گرگان - ایرنا - مدیرکل هواشناسی گلستان با اشاره به ورود سامانه گرم به استان نسبت به شکل‌گیری و تقویت جریانات گرم جنوبی و احتمال وقوع آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و مراتع این استان هشدار داد.

امان محمدکمالی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: با شکل‌گیری و تقویت جریانات گرم جنوبی و در پی آن نفوذ سامانه پرفشار این سامانه از امروز تا صبح شنبه در استان امکان آتش‌سوزی در جنگل و مراتع پیش‌بینی می‌شود.

وی اظهار کرد: افزایش محسوس دما و کاهش محسوس رطوبت به ویژه در روز جمعه، وزش باد شدید همراه با پدیده گرد و خاک و افزایش پتانسیل آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، احتمال آسیب به سازه‌ها با استحکام پایین و کاهش کیفیت هوا از اثرات این سامانه خواهد بود.

کمالی با اشاره به هشدار سطح زرد در استان توصیه کرد شهروندان و گردشگران از خاموش نمودن آتش در جنگل ها و مراتع اطمینان حاصل کرده، دمای مرغداری و گلخانه ها را تنظیم نموده و به توصیه های خدمات کشاورزی توجه کنند.

گلستان ۱۰ ایستگاه سینوپتیک و فرودگاهی، ۲۲ ایستگاه اقلیم شناسی، ۸۰ ایستگاه باران سنجی، ۲۷ ایستگاه خودکار، ۱۳ ایستگاه باران سنجی بر خط، یک ایستگاه جاده‌ای (خوش ییلاق)، یک ایستگاه جو بالا، یک سامانه برآورد شعاع دید افقی در امتداد باند فرودگاه در ۲ سامانه پایش گرد و غبار، ۲ سامانه تشعشع سنجی (اینچه برون و مراوه تپه) و یک سکوی دریایی و دو گیرنده تصاویر ماهواره و رادار در مجموع ۱۶۲ سامانه و ایستگاه دارد.

استان گلستان واقع در شمال کشور دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و خشک و گرم و سرد است که بارندگی آن از ۱۵۰ تا ۸۵۰ میلی متر متغیر و موقعیت طبیعی استان شامل کوهستان‌های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار، جنگل، مرتع و دریاست.