به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، رضا اسماعیلی جمعه شب، اول اردیبهشت در ویژهبرنامه ادبی «پاداش بندگی» که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: منِ شاعر، امروز دنبال کسی میگردم که متاعم را بر او عرضه کنم و او به قیمت خوب خریدارش باشد. در این داد و ستد صد در صد خواست مشتری مهم است. این که او چه میخواهد و چه میپسندد؟ شاعر نیز برای این که تلاشش بیمزد نماند، کالایی را عرضه میکند که مشتریپسند است، یعنی «آنچه شما خواستهاید!» .... و تو خود حدیث مُفصل بخوان از این مُجمل!
وی افزود: شوربختانه بسیاری از ما فراموش کردهایم که خواهان و مشتری اصلی شعر آیینی، خدا و خاندان رسالتاند و پیش و بیش از هر کسی تأیید و رضایت آنان باید مدنظر شاعر باشد. وقتی مشتری خداست، چشم داشتن به پسند دیگران و صله خواستن از غیر خدا کار مقبولی نیست. اگر شاعر با خلوص نیت در این راه گام بردارد، به یقین صله خود را از حضرت کریم و سلسله کرامت دریافت خواهد کرد.
اسماعیلی ادامه داد: با توجه به مقتضیات زمانه و نیاز جامعه به درک عمیقتر و اصیلتر از دین، زمان آن رسیده است که با بهرهگیری از منابع اصیل دینی همچون قرآن، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه و با رونمایی و پردهبرداری از حقیقت محمدی (ص)، پرچم «توحید» را دیگر بار در آسمان شعر آیینی به اهتزاز درآوریم.
وی افزود: شعر آئینی ما باید رسانهای برای معرفی گوهر و جوهر دین و آیینهای برای تماشای سیمای «انسان کامل» باشد. انسانی که از رهگذر «یکتاپرستی» و «بندگی» به کمال میرسد. مکتبی برای انسانسازی و جامعه سازی. چراکه از منظر اسلام، شعر فاخر پرتویی از شعور نبوت است و تنها به زبانآوری، صنعتگری، خیالپردازی و ارزشهای هنری و احساسی محدود نمیشود، بلکه راهنمای مخاطبان خود به صراط مستقیم راستی و درستی، بیداری و رستگاری، توحید، عبودیت و اخلاق اسلامی است.
** توجه شاعران به عید فطر و ماه رمضان
سید مسعود علوی تبار شاعر و کارشناس تاریخ و تمدن ملل اسلامی گفت: در ادب پارسی به عید فطر و ماه مبارک رمضان از جنبههای گوناگونی پرداخته شده است که با ظرافتهای ادبی و هنری، ابعاد مختلف این رویداد عظیم اسلامی در آثار ادیبان پارسیزبان نقش بسته است، به گونهای که در میان اعیاد مختلف بیشترین توجه شاعران تاریخ ادب پارسی به این عید و ماه مبارک رمضان بوده است.
وی افزود: عید فطر برخلاف دیگر اعیاد شور و شادی آن آمیخته با اندوهی است که از پایان ماه مبارک نشات گرفته و این آمیختگی شادی و اندوه از ویژگیهای خاص این عید است که آن را از دیگر اعیاد متمایز میسازد. لذا مضمونپردازی شاعران در رابطه با این رخداد مذهبی بسیار بوده است.
علوی تبار در ادامه بیان داشت: از جنبه مضمونسازی طربانگیز، میتوان از اشعار مولانا جلالالدین محمد بلخی مثال آورد که بهحق بزرگترین مادح عید فطر و ماه رمضان در تاریخ ادب پارسی است و همچنین در اشعار شیخ اجل سعدی نیز این طرب و شادی به روشنی قابل مشاهده است.
وی افزود: از جنبه اندوه و در میان شعرای معاصر میتوان همین نوسروده علیرضا قزوه را مثال آورد که در همین محفل منتشر و قرائت شد با مطلع "دیروز در این خانه صدای رمضان بود/ حالم چه عجب حالی و بختم چه جوان بود".
این شاعر ادامه داد: عید فطر از زوایای عرفانی، اجتماعی، رندانه و عاشقانه نیز به وفور دست مایه مضمونسازیهای بدیع شاعران قرار گرفته است. چنانکه که به عنوان مثال از دید عاشقانه برخی از شعرا آبروی دلدار خود را به هلال ماه نو تشبیه کردهاند و در نگاههای عرفانی، با کنایات و ایهامهایی مثل می و میخانه پاداش یک ماه بندگی را در شعر خود به تصویر کشیدهاند.
** هلال عید فطر در اشعار فارسی
سید حکیم بینش شاعر پارسیزبان افغانستانی گفت: شاعران پارسیزبان به ماه، هلال ماه و بخصوص هلال ماه شوال و عید فطر توجه ویژه داشتهاند. این توجه باعث خلق مضامین و تصاویر ماندگاری شده است. گاه ماه نو را به معشوق تشبیه کردهاند که چشم به راهش بودهاند، گاه هلال ماه را به ابروی یار. درواقع عید یکی از مضامین بسیار پرتکرار در ادبیات ماست و البته که نگاه بسیاری از شاعران ما خلاقانه و تازه و بکر بوده است.
علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، سید مسعود علوی تبار، امیر عاملی، محمدعلی یوسفی، مسعود ربانی، سید حکیم بینش، علیرضا حکمتی، عزیز آذین فرد، نغمه مستشار نظامی، فاطمه نانی زاد، سیده فرشته حسینی، عارفه دهقانی، سارا عبدالهی فر، سمانه خلف زاده، صبا فیروزی، فاطمه ناظری، و زیبا فلاحی از جمله شاعران و ادیبان بودند که در این محفل حضور داشتند که به ارائهٔ جدیدترین سرودههای خود در رابطه با وداع با رمضان و عید فطر پرداختند.
ویژهبرنامه ادبی «پاداش بندگی» مصادف با شب عید سعید فطر در گروه بینالمللی هندیران با حضور جمعی از شاعران و ادیبان داخلی و خارجی برگزار شد.