تهران- ایرنا - ورود ۱۰۵ واگن تولید داخل به ناوگان مترو تهران، کاهش ساختمان های ناایمن به ۹۹ عدد، معرفی مالکان ساختمان‌های ناایمن بی‌توجه به اخطارها به دادسرا تا پایان اردیبهشت و کیفیت هوای پایتخت از جمله مهمترین اخبار در روز یکشنبه سوم اردیبهشت در تهران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید حمیدرضا طیبی روز یکشنبه اظهار داشت: طرح تولید قطار ملی ابتدای سال ۱۴۰۰ انجام شده بود اما برای اینکه کارفرمایان برای استفاده از کار اطمینان داشته باشند باید تست‌های استاندارد را برای همه الگوهای مختلف مسافر انجام می‌دادیم؛ البته مسیر مناسب برای انجام تست نداشتیم که مترو این مسیر را در اختیار ما قرار داد. اکنون فقط یک تست باقی مانده که با هماهنگی شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه این کار انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این قطار با تکنولوژی بسیار پیشرفته ایرانی که قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است، ساخته شده و تمام استانداردها روی آن انجام شده است و این توانمندی به وجود آمده باعث شده که ما ادعا کنیم که می توانیم قطارهای پرسرعت بین شهری را تا سرعت ۳۵۰ کیلومتر طراحی و بسازیم؛ البته در مترو به دلیل فاصله کوتاه بین ایستگاه‌ها حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر است.

عضو هیات مدیره جهاد دانشگاهی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی این واگن‌ها به ناوگان مترو اضافه می شود گفت: حداکثر ظرف یک ماه آینده تست آن انجام می‌شود و تا ۲ ماه دیگر به ناوگان اضافه خواهند شد.

طیبی افزود: قرار است در چهار بسته ۱۰۵ تایی واگن از طرح قطار ملی تولید شود و اعتبار آن نیز قرار است از محل تهاتر نفت تامین شود که برای بسته نخست این کار انجام شده است.

معرفی مالکان ساختمان‌های ناایمن به دادسرا تا پایان اردیبهشت

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به کاهش ساختمان‌های ناایمن افزود: تعداد ساختمان های ناایمن به ۹۹ عدد کاهش یافته است.

قدرت الله محمدی اظهارداشت: تا پایان اردیبهشت جمع بندی می کنیم و مالکانی که همکاری نکرده اند را به دادسرا معرفی خواهیم کرد.

محمدی با اشاره به بکارگیری بانوان آتش‌نشان هم گفت: هفته گذشته، تمرینات عملیات شبانه بانوان آتش نشان به پایان رسید و بدین ترتیب در ایستگاه‌های آتش نشانی مستقر خواهند شد.

هوای تهران در شرایط قابل قبول است/ ۵ ایستگاه در وضعیت پاک

بنابر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی هوا اکنون روی عدد ۶۹ و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول قرار دارد.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران شاخص آلودگی هوا در ۲۴ ساعت گذشته بر روی عدد ۶۶ و در بازه قابل قبول قرار داشته است؛ این در حالی است که شاخص آلودگی هوا اکنون نیز بر اساس پالایش صورت گرفته روی عدد ۶۹ بوده و همچنان در بازه قابل قبول قرار دارد.

بر اساس این گزارش پنج ایستگاه در وضعیت هوای پاک و ۱۶ ایستگاه در وضعیت قابل قبول قرار دارند و عدد شاخص آلودگی هوا در هیچ ایستگاهی وضعیت ناسالم برای گروه های حساس و ناسالم برای همه را نشان نمی‌دهد.

از ابتدای سال تاکنون ۶ روز هوای پاک، ۲۶ روز هوای قابل قبول و یک روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده است.

اظهارات مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران درباره حل مشکل کمبود تاکسی

گفت: مدل کاری شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی مبتنی بر خرید و فروش تاکسی‌هاست که اقدامی اشتباه است و تا این موضوع حل نشود، مشکل کمبود تاکسی حل نخاهد شد.

مهدی وحدت‌کار افزود: برخی طرح‌ها سنگین است و حتی اگر ۲ میلیون تاکسی به پایتخت اضافه شود و یا ناوگان نو شود، در صورت فقدان برنامه ریزی مشکل حمل و نقل عمومی حل نمی‌شود.

وی یادآور شد: حدود ۲۰ سال پیش شرکت‌های تاکسیرانی گفتند که می‌خواهند خصوصی سازی کنند و این در حالی است که تاکسی خصوصی است. راننده هم از شهرداری حقوق نمی‌گیرد. خودش هم کرایه می‌گیرد؛ بنابراین تاکسی از ابتدا خصوصی بود پس چه چیزی را می‌خواستند خصوصی سازی کنند؟ باید می‌گفتند که می‌خواهیم شرکتی سازی کنیم.

وحدت‌ کار گفت: طرفداران شرکتی سازی معتقدند که نمی‌شود کل تاکسی‌های پایتخت با تاکسیرانی در ارتباط باشند و باید جدا جدا زیرمجموعه شرکت‌ها باشند؛ این در حالی است که اکنون باید برخی از شرکت‌های تاکسیرانی که مدل ارائه خدمات آنها منطبق بر رفاه مردم نیست، منحل شوند.