شهرقدس - ایرنا - رئیس شورای اسلامی شهرستان قدس گفت: دریافت عوارض آلایندگی معادن و صنایع از مطالبات مردم شهرستان است و ما از مقامات استان درخواست داریم به این امر توجه ویژه داشته باشند.

حسین چناقچی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت روز زمین پاک اظهار داشت: تردد ماشین آلات سنگین و کامیونهای معادن و استان تهران از راه های مواصلاتی شهرستان، علاوه بر ایجاد آلودگی مضاعف، موجب فرسایش سریعتر جاده های موجود در حریم شهرستان می شود.

وی با اشاره به محصور بودن شهرستان قدس در میان بزرگراه های پر تردد و ترانزیت یادآور شد: همین امر موجب آلودگی بیشتر محیط زیست شهرستان می شود که سعی مدیران شهری بر این است تا از حمل و نقل پاک بهره بیشتری ببریم.  

رئیس شورای اسلامی شهرستان قدس افزود: وجود کارخانه آسفالت در محدوده شهرستان نیز بر این مشکلات و آلایندگی ها می افزاید.

چناقچی یکی از اقدامات مسئولان شهری را، راه اندازی پایگاه سنجش آلودگی هوا در شهرستان برشمرد و اضافه کرد: با توجه به وجود معادن شن و ماسه در حریم شهرقدس و هجوم ریز گردها به شهرستان از سمت معادن، این اقدام در سال گذشته صورت گرفت.

این مسئول با اشاره به راه اندازی گلخانه شهرداری قدس اعلام کرد: تولیدات گیاهی این گلخانه در کمتر از یک سال به ثمر نشست و بخشی از آنها به شکل گسترده در قالب طرح استقبال از بهار در بلوارها و میادین سطح شهر کاشته شد.

رئیس شورای شهرستان با اشاره به گوشه ای از اقدامات شورای اسلامی و شهرداری قدس خاطرنشان کرد: همچنین گلکاری با انواع گلهای زینتی، سازگار با آب و هوای شهر، شامل نسترن سفید، رز هفت رنگ، بنفشه، همیشه بهار و کامیس پاریس انجام شد.

این مسئول از پویش هر خانه یک درخت با همکاری شهروندان و همت سازمان فضای سبز شهرداری خبر داد و گفت: همشهریان برای ایجاد فضای سبز در منازل خود، به رایگان از خدمات شهرداری بهره مند شدند و ایستگاه های توزیع نهال رایگان صدها اصله نهال در میان شهروندان توزیع کردند.

وی ادامه داد: در سفر سال گذشته رئیس جمهور به منطقه، کنسرسیوم مترو شهرستان‌های غرب استان تهران، با حضور قدس، ملارد، باغستان، اندیشه و صفادشت تشکیل شد و اعضا بخشی از سهمشان را پرداخته و در بودجه امسال شهرداری قدس، پرداخت بقیه آن پیش بینی شده است.

جناقچی افزود: با اجرایی شدن این طرح، مترو تهران از سمت شهرقدس به شهریار و اندیشه متصل می شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان قدس از دیگر اقدامات، افتتاح ایستگاه راه آهن ملک در نزدیکی پل کفش ملی در مجاورت شهرستان قدس بیان و خاطر نشان کرد: با افتتاح این ایستگاه که در مسیر قطار تهران-تبریز و میانه قرار دارد، مسافران شهرقدس و مناطق اطراف، برای سوار و پیاده شدن دیگر نیازی به حضور در میدان راه آهن تهران ندارند، به همین علت خواستار تکمیل و بهره برداری از ایستگاه راه آهن ملکی در محدوده شهرستان قدس هستیم.

این مسئول تاکید کرد: زمین امانتی نزد ماست و آنرا باید برای آیندگان حفظ کنیم و در این موضوع تفاوتی میان مسئول و شهروند وجود ندارد هر کدام باید به وظایف خود در قبال آینده سازان این سرزمین متعهد باشیم.

وی یادآور شد: بر همین اساس هر سال روز زمین پاک و هفته زمین پاک از سوی مقامات محیط زیست نامگذاری می شود و شعار امسال، سرمایه گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره وری سبز نامگذاری شده است.

شهرستان قدس در غرب پایتخت در همسایگی شهریار و در مسیر جاده قدیم کرج (کیلومتر ۱۸) واقع شده است.