اسلام‌آباد- ایرنا - مردم مسلمان پاکستان در حالی به استقبال عید فطر معروف به «عید شیرین»، می‌روند که تداوم بحران سیاسی در این کشور از یک طرف و افزایش تورم و بحران معیشتی از طرفی دیگر، کامشان را تلخ کرده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، هرچند مردم پاکستان از چند روز مانده به پایان ماه رمضان برای استقبال از عید سعید فطر، برای خرید و برگزاری جشن آماده می‌شدند اما امسال بحران اقتصادی و تورم سرسام آور، مردم این کشور را با چالش مواجه ساخته است.

عید فطر به عنوان مناسبت مهم در میان مسلمانان پاکستانی اعم از شیعه و سنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وزارت کشور پاکستان نیز تعطیلات عید فطر را در این کشور ۵ روز (از ۱ تا ۵ اردیبهشت) اعلام کرده است.

تورم و گرانی به تعبیر ناظران اقتصادی و رسانه‌های پاکستان چالش سرسام آور برای مردم است که عید شیرین را برای مردم این کشور تلخ کرده به طوری که آنها با نگرانی نسبت به وضعیت کرونایی کشور و غم از دست دادن هم نوعان خود در سانحه هوایی، به استقبال عید فطر می‌روند.

هرچند با آغاز تعطیلات عید فطر سفرهای مردمی در پاکستان با حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی نیز شروع شده است اما گزارش‌های میدانی رسانه‌های این کشور از کاهش میزان رفت و آمد مردم به ویژه با افزایش تورم و گرانی فعلی، نسبت به سال گذشته حکایت دارد.

در کنار مشکلات معیشتی در پاکستان مردم از ماه‌های اخیر شاهد بن بست میان دولت و جناح مخالف برای حل مشکلات سیاسی این کشور هستند تا جایی که طرفین دعوای سیاسی خود بر سر برگزاری انتخابات را به دیوان عالی پاکستان بردند. تداوم بن بست سیاسی همچنین به لغو سفر برنامه ریزی شده شهباز شریف نخست وزیر به عربستان سعودی منجر شد.

براساس داده‌های اداره کل آمار پاکستان تورم و گرانی نرخ کالاها در این کشور طی چند ماه اخیر افزایش چشمگیری داشته و تنها در ماه جاری میلادی میزان تورم به بالاترین حد خود یعنی ۴۷. ۲۳ درصد رسیده است.

افزایش چند باره نرخ سوخت در پاکستان نیز گرانی کرایه حمل و نقل جاده‌ای را در پی داشته و بیشتر مردم این کشور که برای دید و بازدیدهای عید به شهر و روستاهای خود سفر می‌کنند، از مشکلات خود در مواجه با گرانی گفته و از دولت برای بی‌تدبیری در کنترل معیشت کشور شکایت می‌کنند.

ستاد ملی استهلال پاکستان عدم رویت هلال ماه شوال در شامگاه پنجشنبه را تایید و با اعلام ۳۰ روزه شدن ماه مبارک رمضان، فردا ‌شنبه را عید سعید فطر و اولین روز از ماه شوال در این کشور اعلام کرد.

عید فطر و عید قربان، اعیاد اصلی مردم مسلمان پاکستان است. بسیاری از ساکنان پایتخت و شهرهای بزرگ پاکستان، این روزها برای رهایی از گرما و یا دید و بازدید با اقوام به شهرستان‌ها و مناطق خوش آب و هوا و یا شهرها و روستاهای زادگاه خود سفر می‌کنند.

شهر اسلام‌آباد امروز بسیار خلوت‌تر از روزهای قبل شده و مسافرت‌های عید فطر که به «عید شیرین» معروف است، آغاز شده است.

در چند روز گذشته بازار شب عید فطر در سراسر پاکستان روزهای پر رونقی داشته و امروز هم برخی از مراکز خرید همچنان به روی کسانی که تا امروز موفق به خرید کفش و لباس‌های نو و مایحتاج ایام عید نشده‌اند، باز است.

شبکه‌های تلویزیونی و خبری در پاکستان بخش عمده‌ای از برنامه‌های خود را به موضوع عید فطر، پخش آگهی‌های بازرگانی مربوط به بازار شب عید و برنامه‌های شاد اختصاص داده‌اند.

مردم مسلمان پاکستان نیز مانند دیگر کشورهای اسلامی، روز عید را با اقامه نماز عید فطر و صرف صبحانه ساده آغاز کرده و پس از آن، با دیدار بزرگان خانواده، صله رحم به جا می‌آورند.

در روز عید فطر پدر ها به فرزندان و همسر خود عیدی می‌دهند و خانم‌های خانه نیز غذای معروف به «خرمای شیرین» را آماده می‌کنند و همگی هنگام صرف ناهار، روز عید را جشن می‌گیرند. بردن عیدی به تازه عروس‌ها، طبخ غذاها و شیرینی‌های مخصوص از دیگر رسوم مردم این کشور در عید سعید فطر است.

در برخی ایالت‌های پاکستان نیز، در روز عید فطر، موسیقی سنتی مردم آن شهر و دیار در کوچه و بازار نواخته شده و مردم لباس‌های نو به تن می‌کنند.