مستقل و مردمی برنامه هایش پیش برده می‌شود.

سموات با اشاره به اینکه توسعه مخاطب به صورت جدی از دیگر برنامه‌های ما برای امسال است، اظهار داشت: برنامه های ما خیلی به گوش مردم نمی رسد که تلاش داریم با تقویت این بخش درصد بالاتری از مردم جامعه را به عنوان مخاطب جذب کنیم.

وی توکید کرد: پیشکسوتان و بزرگان هنر استان باید با تشویق تازه واردان شرایط رشد و توسعه هنر آن‌ها را فراهم کنند.